زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سمینار تحقیقی ” ادبیات مهاجرت افغانستان ” در اکادمی علوم برگزارشد

سمینار تحقیقی ” ادبیات مهاجرت افغانستان ” در اکادمی علوم برگزارشد

author avatar
7 Mar 2023 - 02:51
سمینار تحقیقی ” ادبیات مهاجرت افغانستان ” در اکادمی علوم برگزارشد
author avatar
7 Mar 2023 - 02:51

[restrict paid="true"]

اتلانتا (پژواک، ۱۵ حوت ۱۴۰۱): ریاست عمومی اکادمی علوم افغانستان، سمینار ” ادبیات مهاجرت افغانستان ” را به منظور بررسی وضعیت عمومی ادبیات مهاجرت، درکابل برگزار کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ در این سمینار که با حضور شماری از مسؤولان حکومتی، محققین ، و فرهنگیان برگزار شد، مولوی فرید الدین محمود سرپرست ریاست عمومی اکادمی علوم، در رابطه به عوامل مهاجرت و ادبیات مهاجرت صحبت کرد.

وی در سخنانش گفت که سلسلۀ مهاجر در افغانستان از حدود۶۰  سال قبل زمانی آغاز شد که در دوران حکومت ظاهر شاه، در سال ۱۳۴۳هجری شمسی در قانون اساسی جدید به نام دموکراسی برای سازمان های سیاسی اجازه فعالیت داده شد.

او افزود که شماری از این سازمان ها، با تبلیغات بر ضد دین مقدس اسلام، مقدسات و فرهنگ افغانی آغاز کردند برخلاف٬ حکومت آن وقت، علمای دین به اساس مسئولیت شرعی و دینی شان در برابر آنانی ایستادند که بر ضد دین تبلیغ می کردند و در نهایت این خیزش در سال ۱۳۴۹هجری شمسی، منجر به قیام بزرگ و عمومی علمای دین شد.

سرپرست اکادمی علوم، خاطرنشان کرد پس از آن سلسلۀ هجرت و جهاد سرعت یافت.

قاری محمد یوسف احمدی معاون سخنگوی امارت اسلامی، پیام ریاست الوزرا را که به مناسبت این سمینار آماده شده بود، خواند.

در پیام آمده بود: “ در دوران جنگ و اشغال، میلیون ها هموطن ما به خاطر محفوظ بودن از شرو زیان، با خانواده های شان به کشور های دیگر مهاجر شدند که درمیان آنان دانشمندان، محققان، ادبا و فرهنگیان کشور نیز شامل بودند. “

موصوف افزوده است، آنان در دیار غربت در کنار پیدا کردن نفقه حلال برای خانواده های شان، برای غنای زبان، ادب و فرهنگ؛ نوشتند، تالیف و تحقیق کردند و ادبیاتی را ایجاد کردند که به آن ادبیات مهاجرت نیز گفته می شود.

همچنان دراین پیام از اکادمی علوم، نیز به خاطر برگزاری این سمینار به قدر دانی یاد شده است.

سپس دکتور لطف الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، درصحبت هایش برگزاری سمینار ” ادبیات مهاجرت افغانستان ” را گام مهم دانست و در رابطه به اصطلاح مهاجرت و ادبیات مهاجرت معلومات داد و گفت که مهاجرت تنها بُعد لغوی نه بلکه بُعد شرعی و فکری هم دارد.

به همین ترتیب در مجلس علمی این سمینار، پژوهشگران و محققان مقاله های علمی شان را در رابطه به ابعاد مختلف ادبیات مهاجرت، خواندند و وضعیت عمومی ادبیات مهاجرت را بررسی کردند.

[/restrict]

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر