زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یوناما: حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای صلح پایه‌دار در افغانستان است

یوناما: حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای صلح پایه‌دار در افغانستان است

author avatar
25 Nov 2022 - 11:41
یوناما: حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای صلح پایه‌دار در افغانستان است
author avatar
25 Nov 2022 - 11:41

کابل (پژواک، ۴ قوس ۱۴۰۱): در آستانۀ فرارسیدن روز جهانی محو خشونت علیه زنان دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است، حمایت از حقوق زنان یک عامل اساسی برای ثبات، رفاه و هر گونه صلح پایه‌دار در افغانستان است.

یوناما امروز (جمعه) اعلامیه‌یی را به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان که مصادف است با ۲۵ نومبر، منتشر کرده‌است.

روزا اوتنبایوا، رئیس یوناما گفته است: «حقوق اساسی زنان افغان باید محافظت شود و باید گام‌های مشخصی برای ایجاد محیط مناسب/ توانمندی که عاری از هر گونه خشونت باشد، برداشته شود.»

این نهاد از حکومت سرپرست افغانستان خواسته است، تا گام‌های فوری را برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و بدتر شدن حقوق زنان به عنوان بخشی از تلاش‌های حیاتی برای برقراری صلح معنادار و پایدار بردارند.

در اعلامیه به نقل از آلیسون داویدیان نمایندۀ ادارۀ زنان سازمان ملل متحد در افغانستان آمده‌است: «هر روز شاهد عادی شدن خشونت علیه زنان و دختران، در خانه‌های شان، مکان‌هایی که اجازه کار دارند، آنلاین و در مکان‌های عمومی هستیم.»

منبع افزوده است: «در سطح جهانی می‌دانیم که ایجاد محیطی که زنان و دختران در آن عاری از خشونت باشند، بدون تدابیر مداخلات خاص برای توانمندسازی آن‌ها، از جمله ابتکاراتی برای حمایت از صدای آن‌ها، حمایت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مؤثر بر زنده‌گی آن‌ها، غیرممکن است. ما باید تلاش‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در حمایت و توانمندسازی زنان و دختران در افغانستان تجدید کنیم.»

در اخیر اعلامیه همچنان ذکر شده که ۱۶ روز فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت یک کمپاین بین‌المللی سالانه است که از ۲۵ نومبر آغاز می‌شود و در ۱۰ دسمبر، روز جهانی حقوق بشر به پایان می‌رسد.

این اظهارات یوناما در حالی مطرح می‌شود که حکومت سرپرست افغانستان همواره گفته است، خود را به اعطای حقوق شرعی همه زنان افغان متعهد می‌داند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر