زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مجاهد : فروش اسلحه و تجهیرات باقی مانده ی امریکا به جهت های دیگر حقیقت ندارد

مجاهد : فروش اسلحه و تجهیرات باقی مانده ی امریکا به جهت های دیگر حقیقت ندارد

author avatar
10 Jul 2023 - 23:49
مجاهد : فروش اسلحه و تجهیرات باقی مانده ی امریکا به جهت های دیگر حقیقت ندارد
author avatar
10 Jul 2023 - 23:49

[restrict paid=”true”]

کابل  (پژواک، ۱۹ سرطان ۱۴۰۲): ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان، گزارش‌های را رد کرده است که گویا آنان اسلحهٔ به جا مانده از نیروهای امریکایی  را به جهت های دیگر فروخته اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی روز دوشنبه (۱۹ سرطان) در تویتر نوشته است: ” ادعای بعضی از حلقات در امریکا که گویا امارت اسلامی سلاح و تجهیزاتی را که از نیروهای امریکایی در افغانستان بجا مانده، آنرا به جهت های دیگر به فروش رسانیده است، حقیقت ندارد و ما آنرا جدی رد منماییم”.

وی افزوده است، واقعیت این است که پس از اخراج نیروهای خارجی وحاکمیت کامل امارت اسلامی تمام سلاحها، تجهیزات و وسایط در دیپوها و ذخائر کشور محفوظ شده و به هیچ کسی اجازه نیست که حتی یک میل اسلحه را قاچاق و یا به فروش برساند.

مجاهد گفته است، این گونه تبلیغات دسیسه حلقات تنش طلب و مغرض است که ثبات و کنترول جاری در افغانستان را تحمل نمی توانند و در برابر آن پروپاگند می کنند.

هفتهٔ گذشته نهاد موسوم به (Small Arms Survey) مستقر در سویس و دیدبان صلح افغانستان با نشر گزارش مشترکی گفتند که بازارهای خرید و فروش اسلحه در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان همچنان فعالیت دارند.

این نهادها گفته است که این گزارش تحقیقی در اواخر ۲۰۲۲ از ولایت‌های هلمند، قندهار و ننگرهار تهیه شده و محققین شان از شش بازار تسلیحات در این سه ولایت بازدید کرده اند و اسنادی را به دست آورده اند که برای غیرنظامیان و فروشندگان اسلحه محلی صادر شده بود.

گزارش همچنان گفته است : ” در حالی که طالبان برخی از قاچاق‌ها با مقیاس کوچک توسط دلالان را سرکوب کرده اند، روابط تثبیت‌شده این گروه با شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای نگرانی بیشتری را به وجود آورده است. “

در گزارش آمده است: “هم در افغانستان و هم در پاکستان، دلالان اسلحه هنگام عرضه تجهیزات نظامی ایالات متحده برای فروش، از جمله تفنگ‌های M4 و M16، دوربین‌های شب بین و دوربین‌های حرارتی و سایر لوازم جانبی که معمولاً در منطقه در گردش نیستند، محتاط تر شده اند”.

این در حالی است که در ماه ثور سال گذشته سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان با نشر گزارشی تایید کرد که به ارزش‌ میلیاردها دالر اسلحه و تجهیزات نظامی امریکا پس از خروج از افغانستان به دست حاکمان فعلی افتاده است.

[/restrict]

Views: 50

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر