زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مسؤولین: صادرات از طریق بندر اسلام‌قلعۀ هرات افزایش یافته‌است

مسؤولین: صادرات از طریق بندر اسلام‌قلعۀ هرات افزایش یافته‌است

author avatar
9 Jul 2024 - 16:44
مسؤولین: صادرات از طریق بندر اسلام‌قلعۀ هرات افزایش یافته‌است
author avatar
9 Jul 2024 - 16:44

هرات(پژواک، ۱۹سرطان ۱۴۰۳): مسؤولین محلی و نماینده‌گان شرکت‌های ترانزیتی در بندر اسلام‌قلعۀ هرات می‌گویند که صادرات از طریق این بندر به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و سهولت‌های جدیدی برای ترانزیت کالاها نیز ایجاد شده‌است.

غلام‌رسول، یک تن از مسؤولان شرکت‌های ترانزیتی در بندر اسلام‌قلعۀ هرات می‌گوید که دو پارکینگ جدید برای تسهیل در فرایند ترانزیت ایجاد شده‌است.

موصوف می‌افزاید که گمرک بندر اسلام‌قلعه در حال حاضر به‌طور پیوسته فعال است و تا زمانی که کار باشد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد که این امر علاوه بر استقبال تاجران به سهولت بیشتر افزوده‌است.

محمدرضا نورزی، نمایندۀ بخش صادرات‌ در گمرک اسلام‌قلعه نیز در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت، روند صادرات سنگ‌های معدنی و محصولات زراعتی به کشور ایران و سایر کشورها از طریق این بندر افزایش یافته‌است.

نامبرده علاوه کرد که قبلاً روزانه ۵۰ تا ۶۰ موتر باربری از این بندر عبور می‌کرد، اما اکنون این تعداد به ۲۸۰ الی ۲۹۰ موتر در روز رسیده‌است.

بندر اسلام‌قلعه به عنوان یکی از مراکز مهم ترانزیتی افغانستان نقش اساسی در افزایش صادرات و تسهیل تجارت بین‌المللی برای تاجران ایفا می‌کند.

این در حالی‌ است که محمدیوسف امین مدیر اجرائیه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نیز از افزایش ده درصدی صادرات کشور از طریق بندر اسلام‌قلعه خبر می‌دهد.

موصوف گفت که از طریق بندر اسلام‌قلعه مواد معدنی، محصولات حیوانی، فرآورده‌های زراعتی، نوشابه‌های غیرالکولی، سنگ مرمر به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وی تصریح کرد که در سه ماه اول سال ۱۴۰۳، صادرات حدود ۱۰ درصد نسبت به همین مدت سال گذشته افزایش یافته‌است.

در همین حال، کارشناسان امور اقتصادی نیز در این ولایت افزایش صادرات را به فال نیک گرفته‌ و می‌گویند که ایجاد این فرصت و بلندرفتن گراف صادرات، سبب بیلانس اقتصاد کشور نیز می‌گردد.

گلاب حیدریف یک تن از این کارشناسان به پژواک گفت، سهولت‌های ایجادشده در بندر اسلام قلعه می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی، کاهش تورم و کنترول نرخ ارزها شود و این امر می‌طلبد تا اقدامات گسترده‌تری در این راستا از طرف حکومت صورت گیرد.

حاجی بازمحمد، یک تن از تاجران و صادرکننده‎گان انرژی‌باب ضمن تشکری از ایجاد تسهیلات تجارتی و زمینه‌سازی برای صادرات اقلام تجارتی افغانستان به بیرون از کشور توسط حکومت گفت که در حال حاضر بیشترین تاجران علاقه‌مند دخیل شدن در این روند هستند.

موصوف امیدوار است که با تکمیل شدن خط راه آهن هرات – خواف باعث کم شدن مصارفات و کرایۀ اقلام شان خواهند شد و روند صادرات اموال تاجران افغان به بیرون از کشور رونق بیشتری خواهد یافت.

در همین حال، ریاست صنعت و تجارت هرات با استقبال از افزایش صادرات از طریق بندر اسلام‌قلعه می‌گوید که تاکنون محموله‌های مختلفی به کشور‌های مختلف از جمله امارات متحدۀ عربی از طریق بندر متذکره صادر گردیده‌است.

مولوی بشیرمحمد سیرت، رئیس صنعت و تجارت این ولایت، ضمن بیان این مطلب گفت که اکثریت مواد صادراتی شامل نوشابه‌جات، محصولات زراعتی و مواد معدنی می‌باشد و تلاش می‌شود که محصولات زراعتی به گونۀ عاجل‌تر صادر شود.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر