زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بلینکن: تصمیم خروج از افغانستان بسیار دشوار، اما درست بود

بلینکن: تصمیم خروج از افغانستان بسیار دشوار، اما درست بود

author avatar
16 Aug 2023 - 02:57
بلینکن: تصمیم خروج از افغانستان بسیار دشوار، اما درست بود
author avatar
16 Aug 2023 - 02:57

[restrict paid=”true”]

اتلانتا (پژواک، ۲۵ اسد ۱۴۰۲): انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا می‌گوید که راه برقراری روابط بیشترعادی میان حکومت سرپرست افغانستان و جهان، منوط به احترام گذاشتن به حقوق زنان در افغانستان است.

بلینکن روز سه شنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) که مصادف با دومین سالروز سقوط جمهوریت در افغانستان است، ، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: “طالبان را به خاطر عدم پابندی به شمار زیاد تعهدات به ویژه در خصوص حقوق زنان و دختران حسابده نگه‌می‌ داریم…راه هرگونه روابط بیشتر عادی با طالبان و سایر کشورها تا زمانی مسدود خواهد بود که در کنار سایر موضوعات، به حقوق زنان و دختران احترام گذاشته شود.”

در همین حال، شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ حکومت سرپرست در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که حقوق زنان موضوع داخلی افغانستان است و ربطی به ایالات متحده ندارد. او همچنین از ایالات متحده خواسته است تا به افغانستان برگشته و در بازسازی این کشور سهم بگیرد.

بلینکن همچنین گفت که تصمیم خروج از افغانستان بسیار دشوار، اما درست بود. او گفت: “طولانی‌ترین جنگ امریکا را خاتمه دادیم. برای نخستین بار در ۲۰ سال، نسل دیگری از امریکا‌یی‌های جوان برای جنگ و کشته شدن به افغانستان نمی‌روند.”

این در حالی است که مایک مک‌کال،‌ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در دومین سالروز سقوط جمهوریت بار دیگر از خروج پرهرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و بار ملامت را به دوش حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده انداخته است.

مک‌کال روز سه شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نادیده گرفتن “مشورت‌های رهبران نظامی و هشدارهای جدی دپلوماتان” در مورد پیامدهای خروج از افغانستان، سبب این “فاجعه” شد. او نگاشته است: “ترک گفتن افغانستان و بیش از ۱۰۰۰ شهروند امریکایی و ۱۰۰ هزار شرکای افغان، اقتدار اخلاقی ما را کاسته و متخاصمانی چون روسیه،‌ چین و ایران را به تهاجم دعوت کرد.”

اما بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت که “تعهدات دوامدار” ایالات متحده به مردم افغانستان تغییر نکرده است و در دو سال گذشته، همه شهروندان امریکایی – حدود ۹۰۰ نفر – که خواستار خروج از افغانستان بودند، به بیرون از آن کشور منتقل شدند. او همچنین گفت که از ۳۱ اگست ۲۰۲۱ تا اول اگست امسال نزدیک به ۳۴ هزار ویزهٔ خاص مهاجرت به ایالات متحده به افغان‌هایی صادر شده است که در دو دههٔ‌ پسین با ایالات متحده همکاری کرده اند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنین گفت که با وجود خروج کامل از افغانستان،‌ ایالات متحده به صفت پیشگام فراهم آوری کمک‌های بشری به افغانستان در دو سال گذشته کم و بیش ۱.۹ میلیارد دالر کمک را به مردم افغانستان فراهم کرده است.

نوت: درین خبر از راپور صدای امریکا استفاده شده است.

[/restrict]

Views: 42

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر