زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خواسته‌های برخی نهادهای مدافع خبرنگاران از نشست دوحه

خواسته‌های برخی نهادهای مدافع خبرنگاران از نشست دوحه

author avatar
19 Feb 2024 - 16:38
خواسته‌های برخی نهادهای مدافع خبرنگاران از نشست دوحه
author avatar
19 Feb 2024 - 16:38

کابل (پژواک، ۳۰ دلو ۱۴۰۲): مرکز خبرنگاران افغانستان، از نشست دوحه خواسته تا به نگرانی‌های رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان اولویت دهد و اتحادیۀ ژورنالیستان آزاد افغانستان، از نادیده گرفتن جامعۀ رسانه‌‌ای داخل افغانستان در چنین نشست‌ها انتقاد کرده‌است.

نشست دو روزۀ دوحه دیروز بدون حضور هیأت امارت اسلامی آغاز شده و بحث‌‌های این نشست در پشت درهای بسته جریان دارد.

بربنیاد گزارش‌ها، در این نشست به نماینده‌گی از ایالات متحدۀ امریکا، تام‌وست، نمایندۀ ویژۀ این کشور برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر و به نماینده‌گی از روسیه ضمیر کابلوف، نمایندۀ  ویژۀ روسیه و فرستاده‌گان ویژۀ ۱۸ کشور از جمله چین، ایران، هند، جاپان، تاجکستان، فرانسه، آلمان و اتحادیۀ اروپا در این نشست اشتراک کرده‌اند.

ضیاءاحمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان دیروز به آژانس خبری پژواک گفته بود که هیأت امارت اسلامی در این نشست اشتراک نمی‌کند.

در اعلامیۀ اتحادیۀ ژورنالیستان آزاد افغانستان آمده‌است که این اتحادیۀ به عنوان نهاد مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان، به هر آن اقدامی به دیدۀ قدر می‌نگرد که هدف آن ثبات دایمی در افغانستان باشد.

منبع نوشته‌است، این اتحادیه باور دارد که مشارکت و حضور معنی‌دار جامعۀ رسانه‌یی افغانستان در نشست‌های بین‌المللی مرتبط با افغانستان، اثرات مثبت در پی داشته می‌تواند و در نظر نگرفتن جایگاه جامعۀ رسانه‌یی در چنین نشست‌ها هیچ گونه توجیه ندارد.

در اعلامیه آمده‌است: «شماری از اعضای جامعۀ مدنی افغانستان از بیرون کشور به نشست دوحه دعوت شده که این اتحادیه از حضور آن‌ها در این نشست قدردانی می‌کند، اما نادیده گرفتن جامعۀ رسانه‌ای داخل افغانستان در چنین نشست‌ها - با وجودی که در تماس‌ها با دفتر یوناما در کابل روی این موضوع تاکید شده - نمایانگر عدم توجه و اهمیت لازم جامعۀ بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد برای حمایت از جامعه رسانه‌ای داخل افغانستان می‌باشد.»

اتحادیۀ ژورنالیستان آزاد افغانستان از سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌است تا در نشست‌های مرتبط با افغانستان، خبرنگاران و نمایندگان جامعۀ رسانه‌ای از داخل کشور را نیز دعوت نمایند تا واقعیت‌های عینی و وضعیت موجود خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان را به تصویر بکشانند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در اعلامیه‌یی ضمن استقبال از دعوت از یک عضو جامعه رسانه‌یی افغانستان در نشست دوحه، از سازمان ملل متحد و نمایندگان جامعه بین‌المللی شرکت‌کننده در این نشست می‌خواهد به نگرانی‌ها و مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به طور جدی توجه کنند.

لطف‌الله نجفی‌زاده به نماینده‌گی از جامعه رسانه‌ای و سه تن از زنان به نماینده‌گی از جامعۀ مدنی کشور [شاه گل رضایی، محبوبه سراج و میترا مهران] در این نشست حضور دارند. مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی‌ها و مشکلات جامعۀ رسانه‌یی کشور را با نجفی‌زاده شریک ساخته تا آن را با نماینده‌گان جامعۀ جهانی در این نشست مطرح کند.

در اعلامیه آمده‌است: «خواسته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان در دو بخش داخلی و بین‌المللی مطرح شده‌است. در سطح داخلی، از سازمان ملل متحد و نماینده‌گان جامعۀ جهانی خواسته شده‌است تا در گفتگوها و رایزنی‌ها با مقام‌های حاکم، بخاطر لغو دستورالعمل‌های محدودکننده، آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران، توقف روند بازداشت خبرنگاران و رسیدگی به موارد خشونت و نقض حقوق اعضای جامعه رسانه‌ای کشور، فشار بیاورند. همچنان، در سطح بین‌المللی یک اجماع برای کمک به تقویت رسانه‌های آزاد، بهبود آزادی بیان و دسترسی مردم به اطلاعات در افغانستان ایجاد شود.»

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی همواره گفته‌اند که در چوکات شریعت اسلامی به آزدای بیان و حمایت از رسانه‌ها متعهد اند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر