زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۳۰ تن در پیوند به کاوش و کندن‌کاری آبدات تاریخی در بادغیس بازداشت شدند

۳۰ تن در پیوند به کاوش و کندن‌کاری آبدات تاریخی در بادغیس بازداشت شدند

author avatar
13 Mar 2023 - 11:18
۳۰ تن در پیوند به کاوش و کندن‌کاری آبدات تاریخی در بادغیس بازداشت شدند
author avatar
13 Mar 2023 - 11:18

قلعۀ‌نو (پژواک، ۲۲ حوت ۱۴۰۱): ریاست اطلاعات و فرهنگ بادغیس ضمن تاکید به مرمت آبدات تاریخی این ولایت می‌گوید، تاکنون ۳۰ تن را در پیوند به کاوش و کندن‌کاری آثار و آبده‌های تاریخی از مناطق مختلف این ولایت دست‌گیر نموده‌اند.

این مطلب را مطیع‌الله متقی، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس در نشستی به هدف آگاهی‌دهی از ارزش و اهمیت آبده‌های تاریخی بیان داشت.

به گفتۀ وی، طی چهار دهۀ گذشته تعداد زیاد آثار و آبده‌های تاریخی در برخی از نقاط کشور به‌شمول بادغیس به طور جدی متضرر و تخریب شده که باید از تخریب آن جلوگیری شود.

موصوف خاطرنشان کرد، در حال حاضر حدود ۵۷ آبدۀ تاریخی در این ولایت به ثبت رسیده و آنان مصمم اند تا آبده‌های تاریخی – که تخریب شده – را مرمت و بازسازی نمایند.

متقی هرچند از فیصدی تخریب آبده‌های تاریخی در این ولایت آمار مشخص ارایه نکرد اما ‌گفت: «بر اساس معلومات، حدود ۷۰ درصد از آثار و آبده‌های تاریخی این ولایت توسط افراد به صورت غیرقانونی تخریب و از بین برده شده‌است.»

او بدون ارایه جزئیات گفت که تاکنون بیش از ۳۰ تن را در پیوند به کاوش و کندن‌کاری آثار و آبده‌های تاریخی از مناطق مختلف مرکز و ولسوالی‌های این ولایت دست‌گیر نموده‌اند.

منبع اضافه می‌کند، آنان در تلاش اند تا در سطح ولسوالی‌های این ولایت نیز برنامه‌های آگاهی‌دهی از ارزش و اهمیت آثار و آبده‌های تاریخی راه‌اندازی نمایند.

او افزود: «ما با والسوالان، ملا امامان مساجد، مسؤولان امر بالمعروف و سایر افراد صحبت کردیم که آنان برای مردم از ارزش و اهمیت آثار و آبده‌های تاریخی آگاهی‌دهی کنن تا از تخریب آبده‌های تاریخی جلوگیری شود.»

با این‌همه، شماری از باشنده‌گان بادغیس در مصاحبه با آژانس خبری پژواک، میراث‌های فرهنگی را هویت یک جامعه عنوان می‌کنند.

غلام‌محمد یک تن از باشنده‌گان بادغیس گفت، میراث‌های فرهنگی سبب رشد و پیشرفت جامعه شده و مردم مسؤولیت دارند تا از تخریب و کاوش‌گری آن بپرهیزند.

وی افزود: «میراث‌های فرهنگی باعث رشد جامعه می‌شود؛ از این جهت باید مردم از آن حفاظت کنن، چون هویت یک جامعه را میراث‌های فرهنگی تشکیل می‌دهد.»

عبدالغفور یک تن دیگر از باشنده‌گان بادغیس می‌گوید: «میراث‌های فرهنگی نماد کشورها است و قدامت تاریخی آن‌ها را نشان می‌دهد، حفاظت و نگهداری آن برای هر فرد لازم است، میراث‌های فرهنگی نشان‌دهندۀ این است که در گذشته چه اتفاقاتی در او جامعه افتاده‌است.»

موصوف می‌افزاید، لازم است تا افراد جامعه از آثار و آبده‌های تاریخی حفاظت نموده و از کاوش و کندن‌کاری غیرقانون اجتناب کنند.

Views: 36

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر