زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ریاست زراعت: تخار در بخش تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری خودکفا شده‌است

ریاست زراعت: تخار در بخش تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری خودکفا شده‌است

author avatar
25 Sep 2023 - 14:28
ریاست زراعت: تخار در بخش تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری خودکفا شده‌است
author avatar
25 Sep 2023 - 14:28

تالقان (پژواک، ۳ میزان ۱۴۰۲): مسؤولین ریاست زراعت تخار می‌گویند که موجودیت شرکت‌های تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری در این‌ ولایت، افزون بر افزایش حاصلات گندم و تأمین نیازمندی‌های دهاقین، برای تعدادی زمینۀ کار را نیز فراهم کرده‌است.

مولوی عبدالرحیم احدی، رئیس زراعت تخار به آژانس خبری پژواک گفت که فعال بودن شرکت‌های تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری در این ولایت، در کنار رفع نیازمندی‌های دهاقین در بخش تخم‌های اصلاح‌شده باعث افزایش حاصلات گندم‌ نیز شده‌است.

به گفتۀ وی، شش شرکت تولید تخم‌های اصلاح شده اکنون در این ولایت فعالیت دارند که در کنار رفع نیازمندی دهاقین تخار، برای دهاقین ولایت‌‎های همجوار نیز قرار است تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری آماده کرده و توزیع کنند.

وی تصریح کرد که سطح تولیدات این ‌شرکت‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته  و ریاست زراعت نیز به هدف رفع مشکلات دهاقین، با این شرکت‌ها همکاری همه‌جانبه می‌کند.

با این حال، حمیدالله فیضی مسؤول یکی از شرکت‌های تولید تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری می‌گوید که تولید این شرکت اکنون به یک‌ هزار و ۸۰۰ متریک ‌تُن افزایش یافته‌است.

موصوف علاوه کرد که افزون بر توزیع این تخم‌ها برای دهاقین در تخار، ولایت‌های همجوار را نیز از این ‌تخم‌های اصلاح شده مستفید می‌کنند.

به گفتۀ او، هدف از فعالیت این شرکت‌ها ترویج کشت و زراعت به‌گونۀ مدرن می‌باشد که تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری، کود کیمیاوی، پول نقد و ادویه‌جات ضد آفات طبیعی را در هماهنگی با مؤسسه FU به هدف حل مشکلات برای دهاقین به‌طور قرض عرضه می‌کند.

او می‌افزاید که تنها در همین شرکت ۳۰ تن ‌مصروف کار می‌باشند و از همین طریق نفقۀ خانواده‌های خود را تامین می‌کنند.

در همین حال، برخی از دهاقین با ابراز خوشحالی از این وضعیت می‌گویند که استفاده از تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری سبب شده‌ که حاصلات گندم نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته باشد.

سید جمال‌الدین، یک تن از دهاقین می‌گوید که در گذشته تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری قابل دسترس نبود، آگاهی در مورد استفاده از این تخم‌ها در میان‌ دهاقین وجود نداشت، اما حالا که چند سال محدود می‌شود از تخم‌های اصلاح‌شدۀ وطنی استفاده می‌کند، حاصلات گندم برایش چند برابر افزایش یافته‌است.

نامبرده اضافه کرد که اگر در گذشته حاصلات گندم‌ ۱۰ درصد می‌بود، اکنون با استفاده از تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری ۵۰ درصد حاصلات بدست می‌آورند که خود افزایش بی‌پیشینه را نشان می‌دهد.

به‌ گفتۀ وی، در ماه‌های فصل خزان افزون بر توزیع تخم‌های اصلاح‌شدۀ بذری از سوی این شرکت‌ها برای دهاقین، کود کیمیاوی نیز به‌گونۀ قرضه بدون سود برای آنان عرضه می‌شود که خود سبب حل مشکلات دهاقین شده‌است.

این در حالی است که ولایت تخار با داشتن آب‌وهوای معتدل یکی از ولایت‌های زراعتی در سطح کشور به شمار می‌رود که اکثراً باشنده‌گان این ولایت از همین طریق امرار معیشت می‌کنند.

Views: 45

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر