زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بزرگان قومی فاریاب: به دلیل کمبود آب در آیندۀ نزدیک برخی مناطق قابل سکونت نخواهد بود

بزرگان قومی فاریاب: به دلیل کمبود آب در آیندۀ نزدیک برخی مناطق قابل سکونت نخواهد بود

author avatar
13 Aug 2023 - 14:05
بزرگان قومی فاریاب: به دلیل کمبود آب در آیندۀ نزدیک برخی مناطق قابل سکونت نخواهد بود
author avatar
13 Aug 2023 - 14:05

میمنه (پژواک،۲۲ اسد۱۴۰۲): شماری از بزرگان و متنفذین قومی در فاریاب از کمبود آب آشامیدنی و زراعتی در این ولایت ابراز نگرانی نموده هشدار دادند که اگر کار ساخت بند آبگردان دهندره دوباره آغاز نگردد، شهر میمنه وبرخی ولسوالی‌ها غیر قابل سکونت خواهد شد.

آنان نشستی را در رابطه به قلت آب آشامیدنی و زراعتی در شاروالی میمنه برگزار کردند و تصمیم گرفتند که تعدادی به نماینده‌گی از مردم این ولایت در هماهنگی با شاروالی و شورای علما به کابل سفر کرده و راجع به آغاز دوبارۀ ساخت بند آبگردان دهندره با مقامات حکومت سرپرست گفتگو نمایند.

به گفتۀ این متنفذین قوم و محاسن سفیدان، اکنون۶۰ درصد از باشنده‌گان شهر میمنه و ولسوالی‌های پشتونکوت و خواجه موسی ولایت فاریاب که در گذشته از آب سر حوض مستفید می‌شدند، اکنون با کمبود جدی آب آشامیدنی و زراعتی مواجه هستند.

عبدالغفور تیموری وکیل گذر افغانکوت شهر میمنه می‌گوید که در زمان حکومت گذشته کار اعمار بند آبگردان دهندره آغاز شد، اما بنابر عواملی نا تمام باقی ماند و بودجۀ آن حیف و میل گردید.

وی افزود که آب چاه‌ها پایین رفته و بیش از ۶۰ درصدر مردم با کمبود آب مواجه هستند و حکومت سرپرست باید به معضل آب رسیده‌گی نماید.

داکتر نورمحمد نورانی، متنفذ قومی در منطقۀ سبز ولسوالی پشتونکوت می‌گوید که مردم ۴۱ قریه به دلیل خشکسالی دوامدار و نبود منابع آبی، از زراعت و سبزی‌کاری دست برداشته‌اند، درختان شان در حال نابودی قرار گرفته به قلت آب آشامیدنی روبه‌رو هستند.

وی گفت که اگر بند دهندره اعمار نشود و خشکسالی همچنان ادامه یابد، منطقۀ سبز در آیندۀ نزدیک به زمین‌های للمی مبدل خواهد شد.

عبدالوهاب از متتفذین قومی در ناحیۀ اول شهر میمنه، آب را هدیه خداوندی دانسته می‌گوید، در هر جا که آب است در آنجا زندگی، مردم و حکومت وجود دارد.

وی گفت که قلت آب زراعتی و آشامیدنی مردم را نگران ساخته و اگر بند آبگردان دهندره اعمار نگردد زمین‌های موجود ارزشی نخواهد داشت.

عبدالقدوس قلیچ، رئیس شورای محاسن سفیدان فاریاب می‌گوید که در نشست امروزی در رابطه به مشکلات مردم از بابت آب زراعتی و آشامیدنی بحث صورت گرفته، تصمیم اتخاذ گردید که تعدادی از نماینده‌گان از نواحی شهر میمنه و ولسوالی‌های پشتونکوت در مشوره و همکاری با شاروالی و شورای علما غرض دیدار و گفتگو با مقامات و زارت‌های مربوطه به کابل سفر نمایند.

قلیچ افزود که شهر میمنه و ولسوالی‌های پشتونکوت و خواجه موسی با کمبود آب زارعتی و آشامیدنی روبه‌رو هستند تا زمانی که کار اعمار بند آبگردان المار آغاز و تکمیل نگردد، مردم به قحطی آب دچار خواهند شد.

وی گفت که کار بند دهندره در زمان حکومت گذشته آغاز یافته و قسمتی از کارش انجام شده بود و در دیدار با مقامات امارت اسلامی در کابل تقاضا خواهند کرد تا شرکت قراردادی، کار بند متذکره را ادامه دهد.

از سویی‌هم، داملا گل احمد مبشر شاروال میمنه اطمینان داد که مشکل قلت آب، موضوع اعمار بند دهندره، سفر و دیدار نماینده‌گان مردم را با مقامات مرکزی امارت اسلامی به همکاری مقام ولایت و شورای علما، مطرح و در حل آن همکار می‌باشد.

وی گفت که نظام ‌کنونی به ملت مهربان و آمادۀ خدمت می‌باشد.

براساس معلومات منابع مسؤول، کار ساخت بند آبگردان دهندره در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب با مپتا گروپ قرار داد شده، کار عملی آن به‌تاریخ ٣٠ عقرب ١٣٩٦ توسط علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب وقت آغاز گردید، اما جریان کار اواخر ماه قوس ۱۳۹۹ از سوی شرکت‌های قراردادی آنچه مشکلات امنیتی عنوان شده بود، متوقف گردید.

باید گفت که پژواک حداقل پنج گزارش از آغاز و عوامل توقف بند دهندره به نشر رسانده بود.

بر اساس اظهارات وزیر انرژی و آب وقت، بند آبگردان دهندره، یکی از پنج بند بزرگ آب در افغانستان است که ۶۷ متر ارتفاع دارد، بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره خواهد شد و با هزینۀ بالاتر از ۳۷ میلیون دالر از بودجۀ دولت در پنج سال آینده به پایه اکمال خواهد رسید که حدود ۴ هزار هکتار زمین زراعتی آبیاری و یک و نیم ميگاوات برق تولید می‌گردد، افزون بر آن فضای محیط زیست، زمینۀ تفریح و ماهی‌گیری برای سیاحین مساعد خواهد شد.

Views: 35

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر