زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صنعت گردشگری در بامیان برای هزاران باشندۀ محل زمینۀ کار کوتاه مدت را فراهم کرده‌است

صنعت گردشگری در بامیان برای هزاران باشندۀ محل زمینۀ کار کوتاه مدت را فراهم کرده‌است

author avatar
9 Oct 2023 - 11:33
صنعت گردشگری در بامیان برای هزاران باشندۀ محل زمینۀ کار کوتاه مدت را فراهم کرده‌است
author avatar
9 Oct 2023 - 11:33

بامیان (پژواک، ۱۷ میزان ۱۴۰۲): مسؤولین در بامیان می‌گویند که حضور بیش از ۱۱۵ هزار گردشگر در شش ماه گذشته در این ولایت برای هرازان تن از باشنده‌گان محل فرصت‌های شغلی کوتاه مدت را فراهم کرده‌است.

به گفتۀ این مسؤولین، ولایت بامیان یکی از ولایات باستانی و تاریخی در سطح افغانستان است که از نگاه جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی اهمیت فوق‌العاده داشته و سالانه پای هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود می‌کشاند.

همزه یوسفی، کارشناس توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که صنعت گردشگری در شرایط موجود یکی از صنعت‌های درآمدزا در سطح جهان است که نقش بسیار مهمی در اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشنده‌گان مناطق توریست پذیر دارد.

به گفتۀ وی، حضور گردشگران در دو ربع اول سال جاری که فصل گردشگری و زمان مناسب برای تفریح و دیدن جاذبه‌های توریستی در این ولایت می‌باشد، فرصت‌های شغلی کوتاه مدت را برای نزدیک به ۶ هزار تن از باشنده‌گان محل فراهم ساخته‌است.

نامبرده تصریح کرد که برای این تعداد از باشنده‌گان در بخش‌های صنایع دستی، ترانسپورت، هوتل‌داری، خدمات اقامتی و فروش تولیدات محلی زمینۀ اشتغال‌زایی فراهم شده‌است.

نجیب‌الله، باشندۀ ولایت کابل که برای دیدن جاذبه‌های توریستی بامیان به آن ولایت رفته می‌گوید که به‌منظور تفریح و دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به این ولایت سفر نموده تا از مشکلات روحی و مشاغل همیشگی رهایی یابد.

نامبرده افزود: «دو روز در این ولایت بودم که نزدیک به ۴ هزار افغانی جهت کرایۀ موتر، مصرف غذا، گرفتن تکت و خرید تولیدات محلی به مصرف رسانده‌ام.»

محمود که در مسیر بامیان – بندامیر مصروف تکسی‌رانی می‌باشد می‌گوید که وی حدود سه سال در این مسیر راننده‌گی می‌کند و تمام مصارف روزانه و مخارج خانوادۀ پنج نفری خویش را از این طریق بدست می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد که رفت و برگشت بندامیر و بامیان در طول یک روز حدود دو هزار افغانی درآمد دارد که نزدیک به هشت صد افغانی مصارف تیل و غذا گردیده و متباقی به وی پس‌انداز می‌گردد.

سیدظامین، مسؤول توزیع تکت و قراردادی دروازۀ بندامیر می‌گوید که طی شش ماه اول سال جاری (از آغاز ماه حمل الی اول میزان) به تعداد ۱۱۵هزار و ۷۶۱ گردشگر از بندامیر (اولین پارک ملی کشور) دیدن نموده‌اند.

به گفتۀ وی، فصل گردشگری در ولایت بامیان کوتاه مدت است که حدود ۵ ماه را در بر می‌گیرد، بنابراین زمان کار و فعالیت در این بخش نیز طولانی نیست تا زمینۀ جذب سرمایه‌گذاری تاجران و علاقه‌مندی مسؤولین در این راستا بیشتر گردد.

سیدعبدال سجادی یکی از اساتید بخش توریزم پوهنتون بامیان گفت که تأمین امنیت، داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و ساحات باستانی در بامیان باعث شده تا زمینۀ جذب گردشگران در این ولایت فراهم گردد.

به باور وی، برای توسعه و گسترش این صنعت باید از ظرفیت‌های پوهنتونی، آموزش‌های کوتاه مدت و استفاده از افراد مسلکی جهت مدیریت و پیشبرد امور توریزم استفاده گردد تا بر اساس یک استراتژی تعریف شده، علمی و پویا، زمینۀ رونق این صنعت در بامیان فراهم گردد.

Views: 73

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر