زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خانمی در هرات برای چندین زن دیگر در بخش خیاطی زمینۀ کار را فراهم کرده‌است

خانمی در هرات برای چندین زن دیگر در بخش خیاطی زمینۀ کار را فراهم کرده‌است

author avatar
5 Aug 2023 - 16:28
خانمی در هرات برای چندین زن دیگر در بخش خیاطی زمینۀ کار را فراهم کرده‌است
author avatar
5 Aug 2023 - 16:28

 هرات (پژواک، ۱۴ اسد ۱۴۰۲): فرزانه بارکزی خانم هراتی که نان‌آور خانوادۀ نُه نفری‌اش است یک کارگاه تولید خیاطی را در مرکز شهر هرات ایجاد نموده که علاوه بر مصروف شدن خودش برای چند زن دیگر نیز زمینۀ کار و اشتغال‌زایی را فراهم کرده‌است.

اقتصاد روزمرۀ زندگی فرزانه با چرخ خیاطی گره خورده و اکنون در یکی از مراکز تجارتی زنان در مرکز شهر هرات مصروف کار خیاطی است.

بارکزی که با روی کار آمدن امارت اسلامی به این شغل روی آورده‌است در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که هشت ماه قبل جواز فعالیت را گرفته و اکنون این کارگاه تولیدی را رهبری و مدیریت می‌کند.

او گفت: «هشت ماه می‌شود که از حکومت امارت اسلامی جواز کار را گرفتم و حالا در این مارکیت کارگاه تولیدی دارم و هشت خانم همرای من کار می‌کنند و نیازهای اقتصادی خانوادۀ خود را از همین کارگاه تأمین می‌کنم.»

فرزانه بارکزی ظاهرا از چرخۀ روزگار و درآمد کارگاه خیاطی خود راضی به نظر می‌رسد و ماهانه از این طریق الی سی هزار افغانی عاید بدست می‌آوردريال اما از حکومت می‌خواهد تا زمینۀ صادرات تولیدات داخلی وی و امثال او را به کشورهای بیرونی فراهم سازد.

موصوف علاوه کرد که اگر زمینۀ صادرات برای محصولات صنعتی و دستی فراهم گردد، کار زنان متشبث رونق خواهد گرفت که با این امر به‌شمول خودش می‌توانند پایه‌های چرخ خیاطی را افزایش دهند و زمنیۀ کاری را برای ده‌ها زن دیگر نیز فراهم خواهند ساخت.

در کنار این، کارمندانی که در کارگاه تولیدی این خانم مصروف کار هستند از مصروفیت خویش در این کارگاه ابراز خوشحالی می‌کنند اما تاکید دارند که حکومت در برابر کار زنان مانعی را ایجاد نکند، بلکه آن‌ها را حمایت نماید تا تجارت شان رونق پیدا کند.

شمسی‌زاده یک تن از زنان که در این کارگاه تولیدی کار می‌کند در صحبت با آژانس خبری پژواک می‌گوید که در حال حاضر مصارف خانوادۀ خود را از این طریق بدست می‌آورد.

نامبرده تصریح کرد که اگر زمنیۀ کار برای زنان فراهم گردد می‌توان کمک بزرگی با مردان خانوادۀ شان داشته باشند تا اینکه نیازهای روزمره و مصارف خانه‌های شان به‌گونۀ درست برآورده گردد.

شمسی‌زاده افزود، هرچند زمینۀ کار درست برای مردها نیز در افغانستان فراهم نیست، اما اگر برای زن‌ها و مردها زمینۀ کار فراهم گردد، این کمک بزرگی است که زن در کنار شوهر خود مصارف خانواده را بدست آورند.

از سویی‌هم، ادیبا وزیری رئیسۀ اتاق تجارت زنان در زون غرب کشور نیز در صحبت با پژواک گفت که حکومت باید در سه بخش اقدام نمایند تا اینکه تجارت زنان رونق پیدا کند.

خانم وزیری تاکید دارد که حکومت باید در بخش‌های ایجاد نمایشگاه ها، ارایۀ راهکارها جهت تبلیغات و مسدود ساختن واردات و افزایش صادرات داخلی توجه نموده تا تجارت زنان در کشور به‌ویژه در هرات رونق بیشتری پیدا کند.

با این حال، ادارۀ محلی ولایت هرات نیز از حمایت خانم‌های تجارت پیشه سخن زده می‌گوید که در زمینۀ بازاریابی برای تولیدات زنان فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.

مولوی نثاراحمد الیاس، سخنگوی مقام ولایت هرات می‌گوید که بخاطر رشد محصولات زنان در این ولایت چندین نمایشگاه کوچک و بزرگ به حمایت ادارۀ محلی این ولایت برگزار شده‌است و هم اکنون زنان در چندین مارکیت بدون کدام ممانعت به تجارت شان ادامه می‌دهند.

قابل یادآوری است که در دو سال گذشته چندین کارگاه آموزشی و تولیدی خیاطی در ولایت هرات ایجاد شده‌است و پس از مسدود شدن مکاتب و پوهنتون‌ها بیشتر دختران و خانم‌ها به حرفۀ خیاطی در این ولایت روی آورده‌اند و این امر باعث اشتغال‌زایی صدها تن از زنان در این ولایت شده‌است.

Views: 285

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر