زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسؤولین: با مسدود شدن راه سالنگ انتقالات به کابل از راه شیبر صورت می‌گیرد

مسؤولین: با مسدود شدن راه سالنگ انتقالات به کابل از راه شیبر صورت می‌گیرد

author avatar
3 Sep 2023 - 16:05
مسؤولین: با مسدود شدن راه سالنگ انتقالات به کابل از راه شیبر صورت می‌گیرد
آرشیف
author avatar
3 Sep 2023 - 16:05

کابل (پژواک، ۱۲ سنبله ۱۴۰۲): برخی شهریان کابل نگران اند که با مسدود شدن راه سالنگ قیمت مواد اولیه افزایش خواهد یافت، اما مسؤولین می‌گویند که با مسدود شدن این راه روند تجارت متوقف نمی‌شود؛ زیرا اموال تجارتی از راه شیبر وارد کابل خواهد شد.

به اساس یک خبر پژواک، وزارت فواید عامۀ کشور اعلام کرده بود که به‌تاریخ نزدهم سنبله کار کانکریت‌ریزی در داخل تونل سالنگ آغاز و این راه برای یک ماه به‌روی ترافیک مسدود خواهد بود.

قابل تذکر است که این تونل شمال افغانستان را به جنوب افغانستان متصل می‌نماید، یکی از مهمترین راه‌های تجارتی می‌باشد و بیشترین اموال وارداتی از طریق همین راه وارد کابل می‌گردد.

با اعلام کار کانکریت‌ریزی این راه شهروندان نگران اند که ممکن واردات و صادرات به شهر کابل متوقف و قیمت‌های مواد اولیه ضروری بلند برود.

نجمیه کاکر، باشندۀ خوشحال شهر کابل به آژانس خبری پژواک گفت: «هفتۀ گذشته شوهرم برای خانه برخی مواد اولیه خوراکی آورد، دکاندار گفته بود که کمی مواد را بیشتر خریداری کنید؛ چرا که راه سالنگ مسدود می‌گردد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.»

وی که از مشکلات اقتصادی نیز شکایت داشت علاوه کرد: «در این شرایط امکانات نداریم که خرچ بیشتر خریداری و نگهداری کنیم، باید امارت اسلامی جلو اضافه ستانی را بگیرد.»

در عین حال، رحمت‌الله باشندۀ مکروریان شهر کابل نیز نگران بلند رفتن قیمت مواد اولیه خوراکی است و می‌گوید: «راه سالنگ راهی است که اکثر مواد به‌شمول مواد خوراکی و نفتی از طریق آن وارد کابل می‌شود، ممکن با آغاز کار کانکریت‌ریزی آن قیمت‎ها افزایش یابد.»

وی از حکومت سرپرست تقاضا می‌کند، در کنار این‌که راه بدیل برای واردات را دریابد، باید جلو سوءاستفاده تجار و دکانداران و اضافه ستانی‌ آنان را بگیرد.

اما مسوولان اطمینان می‌دهند که قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.

خان‌جان الکوزی، معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان به آژانس خبری پژواک گفت: «در این شکی نیست که راه سالنگ یک راه بسیار مهم عبور و مرور و یک شهرک اقتصادی افغانستان است، اما سرک باید جور گردد امارت اسلامی و سکتور خصوصی دیگر چاره ندارند تا این راه را ترمیم نکنند.»

موصوف در ادامه تصریح کرد: «بالای مارکیت تاثیرات کمی خواهد آمد اما ما تدابیر را گرفتیم تمام واردات خود را خصوصا تیل و مواد غذایی را که ما از شمال می‌آوردیم، حالی از راه تورغندی و شیبر انتقال داده می‌شود، انشاالله که زیاد مشکل نخواهد بود اما باز هم کمی تاثیرات در بازارها خواهد داشت.»

همچنان، آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به پژواک گفت که با آغاز کار کانکریت‌ریزی در داخل تونل سالنگ روند واردات و صادرات متوقف نخواهد شد؛ زیرا تصمیم اتخاذ گردیده که با آغاز کار کانکریت‌ریزی این تونل تمام اموالی که از این راه وارد کابل می‌شد، از راه کوتل شیبر وارد خواهد شد.

وی با تاکید می‌گوید که کار کانکریت‌ریزی این تونل بالای قیمت‌های مواد هیچ اثر نخواهد داشت و حکومت از بازار نظارت جدی خواهد داشت.

موصوف بازسازی تونل سالنگ را نیاز اساسی دانست و گفت که تلاش می‌شود، این روند به سرعت به پیش برود و دوباره این راه به‌روی مردم و انتقال اموال تجارتی باز گردد.

Views: 302

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر