زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تولیدکننده‌گان ادویه در بلخ: واردات ادویه و لوازم طبی مشابه تولید داخلی کشور ممنوع شود

تولیدکننده‌گان ادویه در بلخ: واردات ادویه و لوازم طبی مشابه تولید داخلی کشور ممنوع شود

author avatar
4 Feb 2024 - 17:28
تولیدکننده‌گان ادویه در بلخ: واردات ادویه و لوازم طبی مشابه تولید داخلی کشور ممنوع شود
author avatar
4 Feb 2024 - 17:28

مزارشریف (پژواک، ۱۵ دلو ۱۴۰۲): مسؤولین فابریکه‌های تولیدی ادویه در بلخ می‌گویند، اگر واردات ادویه و لوزام طبی مشابه تولیدات داخلی کشور ممنوع نشود، ممکن فابریکه‌های شان با سقوط مواجه گردد.

آنان همچنان می‌گویند، کاروبارشان نسبت به سال‌ها گذشته کم‌رنگ شده و در تعداد کارکنان شان نیز کاهش جشم‌گیری به وجود آمده‌است.

میلاد فیصل، مسؤول یک فابریکۀ تولیدی ادویه در بلخ می‌گوید، هرچند در فابریکه‌اش حدود ۵۰ قلم ادویه تولید می‌شود اما کاروبارشان نسبت به گذشته کم‌رنگ شده و در تعداد کارکنان شان کاهش جشم‌گیری به وجود آمده‌است.

وی می‌افزاید، در گذشته بیش از صد کارمند داشت، اما اکنون بیش از نیمی آنان را اخراج کرده‌است؛ چون کاروبار نیست.

موصوف علت کم‌رنگ شدن کاروبار خود را واردات ادویۀ مشابه به تولیدات خود و موجودیت ادویۀ بی‌کیفیت در بازار می‌داند و از حکومت می‌خواهد که جلو آن را بگیرد.

محمدسمیع، مسؤول یک فابریکۀ دیگر تولید ادویه نیز می‌گوید، تولیدات داخلی نسبت به وارداتی باکیفیت است اما اینکه به قیمت پایین به فروش می‌رسد، کاروبارشان را به مشلات مواجه کرده‌است.

وی ابراز نگرانی می‌کند که اگر حکومت به مشکلات آن‌ها رسیده‌‌گی نکند، ممکن فابریکه‌های شان با سقوط مواجه گردد.

از سویی‌هم، داکتر معراج خالد مسؤول ارزیابی کیفیت فابریکه‌های خصوصی می‌گوید، ادویۀ تولید شده در افغانستان از لحاظ کیفیت بالا است و اگر از فابریکه‌های تولیدی حمایت گردد، می‌توانند به سطح جهانی با سایر تولیدات خارجی رقابت کند.

در عین حال، کارکنان این فابریکه‌ها نیز ابراز نگرانی می‌کنند که اگر حکومت به مشکلات فابریکه‌ها رسیدگی نکند، شاید کارهای خود را از دست بدهند.

مدینه، یکی از کارمند این فابریکه‌ها می‌گوید، از دو سال به این‌سو در این فابریکه کار می‌کند و خوش هست که در اینجا برایش زمینۀ کار مهیا گردیده‌است.

اما وی با ابراز نگرانی می‌گوید، اگر حکومت مشکلات فابریکه‌ها را حل نکند و از آن حمایت نکند، ممکن مانند وی ده‌ها تن کارهای خود را از دست بدهند.

عبدالرحمن، یک کارمند دیگر نیز از تجاران می‌خواهد تا در داخل کشور سرمایه‌گذاری کند و از مسؤولین حکومتی می‌خواهد که از سرمایه‌گذاران حمایت نماید.

از سویی‌هم، مسؤولین ریاست تجارت و صنعت از حمایت این فابریکه‌داران اطمینان می‌دهد.

نصیراحمد نیازی، آمر مالی و اداری ریاست تجارت و صنعت بلخ می‌گوید، این ریاست در برابر فابریکه‌های تولیدی مسؤول است و همیشه تلاش می‌‌کند که از مشکلات‌شان آگاه باشد.

وی می‌افزاید، آنان تلاش می‌کند که این مشکلات را که به سطح ولایت یا هم کشور باشد، حل کند و برای شان امکانات فراهم سازد.

قابل یادآوری‌است، قبل از این نیز شماری از فابریکه‌داران کابل و سایر ولایات از حکومت خواستار وضع محدودیت روی واردات مشابه تولیدات داخلی شده بودند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر