زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کارخانه‌داران تولید بوت در جوزجان: از تولیدات وطنی استفاده کنید که نرخ مناسب و کیفیت بهتر دارد

کارخانه‌داران تولید بوت در جوزجان: از تولیدات وطنی استفاده کنید که نرخ مناسب و کیفیت بهتر دارد

author avatar
6 Jul 2024 - 16:28
کارخانه‌داران تولید بوت در جوزجان: از تولیدات وطنی استفاده کنید که نرخ مناسب و کیفیت بهتر دارد
author avatar
6 Jul 2024 - 16:28

شبرغان (پژواک،۱۶سرطان ۱۴۰۳): برخی از کارخانه‌داران تولید بوت‌ وطنی در جوزجان از کم‌رنگ شدن بازار کاروبارشان و نبود علاقۀ مردم به تولیدات داخلی شکایت داشته از مردم خواستند تا برای حمایت آنان از محصولات و تولیدات وطنی استفاده کنند.

قابل تذکر است که در ۲۰ سال گذشته سکتور خصوصی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری نموده و در حال حاضر در بخش‌های مختلف تولیدات صورت می‌گیرد.

در ولایت جوزجان نیز میزان تولیدات داخلی از جمله کارخانه‌های بوت و چپلی‌های وطنی رشد چشم‌گیری داشته‌است، اما هنوز هم تولیدکننده‌گان از کم‌رنگ بودن فروشات شان شکایت دارند.

استاد سلام، یک تن از صنعتکاران در جوزجان که بیش از پنجاه سال  عمر خود را صرف صنعت بوت و چپلی وطنی کرده‌است می‌گوید که تولیدات آنان چندان علاقه‌مند نداشته و فروش ندارد.

وی از مردم خواست: «از تولیدات داخلی استفاده نمایید، آنهایی‌که از تولیدات خارجی استفاده می‌کنند برای شان می‌گویم که همه بی‌کیفیت است چهار روز هم نمی‌شود، مال‌های ما هم قیمت اش ارزان و هم کیفیتش بالا است ما هر نوع چپلی و بوت ساخته می‌توانیم.»

موصوف می‌گوید که در این فابریکه که او ایجاد کرده، هشت تن در بخش‌های مختلف مصروف کار اند و اگر فروشات شان رونق پیدا کند، افراد بیشتر را به کار جذب خواهد کرد.

اما او به تاکید گفت: «عایداتم خوب نیست، اگر مردم ما را حمایت کند از تولید وطن استفاده کنند، هم کار ما خوب می‌شود، هم برای جوانان ایجاد شغل بیشتر می‌شود وهم جنس با کیفیت را با قیمت پایین به دست می‌آورند .»

در همین حال نقیب‌الله، باشندۀ شهر شبرغان که نیز کارخانۀ تولید بوت ایجاد کرده‌است می‌گوید که بوت و چپلی با شکل‌های متخلف و مطابق با مود روز تهیه می‌کنند و از کیفیت بسیار خوب نیز برخوردار می‌باشد.

موصوف گفت که هرچند کاروبارش رونق دارد، اما اگر مردم از بوت و چپلی خارجی استفاده نکنند، کارشان رونق بیشتر داشته و زمینۀ کار برای تعداد کثیری مساعد خواهد شد.

وی نیز از باشنده‌گان این ولایت می‌خواهد، که از بوت و چپلی داخلی استفاده کنند.

موصوف می‌گوید: «این کسب پدریم است، می‌خواهم که از این طریق به وطن و مردم خود خدمت کنم، من در همی کارخانۀ کوچک خود برای چهار تن زمینۀ کار را مساعد کردیم؛ اگر مردم از تولیدات ما استفاده کنند، اگر فروشات ما بیشتر شود و اگر دولت ما را حمایت کند، شاید کارمندانم را تا ۲ و حتی سه برابر بیشتر کنم.»

 او نیز از مردم می‌خواهد که از بوت‌های تولید شدۀ داخلی استفاده کنند.

برخی باشنده‌گان جوزجان نیز بوت‌های تولیدشدۀ داخلی را می‌پسندند.

 حاجی سیدمحمد، باشندۀ شهر شبرغان می‌گوید که از علاقه‌مندان بوت‌های داخلی است؛ زیرا هم کیفیت خوب و هم قیمت مناسب دارد.

وی افزود: «اگر هر یکی ما از تولیدات وطنی خود استفاده کنیم، در رشد اقتصاد افغانستان سهم گرفته‌ایم.»

همچنان فاروق، یک تن دیگر از باشنده‌گان شهر شبرغان می‌گوید که استفاده از تولیدات وطنی از یک‌ جانب ارزان و از جانب دیگر نسبت به بوت‌های خارجی باکیفیت است.

وی افزود: «آمدیم که یک بوت‌ وطنی بخرم، بوت‌های وطنی مستحکم است و ارزان هم است، باید همه مردم از آن بخرند، حمایت از تولیدات داخلی در رشد اقتصاد وطن ما هم مفید تمام می‌شود.»

موصوف نیز از مردم می‌خواهد که از تولیدات وطنی به ویژه از بوت و چپلی ساخت وطن استفاده نمایند.

در این حال، مولوی نیازمحمد تواب رئیس صنعت و تجارت ولایت جوزجان گفت که وضعیت کارخانه‌های بوت و چپلی‌های وطنی در ولایت جوزجان رو به بهبود است.

موصوف می‌گوید، تلاش دارند تا با ایجاد پارک‌های صنعتی از تمام صنعتکاران به‌شمول صنعت بوت در این ولایت حمایت شود.

وی افزود، ریاست صنعت و تجارت جوزجان در نظر دارد تا یک کارخانۀ پروس و تولید چرم‌های وطنی را ایجاد نماید تا صنعتگران مجبور نشوند چرم را از کشورهای خارجی وارد نمایند.

به اساس معلومات منبع، در حال حاضر ۱۰ کارخانۀ کوچک و متوسط بوت و چپلی در این ولایت فعالیت دارد.

Views: 28

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر