زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خانواده‌های برگشته از پاکستان به کندهار خواستار سرپناه و ایجاد زمینۀ کار اند

خانواده‌های برگشته از پاکستان به کندهار خواستار سرپناه و ایجاد زمینۀ کار اند

author avatar
12 Feb 2024 - 16:50
خانواده‌های برگشته از پاکستان به کندهار خواستار سرپناه و ایجاد زمینۀ کار اند
author avatar
12 Feb 2024 - 16:50

کندهار (پژواک، ۲۲ دلو ۱۴۰۲): برخی خانواده‌های بازگشته از پاکستان به ولایت کندهار از نبود سرپناه شکایت داشته می‌گویند که زنده‌گی در خانه‌های کرایی برای شان دشوار است؛ زیرا بی‌کار هستند و نمی‌توانند کرایۀ خانه‌ها را پرداخت کنند.

هرچند اکنون تعداد خانواده‌های عودت‌کنندۀ افغان از پاکستان از راه سپین‌بولدک نسبت به گذشته چند برابر کاهش یافته‌است، اما آنانی که در سه ماه گذشته به کندهار آمده‌اند، از کرایه‌های بلند خانه‌ها در این ولایت و نبود کار شکایت دارند.

شماری از این افراد می‌گویند، کاروبار و سرمایۀ خود را در پاکستان رها کرده‌ و به کشور خود بازگشته‌اند، اما اکنون در اینجا وضعیت اقتصادی شان خراب است و توان پرداخت کرایۀ خانه‌ها را ندارند.

 عبدالخالق یکی از این افراد می‌گوید، حدود یک ماه می‌شود که از خیبرپشتونخوا به کندهار آمده‌است، اما تا کنون برای پیدا کردن کار سرگردان است.

وی می‌گوید: «یک ماه‌ می‌شود که از پاکستان کوچ آوردیم، تا کنون خو بی‌کار هستم، خانه را هشت هزار افغانی به کرایه گرفتم، گوزاره می‌کنیم، اگر کار نباشد، کرایۀ خانه و دیگر مصارف را از کجا کنم؟»

یک افغان دیگر به‌نام محمدیار که از پاکستان به کشور خود بازگشته‌است می‌گوید: «ما که آمدیم، کرایۀ دو ماه خانه برای ما داده شد، پس از آن تا کنون کمکی با ما صورت نگرفته‌است، خانه‌یی را به کرایه گرفته‌ایم که پنج هزار افغانی هم ارزش ندارد، اما ماهانه ده هزار افغانی می‌خواهد، یا برای ما زمینۀ کار فراهم گردد و یا کرایۀ یک یا دو ساله از سوی مؤسسه یا حکومت برای ما پرداخت شود.»

آن‌ها شکایت دارند که هوا سرد است و وضعیت اقتصادی شان تا حدی خراب است که از بام تا شام به دنبال پیدا کردن کار سرگردان می‌باشند، اما نمی‌توانند کار پیدا کنند و بیشتر اوقات دست خالی به خانه بر می‌گردند.

جوان دیگری به‌نام ندامحمد که سرپرستی خانوادۀ خود را به عهده دارد می‌گوید: «دو هفته می‎شود که از کویته آمدیم، مامایم این‌جا یک خانه برای ما داده، وی بعضی اوقات با ما کمک می‌کند، پدر ندارم، من و خواهرانم در خانه هستیم، هر کاری که برایم پیدا شود به هر اندازه پولی که باشد، انجامش می‌دهم.»

آن‌ها ه از حکومت و مؤسسات همکار خواستار کمک‌های همه جانبه اند.

اما مسؤولین ریاست امور مهاجرین و عودت کننده‌گان این ولایت می‌گویند، با ادارات مختلف از جمله شاروالی صحبت کرده‎اند که کرایه‌های منازل مسکونی را در شهر کندهار کنترول کنند.

مولوی نعمت‌الله الفت، آمر امور اسکان مجدد این ریاست می‌گوید، تلاش کرده تا کرایه‌های منازل را پایین بیاورند.

 و می‌افزاید، با تعداد زیادی از مؤسسات گفتگو کرده که به خانواده‌‌های عودت کننده بخاطر پرداخت کرایه‌های منازل پول بدهند.

وی افزود: «ما در این مورد نشست‌هایی را برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم که کرایه‌های منازل در شهر کنترول شود و در تلاش این هستیم که مؤسسات در زمینۀ کرایه با مهاجرین عودت کننده همکاری بیشتر کنند، کرایۀ یک یا دو ساله را برای آن‌ها فراهم کند.»

گفتنی است که در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ خانواده از پاکستان از طریق سپین‌بولدک چمن به کندهار یا سایر ولایات جنوبی می‌آیند که بسیاری از آن‌ها به مناطق خود باز می‌گردند.

Views: 9

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر