زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صحت عامۀ غور: امسال موارد سوءتغذیۀ کودکان افزایش یافته‌است

صحت عامۀ غور: امسال موارد سوءتغذیۀ کودکان افزایش یافته‌است

author avatar
23 Jan 2024 - 11:47
صحت عامۀ غور: امسال موارد سوءتغذیۀ کودکان افزایش یافته‌است
author avatar
23 Jan 2024 - 11:47

فیروزکوه (پژواک، ۳ دلو ۱۴۰۲): مسؤولین صحی غور از ثبت ۷۰۰ طفل مبتلا به سوءتغذیه در نُه ماه گذشته در این ولایت خبر داده می‌گویند که ۲۲ کودک از اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

داکتر محمد‌موسی الفت، متخصص بخش اطفال در شفاخانۀ ولایتی غور به آژانس خبری پژواک گفت: «اطفالی که به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند دلایل مختلف دارد، بعضی مریضی‎ها چون سرخکان،‌ اسهالات یا نفس تنگی، عدم تغذیۀ درست طفل و همچنان عدم آگاهی خانواه‌ها با تغذیۀ شیر مادر سبب می‌شود که اطفال به سوءتغذیه دچار شوند.»

موصوف از تمام خانواده‌ها می‌خواهد که از اطفال شان مواظبت کنند تا به این مریضی دچار نشده و جان‌های شیرین خود را از دست ندهند.

داکتر عبدالاحمد نوری، معاون ریاست صحت عامۀ غور به آژانس خبری پژواک گفت: «متاسفانه در نُه ماه سال روان ۲۲ طفل که به مریضی سوءتغذیه دچار بودند جان باخته و بیش از ۷۰۰ طفل دیگر نیز به این مریضی مبتلا شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته در حال افزایش است.»

وی گفت که در تمام سال گذشته رقم مبتلایان به این بیماری به ۶۰۰ طفل می‌رسید که از این میان ۲۰ تن آنان فوت نموده بودند.

موصوف خاطرنشان کرد که این شمار اطفال به دلیل فقر و عدم آگاهی خانواده‌ها با تغذیۀ شیر مادر جان باخته و یا هم به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند.

معاون ریاست صحت عامۀ غور همچنان علاوه می‌کند که آنان در هماهنگی با مؤسسات داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا بتوانند از شیوع بیشتر امراض به ویژه سوء‌تغذیه جلوگیری کنند.

به گفتۀ وی، در حال حاضر بخش مراقبت‌های ویژۀ مریضان سوء‌تغذیه را مؤسسه «مجادله علیه گرسنگی» حمایت می‌کند.

شماری از خانواده‌هایی که اطفال شان به سوءتغذیه مبتلا شده و به شفاخانۀ ولایتی غور آورده‌اند می‌گویند که اطفال شان کم اشتها و ضعیف بوده و به همین دلیل در شفاخانۀ ولایتی بستری شده‌اند.

خدیجه، مادر طفلی که از یک هفته به این‌سو در بخش مراقبت‌های ویژۀ اطفال مبتلا به سوءتغذیه طفل خود را بستری کرده به پژواک می‌‌گوید: «از ولسوالی الله‌یار هستم، طفل مه خیلی ضعیف و لاغر است چیزی نبود در خانه که به او بتیم، باز به شفاخانه آوردیم، گفتن سوءتغذیه است، مه شش یا هفت شب میشه که در این شفاخانه هستیم، داکتران خیر ببینند به ما رسیدگی می‌کنند.»

راضیه از دیگر مادرانی که طفل خود را از ولسوالی پسابند این ولایت به شفاخانه آورده، نیز می‌گوید که طفل او به دلیل فقر و ناداری به سوءتغذیه مبتلا شده‌است.

وی می‌گوید: «در قریۀ ما کلینیک خوب نیست، دوای با کیفیت نیست چند بار که به کلینیک ولسوالی بردم خوب نشد، باز گفتن به مرکز ببرید به اینجا آوردم، حالا خوب است وضعیت‌اش، داکتران خوب رسیدگی می‌کنند.»

Views: 16

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر