زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حاصلات گیلاس و صادرات زردالوی پروان افزایش یافته‌است

حاصلات گیلاس و صادرات زردالوی پروان افزایش یافته‌است

author avatar
22 Jul 2024 - 17:13
حاصلات گیلاس و صادرات زردالوی پروان افزایش یافته‌است
author avatar
22 Jul 2024 - 17:13

چاریکار (پژواک، اول اسد ۱۴۰۳): ریاست زراعت ولایت پروان می‌گوید که حاصلات گیلاس در پروان حدود ۱۸ درصد و صادرات زردالوی این ولایت به ولایت‌های دیگر و بیرون از کشور ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

مولوی نیازمحمد تائب، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری پروان به آژانس خبری پژواک گفت که از حدود ۱۳۷ هکتار باغ‌های گیلاس در این ولایت یک هزار و۱۲۰ تُن گیلاس بدست آمده‌است.

وی گفت که سال گذشته مقدار حاصلات گیلاس در این ولایت حدود ۹۵۰ تُن بود.

این آمار نشان می‌دهد که امسال حاصلات گیلاس نسبت به سال گذشته در این ولایت حدود ۱۸ درصد افزایش داشته‌است.

تائب نبود آفات طبیعی، ژاله و باران‌های شدید را علت افزایش حاصلات گیلاس در این ولایت خواند و افزود:«فیصدی ضایعات محصول گیلاس امسال کمتر بوده و باغداران توانستند محصولات شان را به قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند و عاید نسبتاً خوب بدست آورند.»

بربنیاد معلومات او، بیشتر این حاصلات گیلاس از ولسوالی‌های سالنگ، شنیواری، سیدخیل و جبل‌السراج این ولایت به‌دست آمده‌است.

آمر امور زراعتی پروان، از ایجاد ۱۷۴ باغ گیلاس در سال گذشته و سال جاری در همکاری با مؤسسات در ولسوالی‌ها و مرکز پروان خبر می‌دهد و می‌گوید که سه سال بعد این باغ‌ها سر حاصل می‌آید.

تائب افزود که هر باغدار از یک جریب باغ گیلاس به‌گونۀ اوسط ۱۵۰هزار افغانی عاید به دست می‌آورد.

وی گفت: «این حاصلات گیلاس از این‌جا به مارکیت کابل و از آن‌جا به ولایت‌های قندهار، خوست، غزنی، پکتیا، پکتیکا، برخی ولایات دیگر و کشورهای ایران، پاکستان و هند  صادر می‌شود.»

جمعه‌خان، باشندۀ درۀ کوکلام ولسوالی سالنگ این ولایت و یک تن از باغداران خرسند است که از باغ عاید خوب به دست آورده‌است.

او می‌گوید: «حاصلات گیلاس امسال خیلی خوب بود، هیچ آفت و مرض نداشت، از دو جریب زمین تا حالا از مدرک گیلاس دوصد هزار افغانی عاید دارم. انشاءالله که صد هزار افغانی دیگر هم عاید داشته باشم.»

محمدرازق، باغدار دیگری در درۀ کوکلام ولسوالی سالنگ است که از حاصلات باغ خود خرسند است و می‌گوید که روزانه از باغ خود بیست سیر گیلاس جمع‌آوری می‌کند و یک سیر (هفت کیلوگرام) را به ۶۰۰ افغانی می‌فروشد‌.

او افزود: «تقاضای ما از دولت این است که خوب میوه داریم و حاصلاتش هم خوب است، مگر سردخانه نیست، مجبور استیم که به زودی آن را به فروش برسانیم، اگر ما سردخانه داشته باشیم عاید ما بلند می‌رود.»

زردالو

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری پروان از صادرات روزانۀ ۲۰ تُن زردالو از این ولایت خبر می‌دهد.

مولوی نیاز محمد تائب می‌گوید ‌که در این ولایت حدود دو هزار و ۳۴۳ هکتار باغ‌های زردالو وجود دارد و از این باغ‌ها امسال نیز چون سال گذشته حدود ۱۶۵۰۰ تُن زردالو به دست آمده‌است.

امسال نسبت به سال گذشته صادرات حاصلات زردالو ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

وی خاطرنشان ساخت که سال گذشته از این مقدار حاصل زردالو، چهار هزار تُن به هندوستان، ایران، پاکستان و برخی ولایت‌های کشور صادر شده بود، اما امسال این رقم صادرات به بیش از شش هزار تُن افزایش یافته‌است.

او گفت: «محل عمدۀ پیداوار زردالو در ولسوالی‌های شینواری، سیاه‌گرد، سرخ پارسا و شیخ‌علی می‌باشد و محل فروش حاصل زردالو مارکیت کابل است و توسط تاجران ملی به خارج از کشور صادر می‌شود.»

وی می‌گوید که در سال جاری به بیش از ۴۰۰ باغدار کود سیاه و سفید در همکاری به مؤسسات در پروان توزیع شده است.

تائب گفت که ریاست زراعت همواره تلاش دارد که باغ‌های مختلف‌النوع در مناطق مختلف این ولایت احداث شود و با راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی باغداران را بلند ببرد و مقدار حاصلات را افزایش دهد.

محمد صابر باشنده درازگرد ولسوالی شینواری پروان چهار جریب باغ زردالو دارد.

او نیز از حاصلاتی که به دست آورده خرسند است می‌گوید که تا حال از مدرک فروش زردالو دو صد هزار افغانی عاید گردآوری کرده و ممکن ۱۵۰ هزار افغانی دیگر نیز از این مدرک به دست آورد.

وی گفت که یک کارتن (هفت کیلوگرام) زردالو را به ۱۸۰ افغانی می‌فروشد.

پروان حدود ۷۵هزار هکتار زمین‌های زراعتی دارد که انگور، کشمش، توت، گندم، کچالو، جوار و لوبیا از حاصلات مهم آن می‌باشد. همچنان توت و انگور پروان از شهرت خاصی برخوردار است.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر