زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ادارۀ محیط زیست: افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌یی ۰.۸ درصد نقش داشته‌است

ادارۀ محیط زیست: افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌یی ۰.۸ درصد نقش داشته‌است

author avatar
6 Aug 2023 - 17:44
ادارۀ محیط زیست: افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌یی ۰.۸ درصد نقش داشته‌است
author avatar
6 Aug 2023 - 17:44

کابل (پژواک، ۱۵ اسد ۱۴۰۲): مسؤولین ادارۀ حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش اندک افغانستان در تغییرات اقلیمی می‌گویند که استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی سبب تغییرات اقلیمی و تخریب شدن جنگلات شده و عاملان آن باید غرامت بپردازند.

در ادامۀ برنامه‌های حساب‌دهی دولت به ملت، ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست امروز (یک‌شنبه ۱۵ اسد) طی نشستی از کارکردهای یک‌ساله خود گزارش داد.

مسؤولین این اداره گفتند که با وجود تحریم‌ها و امکانات کم، آن‌ها توانسته‌اند که برا ی حفاظت از محیط زیست برنامه‌هایی را برای نظارت و حفاظت از جنگلات، جلوگیری از تخریب زمین و آلودگی آب‌وهوا عملی کنند.

حافظ عزیز الرحمن، رئیس ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در آغاز این نشست گفت این اداره حدود ۷۰۰ تن تشکیل دارد که در مرکز و ولایات مصروف فعالیت‌های محیط زیستی اند.

او در مورد تغییرات اقلیمی گفت که از این ناحیه افغانستان بسیار متأثر شده و به همین دلیل سیلاب‌ها، خشک‌سالی و سوختن جنگلات در این اوخر افزایش یافته‌است.

رییس ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افزود که با حاکمیت دوبارۀ امارت اسلامی اجرای ۳۲ پروژه در بخش‌های زراعت، آب، انرژی، جنگلات و مبارزه با تخریب زمین به حالت تعلیق درآمده بود با تلاش‌های این اداره و همکاری وزارت خارجه، از جمله کار دو پروژۀ آن دوباره از سر گرفته شد.

او با امیدواری از سرگیری تمام این پروژه‌ها گفت که پروژه‌های یکی مدیریت جنگل‌ها به ارزش ۱۰ میلیون دالر و جلوگیری از تخریب زمین به ارزش ۶.۶ میلیون در سال گذشته از سوی‌ سازمان‌های بین‌المللی دوباره از سر گرفته شده‌است.

موصوف همچنان گفت که برای حل دایمی مشکلات فاضلاب در شهر کابل، طرح جامع را در همکاری با وزارت‌خانۀ مربوطه تهیه و به کابینه سپرده‌است که با تطبیق این طرح، مشکلات فاضلاب در کابل حل می‌شود.

زین العابدین عابد، معین پالیسی ‌و مسلکی محیط زیست در ادامۀ این نشست گفت که افغانستان در تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه‌یی ۰.۸ درصد نقش داشته، اما در ردۀ ششم آسیب‌پذیری اقلیمی قرار دارد.

به گفتۀ او، استفاده از جنگ‌افزارها و مواد کیمیایی سبب تغییرات اقلیمی و تخریب جنگلات شده و کشورهایی که در آن نقش داشتند، باید غرامت بپردازند.

عابد همچنان در مورد شکار حیوانات گفت، با وجودی که در گذشته‌ها شکار به یک عنعنه مبدل شده بود، اما اکنون جلو آن در تمام افغانستان گرفته شده‌ و هیچ‌کسی حق ندارد بدون اجازۀ ادارات مربوطه دست به شکار بزنند.

مسؤولین ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست هنچنان از سازمان‌های بین‌‌المللی خواستند تا پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش محیط زیست را دوباره از سر گرفته و تمام کنند.

آن‌ها هشدار دادند در صورتی که نهادهای بین‌المللی در قسمت تغییرات اقلیمی با افغانستان همکاری نکنند و گام‌های مؤثری برداشته نشود، گرمی هوا در کشور بیشتر شده و خشک‌سالی و سیلاب‌ها افزایش خواهد یافت.

 

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر