زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از روز جهانی زبان مادری در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد

از روز جهانی زبان مادری در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد

author avatar
21 Feb 2024 - 17:02
از روز جهانی زبان مادری در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد
author avatar
21 Feb 2024 - 17:02

کابل (پژواک، ۲ حوت ۱۴۰۲): با تجلیل از روز جهانی زبان مادری در کابل، مسؤولین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که همه زبان‌های مادری به مثابه زیبایی این کشور بوده و باید برای تقویت آن مشترکاً کار شود.

۲۱ فبروری (دوم حوت) مصادف است با روز جهانی زبان مادری که از سوی برنامۀ علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) جهت کمک به حفظ تنوع زبانی و فرهنگی به این نام مسمی گردیده و همه‌ساله در کشورهای مختلف جهان از آن تجلیل به عمل می‌آید.

ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسمی که امروز به این مناسبت در کابل برگزار شده بود گفت:«در افغانستان اقوام زبان‌های مختلف زنده‌گی می‌کنند و این یکی از نشانه‌های زیبایی کشور ما می‌باشد، اکنون وقت آن رسیده‌است که برای تقویت زبان‌ها، نژادها و اقوام مختلف کار مشترک را انجام دهیم.»

موصوف با بیان این‌که در ۲۰ سال گذشته از زبان‌ها استفادۀ نادرست صورت گرفته افزود: «به‌جای وحدت و برادری، تعصب را به‌وجود آورده بودند و ما همه شاهد آن هستیم که به‌خاطر گرفتن قدرت، مردم ما از زبان استفادۀ نادرست کرده‌اند.»

وی علاوه کرد که برای رشد و ترقی زبان‌های کشور نیاز به همکاری ادیبان می‌باشد و رهبری این وزارت زمینه مساعد می‌کند تا بیایند دست به‌دست هم دهند و زبان‌ها زنده نگهدارند.

در این مراسم مولوی عتیق‌الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر این وزارت گفت که حفظ و نگهداری ارزش‌های فرهنگی و اسلامی یکی از پالیسی‌های امارت است و آنرا عملی خواهند کرد.

وی اطمینان داد که در این راستا گام‌های مؤثر برداشته خواهد شد و از کشورهای خارجی و مؤسسات همکار خواست تا مسایل فرهنگی را با سیاست ربط ندهند.

وی گفت: «ما به جهانیان می‌گوییم که شما بیاید در حفظ آثار و آبدات تاریخی کشور ما سهم بگیرید و این یکی از مکلفیت‌های شماست، ما برای شان زمینۀ همکاری مساعد می‌سازیم.»

اسحاق مقبر، باشندۀ ولسوالی شغنان بدخشان و یک تن از اشتراک‌ کننده‌گان این مراسم به آژانس خبری پژواک گفت، حکومت باید از زبان‌های محلی کشور که در حالت انقراض قرار دارد حمایت کرده و از معرض از بین رفتن آن جلوگیری کند.

موصوف در ادامه افزود که زبان مادری یکی از داشته‌های فرهنگی و زیبایی‌های افغانستان است، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید با چاپ کتاب‌ها و نشریه‌های زبان‌های محلی و تدویر برنامه‌های فرهنگی از این داشته‌ها حمایت کند.

شایان ذکر است که اشتراک کننده‌گان این برنامه در کنار اظهارات در مورد اهمیت زبان مادری، به شعرخوانی و مقاله نویسی به زبان‌های دری، پشتو، ازبکی، بلوچی، پشه‌یی و غیره تأکید نموده، از حکومت سرپرست خواستند تا برای رشد زبان مادری تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

Views: 44

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر