زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هند قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار با ایران امضا کرد

هند قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار با ایران امضا کرد

author avatar
14 May 2024 - 10:47
هند قرارداد ۱۰ ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار با ایران امضا کرد
author avatar
14 May 2024 - 10:47

کابل (پژواک، ۲۵ ثور ۱۴۰۳): بربنیاد گزارش‌ها، هند قرارداد ۱۰ ساله با ایران برای توسعه و بهره‌برداری از بندر چابهار با ایران امضا کرده‌است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که این قرارداد روز گذشته (دوشنبه) میان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران و ساربانادا سونووال، وزیر کشتیرانی هند در تهران امضا شد.

طبق گزارش، هند به عنوان جاگزین بنادر گوادر و کراچی پاکستان، کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه ارسال خواهد کرد.

در گزارش آمده‌است که مقام‌های هندی خواهان تقویت روابط با کشور استراتیژیک خاورمیانه (ایران) هستند.

سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند پس از امضای این توافق در تهران گفته‌است: «اهمیت بندر چابهار از نقش آن به عنوان یک مجرای صرف بین هند و ایران فراتر رفته و به عنوان یک شریان تجاری حیاتی برای اتصال هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی عمل می‌کند.»

با این حال، به منظور تجهیز و توسعۀ بندر چابهار، ‌هند ۱۲۰ میلیون دالر در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنان بیش از ۲۵۰ میلیون دالر در زیر ساخت‌های حمل و نقلی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ارزش قرارداد را به ۳۷۰ میلیون دالر می‌رساند.

در همین حال، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا در پاسخ به پرسشی دربارۀ این توافق به خبرنگاران گفته‌است که تحریم‌های امریکا علیه ایران همچنان پابرجاست و هشدار داد که واشنگتن به اجرای آن‌ها ادامه خواهد داد.

موصوف افزوده‌است: «هر نهادی، هر کسی که به معاملۀ تجاری با ایران فکر می‌کند، باید از خطرات بالقوۀ که خود را در برابر آن باز می‌کند و از خطر بالقوۀ تحریم‌ها آگاه باشد.»

هند در حال توسعه دادن بخشی از بندر چابهار در سواحل جنوب‌شرقی ایران است تا بندر کراچی و گوادر کشور رقیب خود پاکستان را دور بزند و از طریق چابهار کالاهای تجاری خود را به ایران، کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر کند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر