زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بلال کریمی: کار گشایش دهلیز واخان تسریع شود

بلال کریمی: کار گشایش دهلیز واخان تسریع شود

author avatar
23 Dec 2023 - 14:39
بلال کریمی: کار گشایش دهلیز واخان تسریع شود
author avatar
23 Dec 2023 - 14:39

کابل (پژواک، ۲ جدی ۱۴۰۲): سفیر افغانستان در چین و رئیس بخش آسیای وزارت خارجۀ آن‌کشور بر آغاز کار «معدن مس عینک» تاکید کرده‌اند و سفیر افغانستان ابراز امیدواری نموده که تلاش‌ها برای گشایش «دهلیز واخان» نیز باید تسریع شود.

معدن مس عینک در لوگر موقعیت دارد و بیش از ۱۱ میلیون تُن مس در آن تخمین گردیده‌است. قرارداد استخراج این معدن در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی برای ۳۰ سال با کمپنی «ام‌سی‌سی» صورت گرفته، اما کارهای مربوط به معدن با بسیاری کندی پیش رفته و تاکنون کار استخراج آن آغاز نگردیده‌است.

واخان ولسوالی بدخشان افغانستان و یکی از مناطق کوهستانی است، این منطقه نوار باریکی از خاک افغانستان به‌نام دهلیز یا درۀ واخان است که حیثیت پل بین آسیای مرکزی و جنوبی دارد و در همین قسمت افغانستان یک سرحد ۹۶ کیلومتری پذیرفته‌شده، رسمی و غیرمتنازعه با چین دارد.

سفارت افغانستان در چین در صحفۀ اکس خود نگاشته‌است، مولوی اسدالله (بلال کریمی)، سفیر افغانستان در چین با لیو چینسونگ، رئیس بخش آسیای وزارت امور خارجۀ  آن‌کشور دیدار کرده‌است.

منبع نگاشته‌است، لیو چینوسنگ به بلال کریمی آغاز کار او به عنوان سفیر رسمی و نمایندۀ فوق‌العادۀ ا.ا.ا در چین مبارکباد گفت و این را یک باب جدید روابط مثبت میان هر دو کشور دانست، وی ابراز امیدوار کرد که از این طریق روابط و تعامل مثبت میان هر دو کشور گشترده‌تر خواهد شد.

رئیس بخش آسیای وزارت امور خارجۀ چین در این دیدار یک‌بار دیگر از موضع حکومت چین در مورد عدم مداخله در امور داخلی افغانستان یادآوری نموده و گفته که به حاکمیت ملی افغانستان احترام می‌گذارد.

براساس خبرنامه، لیو چینسونگ تلاش‌های امارت اسلامی در راستای تأمین امنیت ستوده گفته‌است، این بسیار مهم است که هم اکنون در روابط میان افغانستان و چین هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی همچنان گفته‌است، برای پایداری روابط میان افغانستان و چین باید تلاشهای مشترک ادامه یابد.

وی گفته‌است، شرکت‌های چینی را تشویق خواهد کرد تا در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و ابراز امیدواری کرد که باید برای آغاز کار عملی معدن مس عینک زمینه فراهم شود.

در خبرنامه آمده‌است، سفیر افغانستان در این دیدار از آغاز کار خود به حیث سفیر رسمی در جمهوریت خلق چین ابراز خرسندی کرد و از موقف مثبت چین در قبال افغانستان استقبال نمود.

وی به خاطر تلفات و خسارات ناشی از زلزلۀ اخیر در ولایات گانسو و چینگهای چین با خانواده‌های قربانیان، مردم عام و حکومت این کشور ابراز همدردی کرده و برای زخمیان شفا آروز کرده‌است.

کریمی گفته‌است، اکنون در افغانستان امنیت برقرار شده‌است، یک فرصت خوب برای شرکت‌های چینی فراهم شده تا در بخش زیربناها، شاهراه‌ها، انرژی و غیره در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود، دهلیز واخان می‌تواند مسیر بسیار مهم تجارتی و ترانزیتی میان هر دو کشور ثابت شود.

بلال کریمی ابراز امیدواری کرده‌است که هر دو طرف تلاش‌های خود را برای گشایش این دهلیز سرعت بخشند.

وی در مورد استخراج معدن مس عینگ گفته‌است، مسؤولین امارت اسلامی آماده هستند تا به‌گونۀ مشترک با مسؤولین شرکت «ام‌سی‌سی» در زمینۀ این پروژه پیشرفت ایجاد نموده و زمینۀ کار عملی آن فراهم گردد.

سفیر افغانستان در چین در مورد امنیت و ثبات منطقه گفته‌است، امنیت منطقه با امنیت افغانستان مرتبط است و همان طوری که امارت اسلامی امنیت، صلح و ثبات را برای کشور خود مهم و حیاتی می‌داند، خواهان امنیت و ثبات برای کشورهای همسایه نیز می‌باشد.

کریمی گفته‌است، جنگ در افغانستان به پایان رسید، جلو فساد، مواد مخدر و بسیاری از مشکلات دیگر گرفته شده‌است، هیچ تهدیدی از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر وجود ندارد و امارت اسلامی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده صورت گیرد.

براساس معلومات منبع، رئیس بخش آسیای وزارت امور خارجۀ چین به سفیر افغانستان اطمینان همکاری داده‌است.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر