زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

امسال حاصلات خربوزه و تربوز در تخار افزایش یافته‌است

امسال حاصلات خربوزه و تربوز در تخار افزایش یافته‌است

author avatar
13 Jul 2023 - 18:00
امسال حاصلات خربوزه و تربوز در تخار افزایش یافته‌است
author avatar
13 Jul 2023 - 18:00

تالقان (پژواک، ۲۲ سرطان، ۱۴۰۲): مسؤولین ریاست زراعت، آبیاری و مالداری در تخار از افزایش حدود ۳۵ درصدی حاصلات خربوزه و تربوز نسبت به سال گذشته در این ولایت خبر می‌دهند.

عبدالاعلا رادمرد، مدیر ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری تخار در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که آب و هوای مناسب در این ولایت باعث شده حاصلات خوب زراعتی بدست آید و امسال ۸۶۰۰ هکتار زمین آبی و للمی در این ولایت خربوزه و تربوز کشت شده‌است.

موصوف افزود که براساس تخمین‌ها از این میان در حدود یک صد هزار تن حاصل بدست خواهد آمد و نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رادمرد می‌افزاید که این اداره با تطبیق برنامه‌های مجادله با آفات طبیعی در حدود ۸۰ درصد جلو این آفات را گرفته‌اند.

به گفتۀ وی، آفات طبیعی همه ساله سبب می‌شد تا دهاقین آسیب جدی از این لحاظ متقبل شوند.

در همین حال، میزان رضایت برخی از دهاقین از حاصلات خربوزه و تربوز با آنکه کم می‎باشد تاکید بر حمایت از سوی مسؤولین دارند.

عبدالغنی از دهاقینی می‌باشد که حدود یک جریب زمین را خربوزه کشت کرده، او می‌گوید که حاصلات خربوزه خوب بود اما آفات طبیعی سبب شد تا آنگونه که انتظارش را داشت و باید به آن دست پیدا می‌کرد، حاصلات را بدست نیاورده‌است.

به گفتۀ وی، پیش از اینکه آفات طبیعی به پالیز خربوزه زیان وارد نماید، مسؤولان زراعتی هیچ‌گونه توجه در راستای رسانیدن ادویه نکردند تا جلو این آفات گرفته شود.

حضرت‌الدین، دهقان دیگر می‌گوید: «همه ساله مسؤولان ریاست زراعت پیش از اینکه شاهد آفات طبیعی باشیم ادویه توزیع می‌نمودند، اما امسال به دلیل کم‌توجهی مسؤولان، و دامن‌گیر شدن آفات طبیعی حاصلات قناعت بخش از خربوزه بدست نیاوردیم اما با آن‌هم تلاش میکنیم.»

وی از مسؤولان همچنان خواستار مساعد شدن زمینه بازار فروش حاصلات می‌باشد.

از سویی‌هم، محمدامین باشندۀ تخار می‌گوید که خربوزۀ تالقان از لذت خاص برخوردار می‌باشد، اگر توجه از سوی مسؤولان صورت بگیرد، می‌تواند در رشد اقتصاد دهاقین و حکومت سهم ارزنده داشته باشد.

این در حالی است که اکنون یک کیلو خربوزه در شهر تالقان ۳۰ افغانی و یک کیلو تربوز تا ۱۵ افغانی به فروش می‌رسد.

Views: 50

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر