زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

 عباد: تشکیل شفاخانۀ نسایی ولادی میمنه در سال جدید شامل بودجه می‌شود

 عباد: تشکیل شفاخانۀ نسایی ولادی میمنه در سال جدید شامل بودجه می‌شود

author avatar
7 Feb 2024 - 15:43
 عباد: تشکیل شفاخانۀ نسایی ولادی میمنه در سال جدید شامل بودجه می‌شود
author avatar
7 Feb 2024 - 15:43

میمنه (پژواک، ۱۸ دلو ۱۴۰۲): سرپرست وزارت صحت عامه در سفرش به فاریاب گفته که مشکلات سکتور صحت این ولایت حل و تشکیل شفاخانۀ نسایی ولادی شهر میمنه در سال جدید شامل بودجه می‌شود.

داکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه به‌منظور بررسی وضعیت سکتور صحت به ولایت فاریاب سفر نمود و در مراسمی که در صحت ریاست صحت عامۀ آن ولایت برگزار گردیده بود، مسؤولین سکتور حکومتی و خصوصی حصی خواست‌ها و مشکلات شان را بیان کردند.

مفتی فضل‌الهادی فاورقی، رئیس صحت عامۀ فاریاب گفت که این ولایت ۱۸ واحد اداری رسمی و بیش ۱.۷ میلیون نفوس دارد که از طریق ۶۶ مرکز صحی به‌شمول یک شفاخانۀ ۱۰۰ بستر ولایتی، دو شفاخانۀ ولسوالی، ۴۲ آشیانۀ صحی، ۳۷ تیم سیار، یک مرکز فزیوتراپی، ۲ کلینیک حمایه طفل، دو مرکز تداوی معادین  و صحت مادر خدمات صحی عرضه می‌گردد.

موصوف علاوه کرد که ارتقای شفاخانۀ ۱۰۰ بستر ولایتی به ۲۵۰ بستر و شفاخانۀ ۲۰ بستر نسایی ولادی به ۵۰ بستر در سال ۱۳۹۸ منظور شده بود، اما از سوی وزارت مالیه وقت شامل بودجه نشد و همچنان ۲۰ مرکز صحی در حویلی‌های کرایی فعالیت دارد.

وی علاوه کرد: «کار ساختمانی شفاخانۀ ۵۰ بستر معتادین در اندخوی و۲۰ بستر شیرین تگاب متوقف می‌باشد، تجهیزات طبی استهلاک شده و مؤسسۀ تمویل‌کننده توجه نمی‌کند، معاش پرسونل صحی ناکافیست، امبولانس کم است و برای حفظ و مراقبت تعمیرات بودجۀ لازم وجود ندارد.»

وی از سرپرست وزارت صحت عامه خواست تا شفاخانۀ ۱۰۰ بستر ولایتی و ۵۰ بستر نسایی ولادی را ارتقا دهد، چالش‌ها و مشکلات مطروحه حل گردد.

داکتر زمان اعظمی، رئیس اتحادیۀ داکتران فاریاب طی سخنانش گفت که شفاخانۀ میمنه ۱۰۰ بستر است، اما در بخش اطفال این شفاخانه بیشتر از ۱۲۰ کودک بستری می‌باشند و سرویس نسایی ولادی با مشکلات زیاد مواجه بوده و امکانات لازم وجود ندارد.

وی افزود: «داکتران اناث به خاطر اکمال تخصص بدون محرم  به ولایات رفته نمی‌توانند، فاریاب باید شامل پروگرام تخصص ساخته شود، داکتران برای گرفتن جواز چندین مرجع را طی نموده و سرگردان می‌شوند، صدور جواز باید از یک مرجع صورت گیرد، معاش پرسونل صحی ناچیز است و وزارت صحت در قسمت افزایش معاش توجه داشته باشد.»

داکتر محمدظریف ایوبی، مسؤول یکی از شفاخانه‌های خصوصی، نبود شفاخانه کادری در فاریاب را از مشکلات اساسی عنوان نموده گفت که این ولایت با معیارات داشتن شفاخانۀ کادری برابر می‌باشد و ده‌ها متخصص و کادر وجود دارد و لازم است شفاخانۀ ولایتی تخصصی شود.

ایوبی افزایش شرکت‌های توریدکنندۀ ادویه را نقد نموده گفت: «هر روز به تعداد شرکت‌ها افزوده می‌شود، دواها را پشت کرده در پس کوچه‌ها می‌فروشند، اما از کیفیت خبری نیست، حیات انسان‌ها در خطر است و باید پیش از تورید دوا‌ها کنترول و لابرتوار شود.»

داکتر قلندر عباد، سرپرست وزیر صحت عامه پس از استماع مشکلات و خواست‌ها گفت، هرچند افغانستان زیر فشار سیاسی، اقتصادی قرار گرفته و دارایی‌هایش مسدود می‌باشد، اما با آن‌هم در دو ونیم سال اخیر بیش از۳۵۰ شفاخانه و مرکز صحی ایجاد شده‌است.

موصوف علاوه کرد، در مناطقی که داکتر و دوا وجود نداشت خدمات صحی فراهم و برنامه‌های حمایت از طفل و مادر راه‌اندازی شده و پروژه‌های نیمه‌تمام در حال تکمیل می‌باشد.

داکتر عباد افزود، از نظام گذشته حدود ۲۰۰ پروژه که ده میلیارد افغانی هزینه بر می‌دارد، به دلایل فساد ناتمام مانده و لازم است پس از ارزیابی مجدد کار آن شروع شود.

موصوف همچنان گفت: «در سال آینده ۲۰۰ پروژۀ انکشافی شامل بودجه گردیده که فاریاب نیز در آن وجود دارد و در عین حال وعدۀ قطعی می‌دهم که تشکیل شفاخانۀ نسایی ولادی شهر میمنه در سال جدید در بودجه شامل می‌گردد.»

سرپرست وزارت صحت خاطرنشان کرد که معاش کارمندان صحی افزایش خواهد یافت، صدور جواز نامه داکتران بخاطر ایجاد سهولت الکترونیکی می‌شود، اما در مورد شفاخانۀ کادری و اکمال تخصص باید شرایط برابر باشد که در آن استادان مجرب، شاگرد و کریکولم درسی نیاز می‌باشد و جلو آن‌عده شرکت‌های تجارتی که دوای بی‌کیفیت وارد می‌کنند، گرفته و پس از لابراتوار به تورید اجازه داده خواهد شد.

Views: 44

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر