زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سه سال گذشته حضور زنان در عرصۀ تجارت و صنعت در کشور افزایش یافته‌است

در سه سال گذشته حضور زنان در عرصۀ تجارت و صنعت در کشور افزایش یافته‌است

author avatar
14 Aug 2024 - 14:03
در سه سال گذشته حضور زنان در عرصۀ تجارت و صنعت در کشور افزایش یافته‌است
author avatar
14 Aug 2024 - 14:03

کابل (پژواک، ۲۴ اسد ۱۴۰۳): وزارت صنعت و تجارت افغانستان از افزایش تعداد زنان تجارت‌پیشه در کشور خبر داده می‌گوید که در سه سال گذشته ۱۲۰۰ جواز تجارتی برای خانم‌ها توزیع گردیده‌است، اما از سوی دیگر، برخی از زنان فعال در عرصۀ تجارت خواستار حمایت و ایجاد پارک‌های صنعتی ویژه برای زنان هستند.

این خانم‌ها می‌گویند که به دلیل وضع محدودیت‌ها بر تعلیم، تحصیل و کار زنان و دختران، در سه سال گذشته تعداد زنانی که به فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری پرداخته‌اند، افزایش یافته‌است.

توزیع صدها جواز تجارتی برای زنان

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به آژانس خبری پژواک گفت که در سال‌های گذشته یعنی قبل از پیروزی امارت اسلامی، مجموعاً بیش از ۹ هزار جواز تجارتی برای زنان توزیع شده‌است و پس از فتح کابل، تقریباً ۱۲۰۰ جواز به زنان سرمایه‌گذار توزیع شده‌است.

جواد همچنان اظهار داشت که زنان تجارت‌پیشه در حال حاضر در هفت سکتور مختلف از جمله صحت، زراعت و مالداری، ساختمانی، امدادرسانی، دادخواهی تجارتی، خدماتی و صنعتی فعالیت دارند.

موصوف اما نگفت، در شرکت‌هایی که از سوی زنان ایجاد شده، برای چی تعداد زنان زمینۀ کار مساعد گردیده‌است، ولی خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود ۵۰ هزار خانم مصروف کارهایی چون مرغداری، گاوداری خیاطی وغیره به‌طور غیر رسمی استند. 

خانم‌های فعال در صنعت و تجارت خواستار حمایت اند

فرشته هاشمی، مؤسس «شرکت صنایع دستی هاشمی» در شهر کابل به پژواک گفت که ۸ سال پیش با سرمایۀ هزار دالر آمریکایی کار صنایع دستی را آغاز کرد و اکنون صاحب شرکت می‌باشد و سرمایۀ او به ۱۰ لک افغانی رسیده‌است.

براساس اطلاعات منبع، این شرکت در زمینۀ تولید و دوخت انواع پوشاک افغانی شامل گندهای افغانی، بوت‌ها، چپلی‌ها، دستکول‌های چرم، کمربندها، بیک‌های لپ‌تاپ و سفری، یخن‌های دست‌دوز مردانه و زنانه و مهره‌دوزی فعالیت دارد.

خانم هاشمی که با تأسیس این شرکت علاوه بر تأمین مخارج خانواده‌اش، زمینه‌های کار و آموزش خیاطی را برای سایر زنان نیز فراهم کرده افزود که قبل از سقوط نظام پیشین، این شرکت ۳۰ کارگر داشت، اما اکنون تعداد آن‌ها به ۱۵ نفر کاهش یافته؛ زیرا وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده و کمتر خریداری می‌کنند.

با این حال، خانم هاشمی اظهار کرد که طی سه سال گذشته، این شرکت برای ۲۰۰ دختر زمینۀ آموزش خیاطی را فراهم کرده‌است.

او با اشاره به افزایش تعداد زنان در بخش‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته افزود: «به دلیلی زنان به تجارت رو آورند که بیکار شدند، از وظیفۀ خود برکنار شدند، دخترانی که از پوهنتون بازمانده‌اند، این‌ها همه مجبور شدند، دیگر راه را نیافتن و خواستن پیشۀ تجارت را اختیار کنند.»

وی از زنان و دخترانی که بیکار هستند خواست تا با سرمایۀ کم، کار خیاطی و صنایع دستی را آغاز کنند.

موصوف با اشاره به چالش‌های پیش‌روی زنان فعال در تجارت گفت که او و دیگر زنان شاغل در این حوزه با مشکلاتی از جمله نبود مکان مناسب برای فروش و تولید و نبود بازار برای فروش مواجه هستند.

او از مسؤولین خواست که برای حمایت از این زنان در کنار ایجاد مارکیت‌های ویژه‌، زمینۀ اشتراک آنان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز فراهم گردد.

 با این حال، ناجیه سلطانی که در منزل خود واقع در ولسوالی چهارآسیاب کابل کارخانۀ تولید مربا و ترشی را راه‌اندازی کرده‌است گفت، ۶ سال پیش کار تهیۀ مربا و ترشی را با سرمایۀ دو هزار افغانی آغاز کرد و اکنون سرمایه‌اش به حدود ده لک افغانی رسیده و برای ۵۰ خانم زمینۀ کار را نیز فراهم کرده‌است.

وی افزود، در این کارخانه انواع مختلف مربا، ترشی، چکنی، مرچ و مساله، روب بادنجان رومی و سمارق تولید می‌شود.

موصوف از کاهش فروشات خود سخن زده گفت، سه سال قبل روزانه دوصد کیلو مربا تولید می‌کرد، اما اکنون این رقم به حدود ۷۰ کیلو در روز کاهش یافته‌است.

وی نیز مانند خانم هاشمی اشاره کرد که طی سه سال گذشته به دلیل محدودیت‌های وضع شده بر کار، تعلیم و تحصیل زنان، تعداد زنان و دختران فعال در عرصه‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری در حال افزایش است.

موصوف خواستار حمایت از زنان تجارت‌پیشه و متشبث شد و اظهار داشت که باید مارکیت‌های ویژه برای زنان ایجاد گردد.

همچنین، او خواست که در زمینۀ اخذ و تمدید جواز برای زنان تجارت‌پیشه سهولت‌هایی ایجاد شود، برای تولیدات آن‌ها بازاریابی صورت گیرد و در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی سهم برابر به زنان تجارت‌پیشه و متشبث داده شود.

دختران و خانم‌هایی که بر تحصیل و کار آنان محدودیت وضع شده، به کارهای شخصی روی آورده‌اند

 فریبا غوثی، کارمند «شرکت صنایع دستی هاشمی» گفت که در قسمت دوخت پیراهن‌های محفلی به کار جذب شده و از کارش راضی است.

همچنان، زینب که قبلا محصل پوهنځی حقوق بود، اکنون در «کارخانۀ سنبل» مصروف کار است گفت که به دلیل بازماندن از آموزش به این کار روی آورده‌است.

وی افزود: «وقتی پوهتنون‌ها بسته شد، مجبور شدم از این‌‌که در خانه بیکار نباشم و حداقل ضرورت خود را برآورده کنم و خود اکتفا شوم، این کار را یاد گرفتم و بسیار به علاقمندی ادامه می‌دهم.»

این مصاحبه شونده‌ها از حکومت سرپرست و اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‌خواهند که آنان را مورد حمایت قرار دهند.

پاسخ مسؤولین

فریبا نوری، معاون اول اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان گفت که در حال حاضر، در کل افغانستان ۹۷۰۱ زن جواز تجارتی دارند و شرکت‌های خود را رهبری می‌کنند.

او افزود که اکثریت این زنان متشبث هستند و تعداد تجارت‌پیشه‌ها کمتر است.

نوری تایید کرد که در سه سال گذشته، تعداد زنان فعال در عرصۀ تجارت افزایش یافته‌است. به گفتۀ او، زنان و دختران به دلیل محدودیت‌های وضع شده در زمینۀ کار و تحصیل، بیشتر به کاروبار تجارتی روی آورده‌اند و این تعداد در حال افزایش است.

او گفت که قبل از پیروزی امارت اسلامی افغانستان، ۶۰۰ زن عضو اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان بودند، اما در سه سال گذشته، ۳۰۰ زن جدید به این اتاق پیوسته‌اند.

نوری افزود که بیشتر این زنان با سرمایۀ کم، به کاروبار تجارتی پرداخته و برنامه‌های خانگی را دنبال می‌کنند و توانایی تجارت‌های کلان را ندارند. آنان به دلیل تأمین معیشت خانواده‌هایشان، به این بخش وارد شده‌اند.

وی به مشکلاتی از قبیل نبود بازار برای فروش محصولات خانم‌ها، مالیات‌های بالا، پروسه‌های طولانی در اخذ و تمدید جواز و نداشتن سرمایۀ کافی اشاره کرد که این زنان با آن مواجه‌اند.

نوری همچنین اظهار کرد که امنیت تأمین شده و اکنون زنان می‌توانند با خیال راحت به کاروبار تجارتی پرداخته و به تمام ولایت‌های کشور سفر کنند.

او افزود: «خبر خوب این است که اگر زنی بخواهد تجارت یا سرمایه‌گذاری کند، امارت اسلامی با او مشکلی ندارد و برایش جواز صادر می‌شود.»

وی گفت که این اتاق علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌ها، برنامه‌های ارتقای ظرفیت برای زنان تجارت‌پیشه نیز دارد و در برخی موارد، تمویل‌کننده‌ها را برای آنان پیدا می‌کند.

او افزود که امارت اسلامی برای رشد تجارت و سرمایه‌گذاری زنان و مردان، تسهیلاتی فراهم کرده و در برخی موارد، محصول و مالیات را کاهش داده‌است. همچنین، مذاکراتی با کشورهای همسایه در خصوص کاهش تعرفه‌های صادراتی انجام شده‌است.

او تأکید کرد که در حال حاضر، پارک صنعتی ویژه برای زنان در کشور وجود ندارد و نیاز است که در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت ‌گفت، امارت اسلامی افغانستان از زنان متشبث حمایت می‌کند و اضافه کرد که برای زنان صنعتکار و تجارت‌پیشه در نمایشگاه‌های خارجی نیز سهم داده شده و در صورت تمایل می‌توانند در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز حضور یابند.

او در پایان خاطرنشان کرد که این وزارت به مشکلات زنان متشبث توجۀ ویژه‌ دارد و در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد مشکلات خاصی وجود ندارد.

Views: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر