زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتر غیور از ۹ سال به اینسو کودکان مصاب به لب ‌چاک را رایگان عملیات می‌کند

داکتر غیور از ۹ سال به اینسو کودکان مصاب به لب ‌چاک را رایگان عملیات می‌کند

author avatar
8 May 2023 - 18:04
داکتر غیور از ۹ سال به اینسو کودکان مصاب به لب ‌چاک را رایگان عملیات می‌کند
author avatar
8 May 2023 - 18:04

کابل (پژواک، ۱۸ ثور ۱۴۰۲): یک داکتر افغان در ۹ سال گذشته حدود شش هزار کودک مصاب به لب‌ چاک در مرکز و ولایات کشور را به صورت رایگان عملیات و تداوی کرده‌است.

داکتر غفار غیور، متخصص جراحی زیبایی و باشندۀ اصلی ولایت کندز می‌باشد، اکنون همراه با خانواده‌اش در ترکیه زنده‌‌گی می‌کند، اما همه ساله دو یا سه بار برای اجرای این عملیات‌ها به افغانستان می‌‎‌آِید.

داکتر غیور به آژانس خبری پژواک گفت، برخی شفاخانه‌های شخصی و دولتی، نهاد‌های خیریه و شماری از فعالان اجتماعی در ولایات مختلف کشور، کودکان مبتلا به این بیماری را ثبت و راجستر می‌کنند و سپس فهرست آن‌ها را با وی شریک می‌سازند.

او افزود: «زمانیکه این آمار بیماران با من شریک شود، سپس من پلان خود را ترتیب می‌کنم، مطابق آن رخصتی می‌گیرم و از ترکیه وسایل طبی مورد نیاز را – که یک نوع نخ نازک برای دوخت است- با خود می‌آورم و سپس در افغانستان به ولایاتی سفر می‌کنم که بیماران در آن ثبت شده‌ باشند و یا هم بیماران چند ولایت را به ولایت نزدیک می‌طلبم و سپس به گونۀ رایگان عملیات‌های آنان را انجام می‌دهم.»

داکتر غیور می‌گوید، آخرین بار حدود دو ماه قبل از ترکیه به کابل آمده‌است و در این مدت کودکان مصاب به لب چاک و کام چاک در سطح کشور را از طریق انجام عملیات جراحی و تداوی کرده‌است.

او می‌افزاید، از حدود هشت – نُه سال به اینسو این چنین عملیات‌های رایگان را انجام می‌دهد و تاکنون به صورت مجموعی حدود ۶۰۰۰ مورد از این گونه عملیات‌ها را در حالی به گونۀ رایگان انجام داده‌است که انجام این چنین عملیات‌ها در شفاخانه‌های شخصی تا ۵۰۰ دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد.

غیور می‌گوید، در جنگ‌های گذشته به دلیل مشکلات امنیتی نتواست به بسیاری از ولایات سفر کند، اما اکنون این مشکل موجود نیست و می‌تواند به تمام ولایات سفر نماید.

این داکتر افغان علاوه بر سایر موارد، کمبود «فولیک اسید» در وجود مارد در دوران بارداری و استفادۀ خودسرانۀ دواها را از جمله عوامل این بیماری می‌داند و می‌گوید، وی در جریان انجام عملیات‌ها به مردم آگاهی عامه نیز می‌دهد تا سطح این بیماری در کشور کاهش یابد.

وی می‌گوید: «من در جریان عملیات با بسیاری از خانواده‌های فقیر روبه‌رو می‌شوم، اما یک روز در کندز از عملیات خانه بیرون شدم که یک دختر ده ساله یا دوازده ساله ایستاده است و لباس‌هایش بیست جای پیته خورده بود، بطرف بوت‌هایش دیدم آن هم همین طور پیته خورده بود و ایستاده بود تا عملیات لب‌هایش را انجام دهم، از وی پرسیدم حتی کرایۀ موتر را هم نداشت، با خود گفتم، شکر است خداوند برای من اینقدر توان داده که تا افغانستان می‌آیم و اکنون به بیماری اش رسیده‌گی ‌می‌شود.»

داکتر غیور می‌افزاید: «هر کس برای ساختن زنده‌گی خود تلاش می‌کند، اما هر کس باید بخشی از زنده‌گی خود را برای ارایۀ خدمت رایگان به مردم نیز وقف کند، به خصوص داکتران باید یک بخشی از زنده‌گی شان را برای تداوی رایگان مردم اختصاص دهند و این کار سختی نیست.»

احمد پنج ساله – که پدرش هنگام اجرای وظیفه در صفوف نیروهای امنیتی حکومت پیشین کشته شده – همرا با مادر و مامایش از ننگرهار به کابل آمده‌است.

داکتر غیور روز گذشته ( ۱۷ ثور) عملیات جراحی احمد را در کابل انجام داد.

ملالی، مادر این کودک از اینکه عملیات پسرش انجام شده، خرسند است.

وی می‌گوید: «پسرم تمام شب گریان می‌کرد و به دلیل فقر آرد را در آب حل و با چوشک به او می‌دادم و می‌خورد، به دلیل فقر پدرش به صفوف اردو رفت و می‌گفت من غم پسرم را می‌خورم، پس از هفت ماه جسدش را آوردند، این کودک ما را بسیار غمگین ساخته، در جریان خوردن و نوشیدن با بسیار مشکلات مواجه است، گریان می‌کند که لب من چی وقت جور می‌شود، زمانیکه پدر خود را به یاد بیاورد، می‌گوید که خداوند جان مره بگیرد تا با پدرم یکجا شوم، از پدر خود زیاد یاد می‌کند.»

ملالی می‌گوید پسرش به دلیل این بیماری درست صحبت کرده هم نمی‌تواند و خرسند است که امروز به صورت رایگان عملیات پسرش انجام شد.

ولایت خان، مامای این کودک نیز می‌گوید که خانوادۀ این کودک با مشکلات زیادی اقتصادی روبه‌رو است و داکتر غیور را با کمک و همکاری یک داکتر دیگر پیدا کرد و اکنون خرسند هستند که عملیات وی صورت گرفت.

Views: 106

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر