زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسؤولین پوهنتون‌های خصوصی در هرات از مشکلات اقتصادی شکايت دارند

مسؤولین پوهنتون‌های خصوصی در هرات از مشکلات اقتصادی شکايت دارند

author avatar
12 Feb 2023 - 12:01
مسؤولین پوهنتون‌های خصوصی در هرات از مشکلات اقتصادی شکايت دارند
author avatar
12 Feb 2023 - 12:01

شهر هرات (پژواک، ٢٣ دلو ۱۴۰۱): شماری از مسؤولین و استادان پوهنتون‌های خصوصی در هرات می‌گویند، در حالی‌ که روند ثبت‌نام برای جذب محصلین در این پوهنتون‌ها آغاز شده‌است، اما آن‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند.

علی ستاری، رئیس پوهنتون کهکشان شرق می‌گوید که وضع محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی سبب شده تا آنان علاوه بر از دست دادن محصلان دختر، الى پنجاه درصد از محصلان پسر را نیز از دست بدهند.

وی مى‌افزايد که محدودیت‌ها بر  تحصیل  دختران در كشور سبب شده‌است تا بعضی از پوهنتون‌هاى خصوصى به سقوط مواجه شود و نتوانند مصارف اولیه شان را نیز پرداخت کنند.

موصوف افزود: «مشکلات پوهنتون‌ها از زمان کرونا شروع الى تحولات اخير ادامه داشته‌است؛ اما در تحولات بسیاری از محصلان پسر را از دست دادیم، آنان به خارج رفتند و بعضی از ايشان درس را رها کردند دنبال تأمین مصارف زنده‌گی خود رفتند.»

موصوف تصريح كرد که دو سال تعطیلی درس برای محصلان دختر، تأثيرات منفی روی پوهنتون‌ها گذاشته و ممکن که بیشتر رشته‌های تدریسی نيز از بین برود.

علاوه بر پوهنتون‌هاى خصوصى، انستيتيوت‌هاى خصوصى نیز از اين امر مستثنا نمی‌باشد.

استاد عبدالقدیر مسلمی، مدیر عمومی «انستیتوت  ثنا کوثر» در اين ولايت مى‌گوید، هر چند دروازۀ انستیتوت‌ها که در بخش صحی فعالیت داشته‌است بسته نشده؛ اما خالی از تاثیرات منفی نبوده‌است.

موصوف اضافه کرد که در حال حاضر اکثریت محصلان به رشته‌های طبی روى آورده‌اند چون که در این رشته محدودیت وجود نداشته و محصلان نیز گمان می‌کنند که در این رشته نسبت به ديگر رشته‌ها کار بیشتر وجود دارد.

در همین حال، استاد خسروی یکی از استادان پوهنتون‌های خصوصی در صحبت با پژواک می‌گوید، احتمال می‌رود که دروازه‌های برخی از پوهنتون‌ها به‌روی محصلان بسته شود و برای همیشه سقوط کند.

وی می‌گوید که در سال‌های اخیر پوهنتون‌های خصوصی شاهد حضور کمرنگ محصلان در جذب آنان اند که این تحولات یک نوع بی‌علاقه‌‎گی را در بین محصلان ایجاد کرده‌است.

وى توقع دارد که حکومت سرپرست با برنامه‌ریزی منظم در بخش ایجاد علاقه‌مندی و همچنان تقویت پوهنتون‌های خصوصی کار کند.

داکتر محمدسعید عطایی یکی دیگر از  استادان پوهنتون می‌گوید که به خاطر  مشکلات به وجود آمده در پوهنتون‌ها هر روز شاهد نزول سطح جذب محصلان هستند.

وی افزود، جهت بیرون‌رفت از این بحران باید محدودیت‌ها از سر راه دختران برداشته شود.

شماری از محصلان نیز از کم‌علاقه‌گی و نبود انگیزه سخن زده می‌گویند که در شرایط کنونی تعداد زيادى از محصلان نتوانستند به تحصیل ادامه دهند.

امیدالله یک تن از محصلان رشتۀ اقتصاد می‌گوید که نبود کار در ادارات دولتی و گسترش دامنۀ فقر روزافزون سبب فرار محصلان از پوهنتون‌ها شده‌است.

از سویی‌هم، عتیق‌الله رحیمی معاون اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی ولايت هرات در صحبت با پژواک می‌گوید که پس از تحولات، اکثریت پوهنتون‌ها ۵۰ درصد محصلان شان را از دست داده‌اند.

وی افزود، پوهنتون‌های خصوصی با کسر ۵۰ درصدی محصلان پسر با مشکل شدید اقتصادی مواجه شده‌‎اند.

رحیمی می‌گوید که صدور حکم جدید حکومت مبنی بر ممنوعیت ثبت‌نام دختران در پوهنتون‌ها به نگرانی‌ها افزوده‌است.

معاون اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی هرات تصريح كرد، اگر در سال پیش‌رو به دختران اجازۀ تحصیل داده نشود، وضعیت پوهنتون‌های خصوصی به مراتب بدتر شده و آنان را در پرتگاه سقوط قرار می‌دهد.

در همین حال، مولانا نعیم‌الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولايت هرات به پژواک می‌گويد، «امارت اسلامى» بابت بازشدن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها روى يک پلان منظم كار می‌كند.

این در حالی است که امارت اسلامی اخیرا مکتوبی را مبنی بر عدم ثبت نام دختران در پوهنتون‌ها الى امر ثانى صادر کرده‌است.

Views: 200

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر