زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور هشت تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌ بودند

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور هشت تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌ بودند

author avatar
29 Jun 2024 - 21:47
هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور هشت تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌ بودند
author avatar
29 Jun 2024 - 21:47

کابل (پژواک، ۹ سرطان ۱۴۰۳): هفتۀ گذشته، روسیه نشست دوحه را برای نقش سازنده بین ا.ا و جامعۀ جهانی جهت حل مشکلات موجود در افغانستان مهم دانست، امریکا گفت که نماینده‌گان شان پس از اطمینان حاصل کردن از تعامل معنادار با جامعۀ مدنی و زنان افغان در آن اشتراک می‌نمایند و سخنگوی ا.ا می‌گوید که به‌منظور «تفاهم و حل مشکلات» در این نشست شرکت می‌کنند.

خبرهای مهم هفتۀ گذشته:

  • مجاهد: اشتراک ما در نشست دوحه به‌منظور «تفاهم و حل مشکلات» است.
  • نماینده‌گان ۳۰ کشور و نهادهای بین‌المللی به نشست دوحه دعوت شده‌اند، توماس ویست نیز در آن اشتراک می‌کند.
  • کابلوف: نشست دوحه نقش سازنده میان جامعۀ جهانی و ا.ا خواهد داشت.
  • وزارت دفاع به پاکستان: کسی که به حریم ما تجاوز کند، مسؤولیت عواقب آن به دوش خودش خواهد بود.
  • کشور نیکاراگوا سفیر خود را برای افغانستان معرفی نمود و ا.ا از آن استقبال کرد.
  • سازمان ملل: تولید تریاک در افغانستان ۹۵ در صد کاهش یافته‌است؛ ا.ا: در سه سال ۱۱۵ هزار معتاد تداوی شده‌اند.
  • استرالیا ۲،۶ میلیون دالر کمک را برای افغانستان اعلام کرد.

تلفات:

هفتۀ گذشته، در رویدادهای مختلف در افغانستان هشت تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌ بودند.

ریاست استخبارات بغلان می‌گوید، دو فرد مسلح مهم را در ولسوالی نهرین این ولایت کشته‌اند.

در خبرنامه‌یی که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست استخبارات بغلان به آژانس خبری پژواک ارسال شده آمده‌است: «نیروهای ویژۀ این ریاست صبح امروز در مناطق کجیرخانی و کاریز درۀ ولسوالی نهرین یک سلسله عملیات را انجام دادند که در نتیجۀ آن دو قوماندان مهم باغیان که به‌نام‌های عبدالصمد مشهور به حمزه و خیرو می‌باشند، کشته شده‌اند.»

مقامات محلی می‌گویند، قوماندان بلوک لوای چهارم ۲۰۹ الفتح  با شلیک اشتباهی گلولۀ سلاح کلاشینکوف توسط  سوی پسرش به قتل رسیده و سارقین مسلح در پروان یک موتر تکسی را به سرقت برده و رانندۀ آن را زخمی ساخته‌است.

براساس گزارش‌ها، افراد مسلح ناشناس یک فرد ملکی را در فراه به‌ قتل رسانده‌اند، یک مرد در سمنگان زن خود را کشته، فردی در کندهار چشمان داماد خود را از حدقه بیرون کرده، یک جوان در هلمند پدرکلان هفتاد سالۀ خود را به قتل رسانده و کاکای خود را زخمی کرده‌است.

مسؤولین محلی می‌گویند، جسد یک مرد در غزنی یافت شده و یک تن دیگر در همین ولایت در پی دشمنی شخصی کشته شده‌است.

یادآوری: آمار یادشدۀ این تلفات بر اساس گزارش‌های رسیده به پژواک نشان داده شده‌است، اما ممکن در مودر برخی رویدادها گرازش‌ها را بدست نیاورده باشد و یا منابع آمار دقیق تلفات را اعلام نکرده باشند.

طبق معلومات منابع، هفتۀ ماقبل در رویدادهای مختلف در سراسر کشور ده تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند.

این در حالی است که قبل از وقوع تحول سیاسی در ماه اسد سال ۱۴۰۰ در کشور، هر هفته در جنگ‌ها صدها فرد ملکی و افراد جناح‌های درگیر کشته و زخمی می‌شدند.

نشست دوحه در مورد افغانستان

قرار است نشست سوم دوحه برای افغانستان به‌تاریخ ده و یازده ماه جاری سرطان برگزار شود.

وزارت امور خارجۀ افغانستان گفته‌است، یک هیأت به رهبری ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این نشست اشتراک خواهد کرد. بر اساس معلومات منبع، در ترکیب این هیأت نماینده‌گان وزارت‌های تجارت، صنعت، وزارت داخله و خارجه و نمایندۀ د افغانستان بانک و رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه شامل هستند.

هفتۀ گذشته، ستیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل گفته بود، برای شرکت در این نشست که رهبری آن را رزماری این‌دی‌کارلو، معاون سرمنشس سازمان ملل به عهده خواهد داشت، نماینده‌گان ۳۰ کشور و نهادهای بین‌المللی دعوت شده‌است.

همچنان، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایالت متحدۀ امریکا گفته‌‎است، در نشست سوم دوحه توماس ویست و رینا امیری، نماینده‌گان ویژۀ این کشور برای افغانستان نیز اشتراک می‌کنند و هر دوی آنان پس از اطمنیان حاصل کردن از تعامل معنادار با جامعۀ مدنی و زنان افغان، برای اشتراک در این نشست آماده شده‌اند.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان گفته‌است، نشست دوحه نقش سازنده بین امارت اسلامی و جامعۀ جهانی برای حل مشکلات موجود در افغانستان خواهد داشت.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی امروز گفت که به‌منظور «تفاهم و حل مشکلات» در نشست دوحه اشتراک می‌کنند و تلاش دارند که جهان را به موضع‌گیری و تعامل خوب در برابر افغانستان دعوت کنند.

وی افزود: «این سفر به معنای دشمنی با هیچ طرفی نیست، بلکه به‌منظور تعامل با همه طرف‌ها است؛ هر فرصتی که برای بهبود افغانستان پیش می‌آید، می‌خواهیم از آن استفاده کنیم و تلاش می‌کنیم مشکلات خود را با جهان حل کنیم.»

به گفتۀ وی، هدف آن‌ها از اشتراک در این نشست این است که پیام‌های امارت اسلامی را برسانند و این نشستی برای اتخاذ تصامیم نیست.

قبل از این مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان با روزا اتنبایوا، رییس یوناما در کابل روی اجندای نشست آیندۀ دوحه و سایر مسایل مربوط گفتگو کرده‌است.

ادعای پاکستان و واکنش افغانستان

هفتۀ گذشته، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با رسانه‌ها ادعا کرده‌است که اعضای تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند و اگر نیاز باشد طالبان پاکستانی یا تحریک طالبان پاکستان را در داخل افغانستان مورد حمله قرار خواهند داد.

اما وزارت دفاع ملی افغانستان در این مورد گفت: «آخرین اظهارات وزیر دفاع پاکستان مبنی بر احتمال نقض حاکمیت ملی افغانستان عمل ناسنجیده و تلاشی برای گل آلود کردن آب است که به نفع هیچ‌کسی نیست.»

منبع گفته‌است: «وزارت دفاع ملی ا.ا.ا اعلام می‌کند که اگر کسی به هر بهانه و عنوانی به حریم ما تجاوز کند، مسؤولیت عواقب آن بر دوش خودش خواهد بود.»

همچنان، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر گفته‌است: «ما نه به کسی ضرر می‌رسانیم و نه به کسی اجازه می‌دهیم که به ما ضرر برساند. نه در امور داخلی کسی مداخله می‌کنیم،  این راهکرد ما است. اما قبل از این که کسی به طرف این سرزمین پرافتخار (افغانستان) چپ نگاه کند باید تاریخ متجاوزین قبلی را خوب مطالعه و عواقب آن را بسنجد.»

تعیین سفیر جدید نیکاراگوا برای افغانستان

هفتۀ گذشته، جمهوریت نیکاراگوا برای اولین بار سفیر غیر مقیم برای افغانستان گماشت. وزارت امور خارجۀ افغانستان با گماشتن سفیر غیرمقیم نیکاراگوا توافق و از آن استقبال کرد.

منبع ایجاد روابط دیپلماتیک با جمهوریت نیکاراگوا را پیشرفت مثبت می‌داند و امیدوار است روابط دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور توسعه یابد.

نشست چهره‌های مخالف امارت اسلامی در ویانا

هفتۀ گذشته، نشست سه روزۀ ویانا در شهر ویانای اتریش برگزار شد که برخی چهره‌های مخالف امارت اسلامی – که پس از سقوط حکومت پیشین به خارج از کشور رفته‌اند – در آن اشتراک کرده بودند.

شماری از اشتراک‌ کننده‌گان این نشست روی ایجاد حکومت مبتنی بر ارادۀ افغان‌ها و گفتگوهای بین‌الافغانی تاکید کردند.

ذاکر جلالی، رییس سوم سیاسی وزارت امور خارجه بدون گرفتن نام نشست ویانا در صفحۀ اکس خود نگاشته‌است، کسانی که نه طرح دارند، نه حمایت مردمی، نه درکی از سیاست جهانی دارند و باز هم انتظار حمایت خارجی دارند، محکوم به شکست هستند.

وی نگاشته‌است که این گروه سرگردان نمی‌داند که دیگر هیچ خریدار در بازار سیاست ندارد.

تولید تریاک در افغانستان

سازمان ملل متحد در گزارش سالانۀ خود دربارۀ مواد مخدر که بخش بزرگ آن به افغانستان اختصاص یافته‌است، گفته‌است که در سال ۲۰۲۳ میلادی تولید تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته‌است.

همچنان، وزارت امور داخله افغانستان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته‌است که از حاکمیت دوبارۀ امارت اسلامی تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار فرد معتاد به مواد مخدر تداوی شده‌اند، ۱۳۱۵ فابریکۀ تولید مواد مخدر تخریب شده‎ و بیش از ۲۱۷ هزار هکتار زمین کوکنار از بین رفته‎است.

ادامۀ کمک‌ها

استرالیا ۲،۶  میلیون دالر کمک برای اعلام کرد.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر