زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آهنگران تخار: استفاده از وسایل خارجی کاروبار ما را کمرنگ ساخته‌است

آهنگران تخار: استفاده از وسایل خارجی کاروبار ما را کمرنگ ساخته‌است

author avatar
27 Apr 2023 - 15:59
آهنگران تخار: استفاده از وسایل خارجی کاروبار ما را کمرنگ ساخته‌است
author avatar
27 Apr 2023 - 15:59

تالقان (پژواک، ۷ ثور ۱۴۰۲): برخی از آهنگران در ولایت تخار با ابراز نگرانی می‌گویند که استفاده از وسایل خارجی در میان مردم باعث شده تا کسب و کارشان کمرنگ شود.

آنان همچنان از مردم می‌خواهند که برای حمایت از صنایع قدیمی وطنی باید از تولیدات داخلی استفاده نمایند.

به گفتۀ آنان، آهنگری یک صنعت قدیمی و طاقت فرسا می‌باشد، اکنون در تخار بازار چندانی ندارد و آنان حتی مصارف روزانۀ خود را پوره کرده نمی‌توانند و از مسؤولین می‌خواهند که در این راستا توجه نموده تا از رکود بیشتر این صنعت قدیمی جلوگیری شود.

عبدالله ۷۸ ساله که ۵۰ سال می‌شود در گوشه‌یی از شهر تالقان مصروف آهنگری می‌باشد و این صنعت را از نیاکانش به میراث برده و در  زنده نگهداشتن آن تلاش می‌ورزد می‌گوید که روزانه تنها چند مشتری می‌داشته باشد.

به گفتۀ او، دیگر بازار آهنگری حال و هوای خوب ندارد، اگر در راستای زنده نگهداشتن این صنعت از سوی مسؤولین توجه نشود، شاهد رکود بیشتر این صنعت خواهند بود.

حاجی خال‌محمد یکی دیگر از آهنگران در شهر تالقان نیز می‌گوید که نسبت به گذشته کسب و کارشان در این بخش کاهش یافته و با بسیار مشکل می‌توانند مصارف کاروبار خود را تأمین کنند.

به گفتۀ او، استفاده از اجناس و وسال وارداتی خارجی در میان مردم سبب رکود این صنعت شده‌است، اکنون امید دارد که  از سقوط یکبارۀ آن جلوگیری صورت گیرد.

از سویی‌هم، فروشنده‌گان تولیدات آهنگری در تخار نیز علاقه‌مندی مردم را نسبت به تولیدات خارجی و عدم توجۀ حکومت را از عوامل رکود این صنعت می‌دانند.

احمدوسیم یکی از فروشنده‌گان صنایع آهنگری در تالقان  می‌گوید که فروش اجناس خارجی نسبت به اجناس داخلی به دلیل قیمت پایین و رنگ و دیزاین در میان مردم علاقه‌مندی بیشتر دارد و از این رو، کار آهنگری کمرنگ شده‌است.

او می‌افزاید، در حالی که کیفیت تولیدات داخلی نسبت به تولیدات خارجی بلند می‌باشد، اما مردم به خرید اجناس خارجی علاقه‌مند هستند.

وی از مردم می‌خواهد که برای حمایت از صنایع قدیمی وطنی از تولیدات داخلی استفاده نمایند تا سبب رونق بازار صنعتکاران گردد.

در همین حال، مولوی ضیاالدین دلاوری، آمر صنعت و تجارت تخار اما از تلاش‌ها برای زنده نگهداشتن این صنعت خبر داده می‌گوید که حکومت مصمم است تا در راستای تولیدات داخلی توجه جدی صورت گیرد و با آهنگران نیز همکاری خواهند کرد.

این در حالی است که تالقان مرکز ولایت تخار در گذشته بازار پر جمع و جوش آهنگری بود، اما حال تعداد انگشت شماری آهنگران مصروف این کار طاقت فرسا هستند، عدم توجه به این صنعت و علاقه‌مندی مردم به اجناس خارجی باعث شده‌است، این صنعت با رکود مواجه شود و کاروبار آهنگران کمرنگ گردد.

Views: 70

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر