زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

واکنش‌های گسترده به بازداشت ویسا؛ مجاهد می‌گوید، به دلیل فعالیت‌های خودسرانه بازداشت شده‌است

واکنش‌های گسترده به بازداشت ویسا؛ مجاهد می‌گوید، به دلیل فعالیت‌های خودسرانه بازداشت شده‌است

author avatar
29 Mar 2023 - 13:28
واکنش‌های گسترده به بازداشت ویسا؛ مجاهد می‌گوید، به دلیل فعالیت‌های خودسرانه بازداشت شده‌است
author avatar
29 Mar 2023 - 13:28

[restrict paid=”true”]

اتلانتا (پژواک، ۹  حمل ۱۴۰۲): امارت اسلامی می‌گوید که مطیع‌‎الله ویسا، فعال عرصۀ آموزش برای بازجویی در مورد فعالیت‌های خودسرانه خود توسط استخبارات بازداشت شده، اما از سوی دیگر، بازداشت او واکنش‌های گستردۀ ملی و بین‌المللی را در پی داشته‌است.

مطیع‌الله ویسا که مسؤول انجمن «راه قلم» نیز است، روز گذشته در ساحۀ خوشحال خان از مربوطات ناحیۀ پنجم شهر کابل بازداشت شده‌است.

ولي‌محمد اخلاقی، برادر او روز گذشته به آژانس خبری پژواگ گفت: «من و ویسا برای ادای نماز عصر به مسجد رفته بودیم، بعد از ادای نماز ویسا قبل از من مسجد را ترک کرد، من اندکی منتظر شدم، اما بعداٌ که بیرون شدم، دیدم که نیروهای امینتی با دو موتر بدون نمبرپلیت آمده بودند و با مطیع‌الله ویسا صحبت می‌کردند.»

اخلاقی می‌گوید، برخورد نیروهای امنیتی درست نبود، آن‌ها کارت‌های استخبارات را می‌خواستند، اما آنان ویسا را سوار بر موتر کردند و با خود بردند.

روز گذشته مسؤولین امنیتی در این مورد چیزی نگفته بودند، اما اکنون ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی به بی‌بی‌سی گفته‌است که ویسا به دلیل فعالیت‌های خودسرانه توسط استخبارات بازداشت شده‌است.

موصوف افزود: «او نشست‌هایی را برگزار می‌کرد، برخی تحرکاتی داشت و فعالیت‌های ضد نظام را انجام می‌داد و به همین دلیل بازداشت شده که از او بازجویی صورت گیرد.»

به گفتۀ مجاهد، تمام حکومت‌ها برای نظم عامه دست به بازداشت‌ها می‌زنند، اما به گفتۀ او با هیچ کس بی‌انصافی نمی‌شود.

عطاء‌الله ویسا، برادر دیگر او در یک پیام ویدیویی گفته‌است که ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز یک بار دیگر خانۀ شان برای چند ساعت محاصره شده‌ بود.

او افزود، دو برادر دیگر او را نیز بازداشت کردند، به کودکان، زنان و مادرش توهین شده، به حریم خصوصی‌شان داخل شده ‌بودند، مبایل‌ها و سایر وسایل‌شان را با خود برده‌اند.

او می‌گوید: «آن‌ها تلاش می‌کنند مرا بازداشت کنند، اما جای من امن است، با ما بسیار بدی کرده‌اند، ما اهل قلم هستیم، ما ۱۵ سال به گونۀ رضاکار کار کردیم و از مبارزۀ خود دست‌بردار نیستیم، بخاطر ملت خود آمادۀ هر گونه قربانی هستیم.»

بازداشت ویسا واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را در پی داشته‌است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز با نشر اعلامیه‌یی از بازداشت ویسا ابراز تأسف کرده‌است.

او گفته‌است: «فعالیت‌های مطیع‌الله ویسا و انجمن راه قلم را به خیر کشور می‌دانم و از حکومت سرپرست می‌خواهم تا از هیچ گونه تلاش برای آزادی او دریغ نکند، بلکه برای پیشرفت فعالیت‌های نهاد راه قلم با آن‌ها کمک و همکاری لازم را انجام دهد.»

ضیاءالحق امرخیل، والی پیشین ننگرهار نیز از بازداشت ویسا ابراز تأسف کرده‌است.

وی در تویترش نگاشته‌است، مطیع‌الله ویسا جوانی است که چراغ علم را روشن نگهداشته است؛ این چنین جوانانی که برای علم و آگاهی تلاش می‌کنند، بجای تحقیر تقدیر شوند و باید هرچه زودتر آزاد شود.

حکمت سروش، فعال مدنی گفته‌است، مطیع‌الله ویسا خدمتگار واقعی خدایی است، وی و خانواده‌اش از سال‌ها به اینسو برای آموزش کودکان افغان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر انجام داده‌اند.

به گفتۀ موصوف، ویسا به همه قریه‌های دور و نزدیک افغانستان رفته و برای آن‌عده از کودکان و جوانانی که هنوزهم از حقوق اولیۀ خود برخوردا نیستند، صدای خود را بلند کرده‌است.

از سوی دیگر، سازمان ملل، اتحادیۀ اروپا، امریکا و سازمان دیدبان حقوق بشر از بازداشت مطیع‌الله ویسا ابراز تأسف نموده و خواستار آزادی هر چه زودتر وی شده‌اند.

دفتر یوناما در افغانستان نیز در این رابطه در تویترش نگاشته‌است: «ما بالای مقامات صدا می‌کنیم که مکان و دلایل گرفتار شدن وی را مشخص کنند و همچنان اطمینان دهند که به وکالت قانونی دسترسی دارد و با خانوادۀ خود در تماس است.»

توماس نیکلسون نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان نیز از بازداشت ویسا اظهار نگرانی کرده‌است.

وی در تویتر نگاشته‌است که ویسا از سال‌ها به اینسو برای پسران و دختران افغان مبارزه می‌کند و از مقام‌ها خواستار آزادی وی شده‌است.

خانم  کرن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان نیز در مورد بازداشت ویسا و سایر فعالان زن نگرانی‌اش را ابراز کرده‌است.

موصوف خواستار آزادی همه فعالان به‌شمول ویسا شده‌است.

منظور پشتین، رهبر جنبش تخفظ پشتون‌ها و محسن داور رهبر حزب ملی پشتون‌ها نیز خواستا آزادی وی شده‌اند.

جواد څارگر یکی از مقامات امارت اسلامی پس از واکنش‌های ملی و بین‌المللی در مورد دستگیری ویسا در تویترش نگاشته‌است، فشار شبکه‌های اجتماعی هرگز نظام را از اجرای عدالت نخواهد هراسد، هر کسی که فعالیت‌های مشکوک را انجام می‌دهد، حتما برای بازجویی فراخوانده می‌شود، هیچ کس حق ندارد بدون تحقیق نظام را متهم کند.

وی افزوده‌است: «افراد مشکوک باید پاسخ دهند همین وقایه است.»

از سوی دیگر، عبدالحق حماد رئیس کمیتۀ نظارت بر نشرات رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ در تویترش نگاشته‌است: «ویسا را نمی‌شناسم و نه از قضیۀ او اطلاع دارم اما کارهای وی مشکوک بود و نظام حق دارد که چنین افرادی را برای وضاحت بخواهند.»

به گفتۀ وی، این که بازداشت یک فرد این چنین واکنش‌های گستردۀ را در پی داشته‌است، پس به نطر می‌رسد که از یک دسیسۀ بزرگی جلوگیری شده‌است.

مطیع‌الله ویسا از آدرس انجمن راه قلم به سراسر کشور سفر کرده و مردم را به آموزش تشویق می‌کرد که اولادهای خود را به مکتب شامل کنند. وی برای شاگردان قلم و کتابچه نیز توزیع می‌کرد.

[/restrict]

Views: 47

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر