زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خبرنگاران افغان در پاکستان: با مشکلات گوناگون روبه‌رو هستیم

خبرنگاران افغان در پاکستان: با مشکلات گوناگون روبه‌رو هستیم

author avatar
14 Mar 2024 - 14:15
خبرنگاران افغان در پاکستان: با مشکلات گوناگون روبه‌رو هستیم
author avatar
14 Mar 2024 - 14:15

اسلام‌آباد (پژواک، ۲۴ حوت ۱۴۰۲): برخی از خبرنگاران افغان در پاکستان می‌گویند که عدم تمدید ویزۀ اقامت، محروم بودن از دسترسی به خدمات صحی و تحصیلی، آزار و اذیت گاه و بیگاه نیروهای پولیس و طولانی شدن بررسی پرونده‌های نسبتی شان، آن‌ها را با مشکلات ذهنی و روانی دچار ساخته‌است.

آن‌ها با ابراز نگرانی از وضعیت رقت‌بار زنده‌گی مهاجرت در پاکستان از جامعۀ جهانی و نهادهای ذیربط می‌خواهند تا به مشکلات شان رسیده‌گی نماید.

محمدجان تمکین یکی از خبرنگارانی است که بعد از تحول سیاسی در افغانستان به پاکستان مهاجر شده‌است.

او گفت: «دو سال است در پاکستان به سر می‌برم و طی این مدت با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده‌ایم.»

تمکین دربارۀ دو دخترش سخن زده گفت که هر دوی آنان در پاکستان از مکتب بازمانده و او از لحاظ مالی توان ندارد تا آن‌ها را شامل مکتب سازند.

وی می‌افزاید: «به خدمات صحی دسترسی نداریم، مشکلات تمدید ویزۀ اقامت، آزار و اذیت همیشگی پولیس و مشکلات دیگر اجتماعی آرامش زنده‌گی را از ما گرفته و ما را در یک وضعیت بد ذهنی و روانی قرار داده‌است.»

موصوف خاطرنشان ساخت، به دلیل نداشتن ویزۀ اقامت سه عضو خانواده‌اش به‌تاریخ 28 اکتوبر 2023 به دام پولیس افتادند و یک شبانه روز را در مرکز پولیس سپری کردند.

وی می‌گوید، اکثر خبرنگاران آوارۀ افغان در پاکستان با افسرده‌گی شدید دچار اند، بی‌سرنوشتی، نداشتن ویزۀ اقامت و عدم توجۀ سازمان‌ها و نهادهای مسؤول جهت پروسس پرونده‌های نسبتی، آن‌ها را در حالت بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داده‌است.

نامبرده از نهادهای رسانه‌یی، سازمان‌ها و کشورهای حامی آزادی بیان می‌خواهد تا به ندای آن‌ها گوش داده هرچه زودتر از این معضله نجات شان دهند.

مینه اکبری، یک خبرنگار زن که مدت دو سال می‌شود در پاکستان به سر می‌برد می‌گوید، عدم تمدید ویزه توسط حکومت پاکستان، نداشتن پاسپورت باعث می‌شود که اینجا خانه را به کرایه گرفته نتواند.

وی از نهادهای حامی خبرنگاران می‌خواهد تا برای خبرانگارانی که برای حفظ جان خود و خانواده‌های شان به پاکستان پناه آورده‌اند، سهولت تمدید ویزه را فراهم نمایند.

او مدعی است: «حق ما تلف شده و برخی افراد فرصت طلب با گرفتن پول از افرادی که خبرنگار نیستند، به‌نام خبرنگار به خارج برده‌اند.»

وی از نهادهای بیرون مرزی می‌خواهد که به مشکلات شان رسیدگی نمایند و فرصت بیرون رفتن از پاکستان را به آن‌ها فراهم سازند.

شماری دیگری از خبرنگاران نیز اظهارات مشابه داشتند و خواهان حل مشکلات شان شدند.

از سوی دیگر، با ابتکار و تلاش خبرنگاران افغان در پاکستان، یک سال قبل فدراسیون خبرنگاران افغان در آن‌کشور ایجاد گردیده که برای حمایت از خبرنگاران پناهندۀ افغان در کشورهای سومی؛ چون ایران، پاکستان و ترکیه فعالیت دادخواهانه را انجام می‌دهد.

حشمت‌الله وجدانی، سخنگوی این فدراسیون می‌گوید: «از آنجاییکه وضعیت در جهان پس از سقوط افغانستان دگرگون شد، اکثریت نهادهای بین‌المللی خبرنگاران را فراموش کرده‌اند.»

او گفت، فدراسیون از آدرس خود جهت دادخواهی برای خبرنگاران به نهادهای بین‌المللی حامی خبرنگاران ایمیل‌های مکرر فرستاده و از آن‌ها تقاضا نموده تا در قسمت بررسی پرونده‌های مهاجرتی خبرنگاران همکاری کنند.

اما وی می‌افزاید: «تلاش‌های ما باعث شد که پس از ماه نومبر سال گذشته نهادها دوباره به خبرنگاران توجه کنند و از تعداد زیادی از خبرنگاران کیس‌های‌شان بررسی شده‌است.»

او علاوه کرد، فدراسیون برای بیرون رفت از این چالش اخیرا با نهاد خبرنگاران بدون سرحد (RSF) در پاکستان کمیتۀ مشترکی را تشکیل داد تا بتوانند از طریق این کمیته مشکلات خبرنگاران از جمله پرونده‌های شان در ملل متحد و سفارتخانه‌های مختلف حل کنند .

 وی مدعی است که در طول مدتی که خبرنگاران از جانب پولیس پاکستان بازداشت شده‌اند، با همکاری خبرنگاران پاکستانی جهت رهایی آن‌ها اقدامات مؤثری را انجام داده‌اند.

در این حال، اقبال ختک مسؤول ادارل خبرنگاران بدون سرحد در پاکستان دربارۀ فعالیت‌های شان برای خبرنگاران افغان می‌گوید: «خبرنگاران افغان که پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ وارد پاکستان شده‌اند، از برخی سازمان‌های بین‌المللی و ملی در پاکستان مانند ادارۀ خبرنگاران بدون سرحد و شبکۀ آزادی، کمک دریافت می‌کنند.»

وی علاوه نمود، این کمک‌ها شامل اسکان مجدد در کشور ثالث، حمایت اضطراری، ارتقای ظرفیت برای از سرگیری فعالیت روزنامه نگاری و تعامل با جامعۀ روزنامه نگاری پاکستان برای ایجاد یک شبکه همبستگی می‌باشد.

ختک گفت، تعدادی از روزنامه‌نگاران که پروندۀ آن‌ها قوی است، انتظار دارند ویزۀ خود را دریافت کنند،‌ اما آن‌ها با مسایل دیگری مانند نبود مجوز خروج و نداشتن ویزۀ پاکستان روبه‌رو هستند.

به قول ختک، خبرنگاران افغان آسیب دیده‌اند، بسیاری از آن‌ها علناً این واقعیت را تصدیق می‌کنند که نیاز به درمان روانی دارند، در حالی که برخی آنان این موضوع را پنهان می‌کنند.

خواستیم در مورد مشکلات خبرنگاران افغان نظر مقامات حکومت پاکستان را نیز داشته باشیم، اما آن‌ها حاضر به مصاحبه نشدند.

طبق آمار ارایه شدۀ فدراسیون خبرنگاران افغان در پاکستان، پس از تحول سیاسی در افغانستان حدود ۱۹۰ خبرنگار و ‌کارمند رسانه‌یی عضویت این فدراسیون را کسب کرده‌اند و فدراسیون برای آن‌ها در عرصه‌های مختلف دادخواهی می‌کند.

Views: 39

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر