زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شهروندان کابل: با کاهش ازدحام موترها و مردم هوای شهر کابل پاک‌ شده‌است

شهروندان کابل: با کاهش ازدحام موترها و مردم هوای شهر کابل پاک‌ شده‌است

author avatar
19 Nov 2022 - 16:09
شهروندان کابل: با کاهش ازدحام موترها و مردم هوای شهر کابل پاک‌ شده‌است
author avatar
19 Nov 2022 - 16:09

کابل (پژواک، ۲۸ عقرب ۱۴۰۱): شماری از شهروندان کابل می‌گویند، به دلیل کاهش ازدحام موترها و مردم و متوقف شدن فعالیت برخی از فابریکه‌ها، امسال هوای این شهر پاک شده‌است.

قبل از تحول سیاسی در افغانستان، ازدحام مردم و وسایط نقلیه در شهر کابل بیشتر بود و ساکنان این شهر همواره از آلوده‌گی هوا به ویژه در فصل زمستان شکایت داشتند.

اما اکنون شهروندان کابل می‌‎گویند که نسبت به سال‌های گذشته، هوای شهر کابل پاک شده‌است.

احمد نوید باشندۀ شهر کابل به پژواک گفت، نسبت به سال‌های گذشته، شمار مردم و موترها در شهر کابل کاهش یافته و هوا نیز پاک شده‌است.

وی کاهش فعالیت شماری از فابریکه‌ها را از دیگر دلایل پاکی هوای شهر کابل عنوان نمود.

او می‎افزاید، شاروالی کابل نیز در پاکسازی هوا نقش داشته است؛ در برخی مناطق نظارت بر فعالیت حمام‌ها، نانوایی‌ها و فابریکه‌ها آغاز گردیده تا برای سوخت از موادی استفاده نکنند که باعث آلوده‌گی هوا شود.

همچنان سردارآغا باشندۀ دیگر کابل به پژواک گفت، دلیل پاکی هوای شهر کابل، کاهش جمعیت و موترها می‎باشد.

وی افزود، هوای کابل در سال‎های گذشته، بسیار آلوده بود که به همین دلیل، بسیاری از مردم دچار مشکلات تنفسی بودند، اما امسال هوا پاک شده‌است.

شماری از شهروندان دیگر کابل نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده و از حکومت خواستند تا برای پاکی شهر کابل، اقدامات جدی را رویدست گیرد.

از سوی دیگر، انجنیر بصیرامین سرپرست ریاست نظارت و کنترول ادارۀ ملی حفاظت و محیط زیست به پژواک گفت، اگر هوای کابل نسبت به سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقایسه شود، بسیار پاک شده‌است.

او می‌گوید، نسبت به سال گذشته، تعداد موترها در شهر کابل کاهش یافته، شماری از فابریکه‌ها و حمام‌ها بسته شده که این امر باعث پاکیزه‌گی هوا شده‌است.

وی همچنان گفت، بسیاری از فعالیت‌هایی که باعث آلوده‌گی هوا می‌شد، توسط شاروالی اصلاح شده، سیستم‌های فلتر در فابریکه‌ها، حمام‌ها و نانوایی‌های در شهر کابل نصب شده‌است.

امین می‌گوید، پیش از این حمام‌ها و برخی اصناف دیگر از زغال‌سنگ استفاده می‌کردند، اما اکنون از گاز استفاده می‌کنند که به طور مستقیم، بر پاکیزه‌گی هوا تأثیر می‌گذارد.

همچنان نعمت‌الله بارکزی نمایندۀ شاروالی شهر کابل به پژواک گفت، تیم‌های شان همواره مناطقی را که باعث آلوده‌گی هوا می‌گردد، نظارت می‌کنند.

وی افزود، در شهر در ۳۴ محل پختن گچ، فابریکه‌های ذوب‌آهن و سایر کارخانه‌ها و حمام‌ها توسط شاروالی کابل فلتر نصب شده تا هوا را تصفیه کند.

این در حالی است که داکتر محمدحسن غیاثی معاون پلان و پالیسی وزارت صحت‌عامه در نشستی به تاریخ ۲۴ میزان در کابل گفته بود که سالانه تنها در کابل حدود ٢٢٨٧ تن در اثر آلوده‌گی هوا و بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.

Views: 57

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر