زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده‌گان جغتوی غزنی ساختمان مکتبی را به هزینۀ شخصی شان اعمار کرده‌اند

باشنده‌گان جغتوی غزنی ساختمان مکتبی را به هزینۀ شخصی شان اعمار کرده‌اند

غزنی )پژواک، ۶ قوس ۱۴۰۱): مردم عام به هزینۀ شخصی شان تعمیر یک باب مکتب را در منطقۀ «پایین‌سرترگان» ولسوالی جغتوی ولایت غزنی اعمار کرده‌اند.

این مکتب که در۷۰۰ مترمربع زمین در یک طبقه به گونۀ پخته و اساسی ساخته شده، در مجموع دارای هشت اتاق اداری و درسی می‌باشد. این تعمیر حدود پنج میلیون افغانی هزینه برداشته که توسط باشده‌گان منطقه پرداخت شده‌ و روند ساخت آن در شش‌ماه تکمیل شده‌است.

حسن‌رضا خاکی نماینده و بزرگ‌ قومی در این منطقه به آژانس خبری پژواک گفت، قبل از این شاگردان مکتب‌ پایین‌ترگان زیر خیمه‎ها یا در فضای آزاد آموزش می‌دیدند که مکتب شان در روزهای بارنده‌گی رخصت می‎بود و در روزهای گرم تابستان زیر سایۀ درختان درس می‌خواندند.

وی افزود: «در منطقۀ ما لیسۀ دیگری موجود است که شصت سال قبل ساخته شده، یک مرتبه توسط شوروی‌ها بمبارد شد، در دوران حکومت گذشته، همواره برای آن تقاضای خیمه‌ می‌کردیم، با مشکلات فراوان روبه‌رو هستیم.»

به گفتۀ او، در چهاراطراف این مکتب، حدود 20 قریه موجود است؛ هزاران شاگرد دارد، این مکتب در گذشته هیچ امکاناتی نداشت، اما باوجود آن هم شاگردان و معلمان می‌آمدند و در فضای آزاد مصروف تدریس بودند، اکنون شاگردان این منطقه در زمینۀ ساختمان مشکل نخواهند داشت.

در همین حال، غلام‌سنایی یکی از شاگردان این لیسه در صحبت به پژواک گفت، در مکتب بی‌سرپناه مشکلات زیادی را تحمل کرده و افزود، محیط تعلیمی شان به سطحی نبود که به آسانی به مکتب بروند، اما با ساخت ساختمان این مکتب، تا اندازه‌یی احساس راحتی خواهد کرد.

به بیان باشنده‌گان منطقه، یگانه راه بیرون‌رفت از بدبختی، فراگیری علم‌ودانش است که به همین منظور، برای کودکان شان زمینۀ آموزش را فراهم نموده‌اند.

مدیر مکتب پایین‌سری‌ترگان به پژواک گفت، مکتب یادشده قبل از این فاقد سرپناه و تعمیر بود که مشکل ساختمان آن اکنون حل گردیده، اما در  سایر بخش‌ها با مشکلات زیادی مواجه می‌باشند.

موصوف علاوه کرده، هنوز هم آب و تجهیزات درسی در این مکتب وجود ندارد و با کمبود معلمان مواجه می‎باشد، این مشکلات را بارها با ریاست معارف درمیان‌گذاشته، اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته‌است.

از سوی‌ دیگر، مسؤولان ریاست معارف ولایت غزنی از باشنده‌گان منطقۀ یادشده ابراز امتنان نموده که در زمینۀ معارف اقدام کرده‌اند.

مولوی محمد‌منیر منصور رئیس معارف غزنی در صبحت با آژآنس پژواک، از سایر باشنده‌گان غزنی خواست تا مانند مردم منطقۀ سرترگان، آنان نیز برای فرزندان شان زمینه‌های بهتر تعلیم را فراهم نمایند.

وی می‌افزاید، در مناطق مختلف غزنی اکثر مکاتب ساختمان معیاری ندارند و به دلیل نبود سرپناه، تعداد بیشتری از دانش‌آموزان با مشکلات مواجه می‎باشند.

به بیان او، وزارت معارف با مردم غزنی تعهد سپرده که در بخش ایجاد سرپناه برای مکاتب همکاری می‌نماید و انتظار می‌رود که برای شاگردان بیشتر محیط مناسب آموزش را فراهم کند.

شایان ذکر است که باشنده‌گان این منطقه مدتی قبل برای نخستین بار به هزینۀ شخصی شان یک مرکز صحی را اعمار کرده بودند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر