زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخی نهال‌فروشان در نیمروز: امسال بازار فروش نهال در این ولایت رونق یافته‌است

برخی نهال‌فروشان در نیمروز: امسال بازار فروش نهال در این ولایت رونق یافته‌است

author avatar
20 Mar 2024 - 14:40
برخی نهال‌فروشان در نیمروز: امسال بازار فروش نهال در این ولایت رونق یافته‌است
author avatar
20 Mar 2024 - 14:40

زرنج (پژواک، اول حمل ۱۴۰۳): همزمان با فرارسیدن سال نو برخی از نهال‌فروشان در نیمروز می‌گویند که اخیرا امیدواری مردم به پایان خشکسالی بیشتر شده و تعداد زیادی از زمین‌داران برای خرید نهال‌ها به آنان مراجعه می‌کنند.

آنان می‌گویند که به دنبال افزایش برف و باران در کشور، آب در نهر لشکری جاری گردیده و به همین دلیل علاقه‌مندی مردم به غرس نهال در حویلی‌های شان بیشتر گردیده‌است.

 قابل تذکر است که در دو سال اخیر به دلیل خشکسالی‌ها نهر لشکری خشک بود، کشت و زراعت نیز شدیدا متضرر گردیده بود.

بصیراحمد سروری، باشندۀ شهر زرنج که از مدت ۱۰ سال به این‌سو از طریق نهال‌فروشی تامین نفقه می‌کند به آژانس خبری پژواک گفت: «شکر خدا از روزی که در نهر لشکری آب آمده مردم امیدوار شده‌اند، نهال زیاد می‌برند. سابق مردم ناامید بودند؛ چون که آب نبود.»

موصوف در ادامه می‌گوید: «شکر بازار ما رونق گرفته قبلاً روز ده نهال هم فروخته نمی‌توانستم همین دیروز من ۳۰۰ دانه نهال فروختم .»

در همین حال، امان‌الله نورزی یکی دیگر از نهال‌فروشان در شهر زرنج  نیز از رونق گرفتن فروشات شان خوشحال است و می‌گوید، سال گذشته که آب نبود بیشتر نهال فروشان با شکست مواجه شدند.

وی افزود: «کاروبار ما شکر خدا خوب شده قبلاً روز ۵ نهال هم فروخته نمی‌شد، اما اکنون روزانه تا ۴۰۰ نهال و گلدان نیز می‌فروشم.»

 او که امیدوار است آب نهر لشکری همیشه جاری باشد می‌گوید که شوق و علاقۀ مردم نسبت به سابق به فروش نهال زیاد شده‌است.

با این حال، هرون یوسفی مدیر ترویج زراعت در ریاست زراعت ولایت نیمروز به پژواک گفت: «باآمدن آب در ولایت نیمروز میزان علاقمندی دهاقین برای کشت وزراعت افزایش پیدا کرده و امیدوار هستند که در سال پیشرو  بتوانند از زحمات کشاورزی خود حاصلات خوبی را بدست بیاورند .»

وی همچنان افزود،  با جاری شدن آب در نهر لشکری علاقه‌مندی باغدارن برای غرس نهال افزایش پیدا کرده و این روزها نهال‌فروشی به یک کار پردرآمد در نیمروز مبدل شده است .

بر اساس معلومات منبع، در ماه حوت  از طریق آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت ولایت نیمروز به تعداد ۷۱۰۰  اصله نهال را که هر نهال مبلغ بیست افغانی قیمت دارد، در اختیار باغداران قرار داده‌اند، در حالی که در سال گذشته هم بیش از ۶۰۰۰ نهال توزیع کرده اند اما ثمر بخش نبوده‌است .

 یوسفی علاوه می‌کند، قابل ذکر است که میزان واردات نهال‌های مثمر و غیرمثمر از سایر ولایات به ولایت نیمروز افزایش پیدا کرده‌است ومردم هم علاقه دارند که نهال غرس نمایند  و در حصۀ سرسبزی ولایت نیمروز سهم بگیرند .

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر