زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کشت هنگ در ۷۰۰ جریب زمین در کندز؛ برای ۵۰۰ تن زمینۀ کار مساعد شده‌است

کشت هنگ در ۷۰۰ جریب زمین در کندز؛ برای ۵۰۰ تن زمینۀ کار مساعد شده‌است

author avatar
25 Jan 2024 - 14:16
کشت هنگ در ۷۰۰ جریب زمین در کندز؛ برای ۵۰۰ تن زمینۀ کار مساعد شده‌است
author avatar
25 Jan 2024 - 14:16

کندز (پژواک، ۵ دلو ۱۴۰۲): مسؤولین ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز می‌گویند که یک تاجر با کشت هینگ در ۷۰۰ جریب زمین در این ولایت برای ۵۰۰ تن زمینۀ کار را مساعد کرده‌است.

صلاح‌الدین واحدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز در گفتگو با پژواک می‌گوید که این تاجر در ۷۰۰ جریب زمین للمی دشت‌های ولسوالی علی‌آباد سرمایه‌گذاری کرده‌است و حاصلات این گیاه را به هند، چین، پاکستان، ایران و دیگر کشورها صادر خواهد کرد.

وی افزوده‌است: «ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز در قسمت رشد سکتور زراعتی بسیار تلاش می‌کند، هنگ در مقایسه با سایر محصولات زراعتی سود خوبی دارد و از این رو بیشتر مردم به کشت این گیاه رو آورده، ما کوشش می‌کنیم تا زمینۀ مارکیت و بازار این گیاه طبی را در نقاط مختلف جهان مساعد کنیم.»

به گفتۀ وی، این تاجر از طریق کشت هنگ به صورت مقطعی برای ۵۰۰ تن زمینۀ کار را مساعد کرده‌است.

موصوف می‌افزاید که در سال‌های پسین سرمایه‌گذاری در بخش کشت این گیاه در این ولایت بیشتر شده‌است و آن را بدیل خوبی مواد مخدر دانست.

در همین حال، فواد حضرت‌زاده، تاجری که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده می‌گوید که آنان تلاش می‌کنند تا ساحۀ کشت این گیاه را بیشتر سازند.

وی از حکومت خواهان بازاریابی و تسهیل صادرات محصولات شان به بیرون از کشور به ویژه کشورهای اروپایی و امریکایی است.

از سوی دیگر، شماری از کارگرانی که در این مزرعه برای شان زمینۀ کار مساعد شده‌است از سایر تاجران می‌خواهند که به هدف ایجاد زمینۀ کار در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

جواد، یک کارگر که در این مزرعه کار می‌کند در این مورد می‌گوید: «بیکار بودم مشکلات زنده‌گی زیاد بود، حالا این‌جا کار می‌کنم بسیار خوش هستم، خواست ما این است که دیگر برادرهای ما که سرمایه‌دار هستند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

عبدالکریم، یک کارگر دیگر که در این مزرعه برایش زمینۀ کار فراهم شده نیز می‌گوید: «در بیکاری یک روز ما هم تیر نمی‌شد، حال هشت بجه میایم و تا شام کار می‌کنیم، الحمدالله از همین طریق نفقۀ اولاد خود را پیدا می‌کنم.»

هنگ یکی از محصولات خوب زراعتی است که در سال‌های پسین در افغانستان به ویژه در کندز بیشتر شهرت یافته و کشت می‌شود.

هنگ بیشتر در تهیۀ دوا استفاده می‌شود و این محصول در گذشته با بهای هنگفتی به فروش می‌رسید؛ اما با گذشت زمان قیمت این گیاه طبی کاهش یافته است.

Views: 57

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر