زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک ساحۀ باستانی جدید در پنجشیر شناسایی شد

یک ساحۀ باستانی جدید در پنجشیر شناسایی شد

author avatar
23 Aug 2023 - 15:11
یک ساحۀ باستانی جدید در پنجشیر شناسایی شد
author avatar
23 Aug 2023 - 15:11

پاراخ (پژواک، اول سنبله ۱۴۰۲): ریاست اطلاعات و فرهنگ پنجشیر، از شناسایی یک ساحۀ باستانی جدید به‌نام «پسته» در درۀ وریاج ولسوالی پریان این ولایت خبر می‌دهد.

نصرالله ملک‌زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر به آژانس خبری پژواک گفت، تحقیقات ابتدایی این ریاست نشان می‌دهد که قدامت تاریخی این ساحۀ باستانی به پیش از اسلام بر می‌گردد.

موصوف گفت که بودایی‌ها چهار هزار سال قبل از امروز در این محل زنده‌گی می‌کردند.

ملک‌زاده می‌گوید: «برای تحقیق بیشتر نیاز است تا دسته‌یی از باستان‌شناسان از وزارت اطلاعات و فرهنگ غرض بازدید از این ساحه خواسته شوند و این ساحۀ باستانی را از نزدیک بررسی نمایند.»

دین بودایی در دورۀ آشوکا از شاهان آریایی هند وارد افغانستان امروزی شد و تا پیش از آمدن دین اسلام، این آیین پیروان خودش را داشت.

محمدصابر دانشجو، آمر فرهنگ و گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ پنجشیر نیز می‌گوید: «پارچه‌های ظروف سفالی موجود در محل و نظریۀ مردم این منطقه نشان می‌دهد که بودایی‌ها با فرهنگ خاص آن روزگار در فصل تابستان در آنجا (منطقۀ پسته) زندگی می‌کردند.»

ریاست اطلاعات و فرهنگ پنجشیر قبل از این نیز از شناسایی سه آبدۀ تاریخی در قریۀ «متا» ولسوالی حصۀ اول پنجشیر خبر داده و گفته بود که این آبده‌ها موسوم به قلعه‌های «شکرالله بیک، انار و مرزا محمد» است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، قدامت تاریخی آن به «۱۵۰ – ۴۵۰» سال می‌رسد.

Views: 245

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر