زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

واصف باختری، شاعر ، نویسنده، و محقق مشهور کشور به عمر ۸۱ سالگی درگذشت

واصف باختری، شاعر ، نویسنده، و محقق مشهور کشور به عمر ۸۱ سالگی درگذشت

author avatar
21 Jul 2023 - 02:57
واصف باختری، شاعر ، نویسنده، و محقق مشهور کشور به عمر ۸۱ سالگی درگذشت
author avatar
21 Jul 2023 - 02:57

اتلانتا (پژواک، ۲۹ سرطان ۱۴۰۲): واصف باختری، شاعر ، نویسنده، و محقق مشهور کشور به عمر ۸۱ سالگی در ایالات متحده امریکا درگذشت.

منیژه باختری، دختر واصف باختری در یک پیام فیسبوک مرگ پدرش را تایید کرده افزوده است، پدرش از چند سال به اینسو در بستر بیماری به سر می‌برد.

او نگاشته است: “استاد واصف باختری پدر ما، پیر ما، دانای ما، جان ما، جهان ما دیشب به ابدیت پیوست. در روزهای پایینی عمرش برایش لالایی و شعر خواندیم و دست‌های رنجورش را نوازش کردیم. زنده‌گی او چنان بزرگ بود و یاد او چنین باشکوه است که مرگ وامدار او خواهد ماند تا هنوز تا همیشه.”

طبق راپور صدای امریکا، واصف باختری از مجموعه‌های شعری گرفته تا نوشته‌های تحقیقی ادبی و ترجمه، بیشتر از ۲۰ عنوان کتاب از خود برجا گذاشته است که برخی آثار وی به شماری از زبان‌های خارجی ترجمه شده است.

سرایش و ترجمه شعر در اوزان کلاسیک، نیمایی و آزاد و مقالات فلسفی، پژوهش‌های ادبی و فلسفی، ترجمۀ شعر، ترجمۀ مقالات فلسفی و ادبی و صدها مقالهٔ چاپ شده از آثار باختری است.

شرح مختصر زندگی:

باختری در حوت ۱۳۲۱ خورشیدی در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ به دنیا آمد و پس از فراغت از مکتب در سال ۱۳۴۵ سند لسانس خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات از دانشگاه کابل به دست آورد و در بخش دری ریاست تالیف و ترجمهٔ وزارت معارف به کار آغاز کرد.

باختری در سال ۱۳۵۳ برای تحصیلات عالی به ایالات متحده رفت و سند ماستری خود را در رشتهٔ آموزش از دانشگاه کولمبیای امریکا گرفت و در سال ۱۳۵۷ به افغانستان برگشت و دوباره در وزارت معارف به کار ادامه داد.

او همچین در شماری از رسانه‌های افغانستان به صفت مدیرمسوول و ویراستار ارشد کار کرده و در ضمن عضویت چندین نهاد و مرکز فرهنگی را داشته است.

پس از انقلاب هفتم ثور در افغانستان، باختری از میزان ۱۳۵۷ تا جدی سال ۱۳۵۸ زندانی بود.

واصف باختری از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ در پاکستان زندگی کرد و از سال ۱۳۸۰ به اینسو در ایالت کالیفورنیای ایالات متحده به سر می‌برد.

 

Views: 104

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر