زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در این هفته قیمت تیل در شهر کابل کاهش اما قیمت آرد قزاقی افزایش یافته‌است

در این هفته قیمت تیل در شهر کابل کاهش اما قیمت آرد قزاقی افزایش یافته‌است

author avatar
28 Oct 2023 - 13:47
در این هفته قیمت تیل در شهر کابل کاهش اما قیمت آرد قزاقی افزایش یافته‌است
آرشیف
author avatar
28 Oct 2023 - 13:47

کابل (پژواک، ۶ عقرب ۱۴۰۲): امروز در شهر کابل نسبت به هفت روز قبل در کنار پایین آمدن ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی قیمت آرد قزاقی و طلا افزایش اما قیمت تیل پترول و دیزل کاهش یافته‌است.

ارزش پول افغانی در برابر دالر آمریکایی ۱.۹ درصد صعود کرده‌است.

حاجى حسين، مالک صرافى «صداقت» در سرای شهزادۀ شهر کابل به آژانس خبری پژواک گفت که امروز ارزش خريد يک دالر امريکايی ۷۳.۶۰ افغانی می‌باشد و هزار کلدار پاکستانی به ۲۵۰ افغانی تبادله می‌شود.

این در حالی است که به‌ تاریخ ۲۹ میزان ارزش خريد يک دالر امریکایی ۷۵.۱۰ افغانی بود و یک‌ هزار کلدار پاکستانی به ۲۵۵ افغانى تبادله می‌شد.

به گفتۀ حاجی حسین، فروشات دالر از سوی بانک مرکزی و متوقف شدن داد و ستد کلدار پاکستانی در ولایت‌های جنوب از عوامل عمدۀ افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر آمریکایی می‌باشد.

در همین حال، حاجی محمدطاهر قیومی معاون اتحادیۀ صرافان سرای شهزادۀ شهر کابل در این مورد به پژواک گفت: «پایین آمدن و بلند رفتن ارزش دالر نظر به عرضه و تقاضای بازار است؛ در بازار پول افغانی کم شده، مردم دالر خود را می‌فروشند، به همین دلیل ارزش دالر پایین آمده‌است.»

وی نیز می‌گوید که در برخی ولایت‌های کشور در معاملات روزمره از پول کلدار پاکستانی و تومان ایرانی استفاده می‌شد اما حال این روند متوقف شده و ممکن است که در روزهای بعدی ارزش افغانی بیشتر بلند برود.

کاهش ۳،۵ درصدی قیمت تیل

يک تن از کارکنان تانک تيل «احمدیار گروپ» گفت که امروز نسبت به هفت روز قبل قیمت یک لیتر تیل پترول از ۷۴ به ۷۲ افغانی و یک لیتر تیل دیزل از ۷۱ به ۶۸ افغانی کاهش یافته‌است.

به گفتۀ وی، به دلیل افزایش واردات تیل پترول و دیزل و ارزان شدن نرخ جهانی آن، در شهر کابل نیز قیمت آن کاهش یافته‌است.

اما محمدشریف یک تن از گازفروشان در ساحۀ کلوله‌‌پشتۀ شهر کابل می‌گوید که امروز چون شنبۀ گذشته، يک کيلوگرام گاز مايع را ۶۰ افغانی می‌فروشد.

افزایش قیمت آرد قزاقی

زمری صافی، رئيس اتحادیۀ تاجران مواد خوراکه در شهر کابل گفت که امروز نسبت به هفت روز قبل قیمت فروش عمدۀ ۴۹ کيلوگرام آرد قزاقی از۱۶۵۰به ۱۷۰۰ افغانی افزایش یافته‌است.

به گفتۀ وی، به دلیل این‌که راه سالنگ تحت بازسازی قراردارد و واردات آرد از قزاقستان کمتر شده، قیمت آن افزایش یافته‌است.

همچنان به اساس معلومات منبع، امروز چون شنبۀ گذشته قیمت فروش عمدۀ ۱۶ لیتر روغن مالیزیایی ۱۴۰۰ افغانی، ۲۴ کيلوگرام برنج سيلۀ اول پاکستانى ۲۷۰۰ افغانى، ۴۹ کيلوگرام بورۀ هندی ۳۴۵۰، یک کيلوگرام چاى سياه افريقايى ۴۰۰ افغانى و یک کیلوگرام چای سبز اندونیزیایی ۳۵۰ افغانی می‌باشد.

قيمت فروش پرچون بعضى مواد با قیمت فروش عمدۀ آن در برخى موارد تفاوت اندک اما در برخی موارد تفاوت زياد دارد.

حامد صوفى‌زاده از پرچون‌فروشان مواد خوراکه در دهن‌باغ شهر کابل گفت، امروز قیمت فروش پرچون ٤٩ کيلوگرام آرد قزاقى ۱۷۵۰ افغانی، ۲۴ کيلوگرام برنج سيلۀ اول پاکستانى ۲۷۵۰ افغانى، ٤٩ کيلوگرام بورۀ هندی ۳۵۵۰ افغانى، ۱۶ لیتر روغن مالیزیایی ۱۴۵۰ افغانى، يک کيلوگرام چاى سبز اندونيزيايى ۴۰۰ افغانى و یک کیلوگرام چای سیاه افریقایی ۴۵۰ افغانى مى‌باشد.

افزایش قیمت طلا

محمد فواد، مالک زرگرى حاجى حامد صالح‌‌زاده در جادۀ تیمورشاهى شهر کابل گفت که امروز نسبت به هفت روز قبل قیمت يک گرام طلاى عربى عيار ۷۵۰ از ۴۰۰۰ به ۴۰۵۰ افغانی و قیمت یک گرام طلای روسی عيار ٥٨٥ از ۳۲۰۰ به ۳۲۵۰ افغانی افزایش پیدا کرده‌است.

به گفتۀ طلافروشان، تغییر قیمت طلا در بازارهای شهر کابل ارتباط با تغییر قیمت آن در بازارهای جهانی دارد.

Views: 107

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر