زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نشست ویانا بر مذاکرات و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی به عنوان بهترین گزینه تاکید کرد

نشست ویانا بر مذاکرات و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی به عنوان بهترین گزینه تاکید کرد

author avatar
26 Apr 2023 - 17:23
نشست ویانا بر مذاکرات و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی به عنوان بهترین گزینه تاکید کرد
author avatar
26 Apr 2023 - 17:23

[restrict paid="true"]

کابل (پژواک، ۶ ثور ۱۴۰۲): اشتراک‌کننده‌گان نشست ویانا بر ایجاد یک دولت مبتنی بر ارادۀ آزاد مردم افغانستان تاکید نموده گفته‌است که مذاکرات و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی بهترین گزینه می‌باشد.

انستیتیوت بین‌المللی اتریش روز دوشنبۀ هفتۀ جاری اعلام کرد که نشستی به اشتراک سی تن به‌شمول مخالفین حکومت سرپرست افغانستان در ویانا، پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

منبع نگاشته بود که در این نشست در مورد «صلح و تفاهم در چارچوب حکومت دموکراتیک» بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت.

در اعلامیۀ این نشست - که برخی منابع منتشر کرده – بر انسجام جریان‌های مخالف امارت اسلامی تاکید شده‌است.

اشتراک‌کننده‌گان این نشست ضمن تاکید بر مذاکرات و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی به عنوان بهترین گزینه، در حالی از جامعه جهانی خواسته شده تا «تمام اشکال مقاومت مردم افغانستان» را به رسمیت بشناسد که پیش از این ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا گفته‌اند که از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند.

منبع بسته شدن درب مکاتب به‌روی شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم و همچنان پوهنتون‌ها به‌روی دختران را در افغانستان محکوم نموده گفته‌است: «ضمن قدردانی و حمایت از مبارزات برحق دختران و زنان افغانستان، واکنش جامعۀ جهانی به ویژه خاموشی سازمان ملل متحد را در این مورد غیرمسوولانه می‌دانیم.»

اشتراک‌کننده‌گان نشست، اظهارات آمنه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در رابطه به افغانستان را غیرمسؤولانه و توضیحات ارایه شده در این مورد را ناکافی خوانده‌است.

آمنه محمد چند روز قبل بر نیاز گفتگوها با حکومت سرپرست افغانستان تاکید کرده گفته بود که سازمان ملل متحد روی برگزاری نشستی در دوحه در مورد به رسمیت شناختن امارت اسلامی غور می‌کند، اما پس از این اظهارات، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت که نشست یادشده سرمنشی این سازمان با نماینده‌گان ویژۀ کشورها به هدف به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان نه، بلکه برای حل مشکلات موجود در افغانستان برگزار می‌شود.

قرار است این نشست در یازده‌هم و دوازده‌هم ماه جاری (ثور) برگزار شود.

در اعلامیۀ نشست ویانا ادعا شده‌است که بعد از ایجاد حکومت سرپرست در افغانستان «گروه‌های تروریستی» در افغانستان بیشتر و خطر گسترش تروریزم در منطقه به یک تهدید جدی بدل شده‌است.

این در حالی است که مقام‌های حکومت کنونی افغانستان، موجودیت گروهای تروریستی را در افغانستان رد کرده می‌گویند که داعش نیز در حال نابود شدن است و به هیچ کشور از خاک افغانستان تهدیدی متوجه نمی باشد.

اشتراک‌کننده‌گان نشست یادشده، از اجماع منطقوی و جهانی نسبت رسمیت نشناختن حکومت سرپرست افغانستان تا ایجاد یک دولت «مبتنی بر اراده آزاد مردم» استقبال نموده‌است.

مقام‌های حکومت کنونی افغانستان تا حال در مورد اعلامیۀ یادشده چیزی نگفته‌اند.

[/restrict]

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر