زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شرکت برشنا: افغانستان از درک مصرف برق از هیچ کشور مقروض نیست

شرکت برشنا: افغانستان از درک مصرف برق از هیچ کشور مقروض نیست

author avatar
4 Jun 2023 - 23:13
شرکت برشنا: افغانستان از درک مصرف برق از هیچ کشور مقروض نیست
author avatar
4 Jun 2023 - 23:13

کابل (پژواک، ۱۴ جوزا ۱۴۰۲): د افغانستان برشنا شرکت می‌گوید که در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ارزش ۲۹۹ میلیون دالر از سه کشور آسیای میانه و ایران برق خریداری کرده است، اما از هیچ کشور مقروض نیست.

عبدالرحمان رحمانی، سرپرست و رییس تجارتی این شرکت، روز یکشنبه (۱۴ جوزا) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که علاوه بر این، ۲۲.۳ میلیون افغانی هزینۀ مصرف انرژی را به شرکت‌های تولید برق داخلی پرداخته است.

رحمانی افزود: “سال گذشته بیش از ۹۴ میلیون دالر به اوزبکستان، ۹۶ میلیون دالر به تاجکستان، ۴۷ میلیون دالر به ترکمنستان و ۶۲ میلیون دالر به ایران ارسال کردیم.”

وی گفت که افغانستان از هیچ کشور مقروض نیست، و در سال گذشته به همه کشورها که از آن برق وارد می کنید، پول مصارف را ادا کرده است.

افغانستان بیش از یک دهه است که از این کشورها برق وارد می‌کند  و  در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ میگاوات برق ضرورت دارد. در حال حاضر حدود هشتاد درصد برق مورد نیاز افغانستان از برق وارداتی تامین می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، تنها کابل در یک شبانه‌روز به ۷۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر شرکت برق افغانستان می‌تواند در مدت ۲۴ ساعت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میگاوات برق مورد نیاز این شهر را تامین کند.

صفی‌الله احمدزی، رییس اجرایی شرکت برق افغانستان، در این نشست خبری گفت که یک پلان استراتیژیک پنج ساله را آماده کرده اند که بر اساس آن علاوه بر افزایش سطح تولید برق آبی، ۷۱۰ میگاوات انرژی خورشیدی و بادی نیز تولید خواهد شد.

او گفت که ارزیابی‌های اولیه در زمینه تولید برق از زغال سنگ انجام شده و قرار است در آینده نزدیک قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق از زغال سنگ امضا شود.

این در حالیست که وزارت انرژی و آب اولین قرارداد را با یک شرکت ترکی موسوم به ۷۷ برای تولید ۲۰۰ میگاوات برق از انرژی باد در ولایت هرات به تاریخ دهم می امضا کرد.

سلیمان جیلیو، رییس این شرکت، در مراسم امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت که پروژه تولید برق بادی ۲۰۰ میگاواتی تا دو سال آینده تکمیل و آمادۀ بهره‌برداری می‌شود.

بازدیدها: 150

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر