زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روسیه در زمینۀ بازسازی فابریکۀ کود و برق بلخ همکاری می‌کند

روسیه در زمینۀ بازسازی فابریکۀ کود و برق بلخ همکاری می‌کند

author avatar
3 Aug 2024 - 15:57
روسیه در زمینۀ بازسازی فابریکۀ کود و برق بلخ همکاری می‌کند
author avatar
3 Aug 2024 - 15:57

مزارشریف (پژواک، ۳ اسد ۱۴۰۳): مسؤولین فابریکۀ کود و برق بلخ می‌گویند، یک هیأت تخنیکی روسیه از این فابریکه بازدید نموده و تعهد سپرده که در زمینۀ بازسازی و بلند بردن ظرفیت تولیدی آن همکاری می‌کند.

به گفتۀ آنان، این فابریکه در سال جاری حدود دو صد هزار بوجی کود کیمیاوی تولید کرده‌ و اگر ظرفیت آن بالا برده شود، تولیدات‌ آن دو برابر افزایش خواهد یافت.

عبدالغفور احمدزی، معاون تجارتی فابریکۀ کود و برق بلخ به آژانس خبری پژواک گفت: «مدتی قبل یک تیم تخنیکی روسیه از این فابریکه دیدار نموده و وعده سپرده‌است که در بخش بلندبردن ظرفیت تولیدی با ما همکاری می‌کند.»

وی افزود، با بازسازی و بلندبردن ظرفیت تولیدی این فابریکه تا حدی نیازهای افغانستان از ناحیۀ کود کیمیاوی و برق تأمین خواهد شد.

به گفتۀ موصوف، در حال حاضر ١٣ صد کارگر در فابریکۀ کود و برق کار می‌کنند و روزانه حدود صد تُن کود کیمیاوی تولید می‌کند که تنها ۱۳ در صد نیاز عمومی کشور را برآورده ساخته می‌تواند.

به گفتۀ آنان، از آغاز سال جاری تا کنون به ارزش ۴۷ میلیون افغانی بیش از دو صد هزار بوری کود کیمیاوی و ۳۸ میلیون کیلووات برق را تولید کرده‌اند.

از سویی‌هم، انجینیران این فابریکۀ تولیدی می‌گویند که اگر بخش‌های از کار افتادۀ این کارخانه دوباره فعال گردد، ظرفیت تولید کود کیمیاوی و برق دو برابر افزایش خواهد یافت.

محمدشریف، انجینیر تخنیکی فابریکۀ کود و برق بلخ به آژانس خبری پژواک گفت، با بازسازی و بلندبردن ظرفیت تولیدی این فابریکه تولیدات آن دو برابر افزایش خواهد یافت.

همچنان، اسماعیل یک انجینیر دیگر به آژانس خبری پژواک گفت، فابریکۀ کود و برق بلخ یکی از فابریکه‌های بزرگ دولتی می‌باشد که علاوه بر کود کیمیاوی برق را نیز تولید می‌کند.

وی می‌افزاید، برق تولیدشده در این فابریکه نه تنها نیاز ماشینری، بلکه نیازهای برق هزاران خانواده را نیز برآورده می‌سازد.

براساس معلومات، افغانستان همه سال به بیش از سه صد هزار تُن کود کیمیاوی نیاز دارد، اما برای تولید آن در تمام کشور تنها یک فابریکۀ دولتی فعال است.

این فابریکۀ کود و برق که در بخش‌های تولید کودکیمیاوی، برق و اکسیجن فعالیت می‌کند، نزدیک به ۵٠ سال قبل با کمک روسیه در زمان حاکمیت سردار محمدداوود خان ساخته شده بود.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر