زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ترانزیت هوایی میان افغانستان – پاکستان آغاز می‌شود

ترانزیت هوایی میان افغانستان – پاکستان آغاز می‌شود

author avatar
29 Mar 2024 - 15:08
ترانزیت هوایی میان افغانستان – پاکستان آغاز می‌شود
author avatar
29 Mar 2024 - 15:08

کابل (پژواک، ۱۰ حمل ۱۴۰۳): وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که تا دو ماه دیگر ترانزیت هوایی میان افغانستان و پاکستان آغاز می‎شود.

وزارت صنعت و تجارت روز گذشته با پخش یک اعلامیه گفته‌است، گفتگوها دوجانبه میان هیأت امارت اسلامی به سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت و هیأتی به رهبری محمدخرم آغا معاون وزارت تجارت پاکستان صورت گرفته‌است.

این وزارت گفته‌است، در گفتگوهای دو روزه بر عدم ربط دادن تجارت به سیاست، روابط تجاری و ترانزیتی بدون کدام مشکل و با در نظرداشت منافع مردم دو کشور تأکید شده‌است.

بر اساس این اعلامیه، دو طرف در مورد توافقنامۀ اپتا گفتگو کردند و تصمیم گرفته شد که قرارداد اپتا طی دو ماه آینده نهایی شود.

در خبرنامه آمده‌است که ترانزیت هوایی میان افغانستان و پاکستان نیز تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.

به گفتۀ منبع، توافق شده که طرف پاکستانی باید تا شش ماه آینده تسهیلات انتقال کالاها از کانتینرهای بین‌المللی به کانتینرهای منطقه‌یی در بنادر کراچی را فراهم سازد.

این وزارت نوشته‌است، در خصوص تجارت ترجیحی توافق شد که هر دو طرف باید اولویت‌های تعرفوی ۱۰ قلم اموال صادراتی که ۸ قلم آن زراعتی و دو قلم دیگر صنعتی می‌باشد را در نظر داشته باشند.

منبع نوشته‌است، برای یک سال بر سر سند آزاد موقت برای تردد موترهای برابر به یک دورۀ آزمایشی توافق شد که از ماه می سال ۲۰۲۴ میلادی تطبیق خواهد شد.

وزارت تجارت گفته‌است، در خصوص انتقال کالاها از طریق میدان‌های هوایی به گونۀ ترانزیت هوایی روی روش Multi–modal Air Transit)) توافق شد که در دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

در اعلامیه افزوده شده، در ادامۀ اقدامات اخیر پاکستان در مورد کالاهای ترانزیتی افغانستان، توافق شد که طی یک هفته باید الزامی بودن ضمانت نامۀ بانکی برداشته شود و مانند گذشته به بیمه اکتفا شود، همچنان طرف پاکستانی وعده سپرد که برای از بین بردن موانع دیگر با مشوره با طرف افغانستان اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

منبع می‌افزاید، هر دو طرف از تجارت جنس به جنس «بارتر» منصرف شدند و در مورد ایجاد و انکشاف روابط بانکی به توافق رسیدند و همچنین در مورد صادرات زغال‌سنگ از افغانستان به پاکستان نیز گفتگو شد و طرف پاکستانی آماده‌گی نشان داد که آن را به قیمت بین‌المللی خواهد خرید.

همچنین روی این نیز توافق شده‌است که ضدعفونی کردن پنبۀ صادراتی در داخل افغانستان کافی می‌باشد.

شایان ذکر است، سفر هیأت بلندپایۀ پاکستان در رأس محمدخرم آغا، معاون وزیر تجارت پاکستان به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت افغانستان به منظور تقویت و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور انجام شده‌است.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر