زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ادارۀ ملی غذا و ادویه: امسال ۵ لابراتوار جدید کنترول کیفیت مواد غذایی در گمرکات ایجاد می‌گردد

ادارۀ ملی غذا و ادویه: امسال ۵ لابراتوار جدید کنترول کیفیت مواد غذایی در گمرکات ایجاد می‌گردد

author avatar
30 Jun 2023 - 11:31
ادارۀ ملی غذا و ادویه: امسال ۵ لابراتوار جدید کنترول کیفیت مواد غذایی در گمرکات ایجاد می‌گردد
author avatar
30 Jun 2023 - 11:31

کابل (پژواک، ۹  سرطان ۱۴۰۲): ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان از کشف و ضبط حدود ۱۸ تُن چای خشک بی‌کیفیت در یک سال گذشته خبر داده می‌گوید که تا ختم سال روان ۵ لابراتوار جدید تثبیت کیفیت مواد غذایی در گمرکات کشور ایجاد می‌گردد.

به گفتۀ آگاهان طب، استفادۀ دوامدار از چای‌ خشک که در اکثریت آن رنگ کیمیاوی مخلوط می‌باشد، سبب امراض گوناگون خواهد گردید، ادارۀ ملی غذا و ادویه می‌گوید، با افرادی که چای‌ بی‌کیفیت را وارد می‌نمایند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

ضبط و کشف چای که در آن رنگ کیمیاوی مخلوط گردیده بود

داکتر جاوید هژیر، سخنگوی ادارۀ ملی غذای و ادویۀ افغانستان به آژانس خبری پژواک گفت که در یک سال گذشته به مقدار ۱۸ تُن معادل ۴۸۶ بوری چای خشک که در آن به حد زیاد رنگ کیمیاوی مخلوط گردیده بود، کشف و ضبط نموده‌اند.

وی افزود: «این چای خشک که از کشور ویتنام از طریق گمرک ننگرهار وارد افغانستان گردیده بود، از آن نمونه‌برداری شده و به لابراتوار برای تثبیت کیفیت فرستاده شد و ثابت گردید که چای طبیعی نبوده، بلکه در آن به حد فیصدی زیاد رنگ مخلوط شده‌است.»

به گفتۀ موصوف، برگ‌هایی که منحیث چای خشک وارد کشور گردیده بود، برگ چای نبود، صرف بته‌های مختلف را خشک نموده و به آن رنگ مصنوعی را مخلوط کرده بودند.

هژیر در ادامه در مورد چای‌های بی‌کیفیت می‌گوید که این چای‌ها به نام‌های چای اعلی قرقل و چای اعلی جوانان کابل وارد کشور شده و به فروش می‌رسید.

به اساس معلومات منبع، چای ضبط شده نزد آنان وجود دارد و به‌زودی در یک منطقۀ دوردست از شهر، هدر خواهد گردید.

فرصت یک ماهه برای تاجران چای

سخنگوی ادارل ملی غذا و ادویۀ افغانستان گفت که این اداره با تاجران چای نشستی را برگزار کرده و برای شان توصیه گردید تا در مدت یک ماه‌ آینده تمام چای وارد شده را بفروشند و منبعد نباید چای بی‌کیفیت به ویژه چایی که در ترکیب خود رنگ کیمیاوی دارند، وارد کنند.

به گفتۀ وی، در نشست یادشده تاجران نیز تعهد نمودند که چای مخلوط با رنگ کیمیاوی و بی‌کیفیت را از هیچ کشور خریداری نکرده و وارد نمی‌کنند.

هژیر گفت که بعد از ختم مهلت با متخلفین برخورد قانونی صورت گرفته و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهد شد.

وی از تمام تاجران چای خواست که واردات چای بی‌کیفیت به ویژه چایی که در آن رنگ مصنوعی مخلوط باشد خودداری کنند؛ زیرا: «چای یک مادۀ طبیعی است، نباید در آن تقلب صورت بگیرد، این کار جعل است، با این کار هم اقتصاد متضرر می‌شود و هم صحت شهروندان به خطر مواجه می‌‎گردد.»

اضرار چای دارای رنگ مصنوعی

داکتر هژیر می‌گوید که چای خشک یک مادۀ طبیعی است و هیچ ستندرد جهان این را قبول نمی‌کند که بر یک ماده طبیعی، ماده مصنوعی را اضافه گردد.

به گفتۀ وی، زمانی که به چای خشک رنگ اضافه می‌شود، نه تنها کیفیت آن ازبین رفته، بلکه سبب امراض مختلف مانند، مشکلات در سیستم هاضمه، تکلیف گرده، مشکلات جلدی و حتی سبب بیماری سرطان می‌گردد.

همچنان، فریدالله عمری ترینر و متخصص امراض انتانی در شفاخانۀ انتانی شهر کابل می‌گوید، چای‌ خشک که به کشور وارد می‌گردد، طبیعی نبوده بلکه در اکثریت آن‌ رنگ کیمیاوی مخلوط می‌باشد.

وی افزود که استفاده از چای‌ مصنوعی سبب پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها و بیره‌ها، مشکلات عصبی، مشکلات جلدی، مو، مشکلات سوءهاضمه می‌گردد و نتایج تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهد که باعث سرطان پروستات و کم‌خونی نیز می‌گردد.

او گفت: «اکثر مریضانی که نزد ما مراجعه می‌نمایند، می‌گویند دل جوش استم، درد معده دارم و عاروق که می‌کشم ترش می‌باشد، اکثریت آن‌ها از چای مصنوعی که مواد کیمیاوی در آن مخلوط می‌باشد، استفاده می‌نمایند.»

اتاق تجارت و دکانداران وجود چای بی‌کیفیت را تایید می‌کنند.

جان آغا یک  تن از خوراکه فروشان در جادۀ آسمایی گفت که در بازارهای کشور انواع چای‌یی که بیشتر آن از کشوری‌های برازیل، پولند، افریقایی وارد گردیده، به فروش می‌رسد که در بیشتر آن‌ رنگ مصنوعی مخلوط می‌باشد.

وی افزود : «چایی که در دکان خود ما می‌باشد نیز رنگ در آن مخلوط می‌باشد، و تجار برای ما گفته که دو ماه از سوی ادارۀ دوا و غذا مهلت داده شده تا چای رنگی را به فروش برسانیم و بعد از آن برای ما اجازه داده نمی‌شود.»

موصوف می‌گوید: «مشکل در این‌جا است، فعلا چای خشک که در افغانستان می‌آید تمام آن رنگی است، و چایی که رنگش کمتر است و ذائقه خوب دارد، قیمت اش زیاد تر است و او چای که زیاد رنگ می‌شود و خراب ترین چای است رنگ زیاد تر میزند و مشتری‌هایی که او را در گیلاس میزند، که در ۲۴ ساعت هم رنگش خراب نمی‌شود و مردم فکر میکنه که چای خوبتر شاید باشد.»

وی در ادامه افزود: «همان خوب‌ترین چای خشک نیز ده الی پانزده درصد  رنگ مصنوعی در خود دارد و چای خراب ۵۰ الی ۴۰ درصد رنگ دارد.»

حامد صوفی زاده یک تن از دکانداران در بازار مندوی شهر کابل که نخواست در این زمینه بیشتر صحبت کند می‌گوید که قبلا در چای خشک در حد بالایی رنگ مخلوط بود اما اکنون در حد ۲۰ درصد رسیده.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که به دلیل نبود لابراتوار در گمرکات و ستندردها برخی مواد خوراکی بی‌کیفیت به‌شمول چای خشک وارد کشور می‌گردد.

وی افزود: «لابراتوارها تنها برای مواد نفتی و ساختمانی فعال گردیده اما برای مواد خوراکی هنوز فعال نشده، باید برای مواد خوراکی نیز لابرتوار ایجاد گردد و ستندردها موجود باشد.»

ایجاد ۵ لابراتوار جدید تثبیت کیفیت مواد غذایی

سخنگوی ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان گفت که به منظور جلوگیری از واردات مواد خوراکی بی‌کیفیت تا ختم سال روان ۵ لابراتوار تثبیت کیفیت مواد غذایی در ۵ ولایت گمرکی ایجاد می‌گردد.

سخنگوی ادارۀ ملی غذا و ادویۀ افغانستان گفت: «در بخش غذا هنوزهم تشکیلات و امکانات ما کم است، لیکن ما در تلاش این استیم که علاوه بر سه لابراتوار،  در سال ۱۴۰۲ در پنج ولایت گمرکی که از آن مواد غذایی بیشتر وارد کشور می‌گردد، پنج لابراتوار دیگر کنترول کیفیت در بخش غذا ایجاد کنیم.»

به گفتۀ وی، سه لابراتوار در ولایات هرات، ننگرهار و قندهار فعال گردیده و تا ختم سال پنج لابراتوار دیگر فعال خواهد شد.

وی ایجاد این لابراتوارها مهم خوانده افزود: «با ایجاد این لابراتوارها تمام مواد غذایی که داخل کشور می‌گردد، مثل دواها نمونه برداری و برای تثبیت کیفیت آن به لابراتوار فرستاده می‌شود، در صورتی که نتیجۀ مطلوب را نداشته باشد، ضبط شده و به هدر خواهد رفت.»

به اساس معلومات منبع، یک لابراتوار در شهر کابل نیزفعالیت دارد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر