زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سه سال گذشته ۱۲۲ هزار معتاد در کشور تداوی شده‌اند

در سه سال گذشته ۱۲۲ هزار معتاد در کشور تداوی شده‌اند

author avatar
14 Aug 2024 - 14:11
در سه سال گذشته ۱۲۲ هزار معتاد در کشور تداوی شده‌اند
author avatar
14 Aug 2024 - 14:11

کابل (پژواک، ۲۴ اسد ۱۴۰۳): معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید که در سه سال گذشته ۱۲۲ هزار فرد معتاد به مواد مخدر در سطح کشور تداوی شده‌اند و ۱۳۵۰ کارخانۀ پروسس مواد مخدر از بین برده شده‌است.

مولوی حسیب‌الله احمدی، رئیس دفتر معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخلۀ کشور گفت، پس از صدرو فرمان در زمینۀ ممنوعیت کشت، قاچاق و استفادۀ مواد مخدر از سوی رهبری امارت اسلامی در کشور، در نتیجۀ تلاش‌های این معینیت تاکنون دست‌آورها و فعالیت‌های بزرگی صورت گرفته‌است.  

وی می‌گوید، در این مدت میزان کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نسبت به سال گذشته نزدیک صفر کاهش کرده‌است.

وی بدون ارایۀ جزئیات افزود، طی سه سال گذشته مقدار زیادی از مواد مخدر کشف، ضبط و از بین برده شده و زمین زیادی از کشت آن پاک‌کاری شده‌است، تعداد زیادی از قاچاق‌بران بازداشت شده‌اند و دوسیه‌های شان به محاکم سپرده شده‌است.

وی می‌افزاید، در این مدت حدود ۱۳۵۰ کارخانۀ پروسس مواد مخدر در سطح افغانستان از بین برده شده و همچنان حدود ۱۲۲ فرد معتاد به این مواد جمع‌آوری و پس از تداوی آموزش‌های حرفوی دیده و به خانواده‌ها شان سپرده شده‌اند.

وی در پاسخ به یک پرسش پژواک گفت، بربنیاد پلان یک سالۀ معینیت مبارزه با مواد مخدر، در هر ربع  باید ۲۰ هراز فرد معتاد به مواد مخدر در مرکز و ولایات کشور جمع‌آوری و تداوی شوند.

هرچند رئیس دفتر معینیت مبارزه با مواد مخدر از ارایۀ جرئیات بیشتر خودداری نمود، اما مفتی عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله به‌تاریخ ۲۶ جوزای سال جاری ۱۴۰۳ هـ.ش به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در صفحۀ ایکس خود برخی معلومات را منتشر کرده بود.

بربنیاد این معلومات، پس از پیروزی امارت اسلامی تاکنون پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان ۴۷ هزار و ۸۷۹ عملیات را انجام داده‌اند که در نتیجۀ آن  ۱۷ هزار و ۲۴۰ فرد مشکوک بازداشت شده، ۲۱ هزرا و ۷۴۳ هکتار زمین از کشت کوکنار پاک‌کاری و ۱۱۹ تُن مواد مخدر مختلف‌النوع جامد و مواد مخدر مایع و ۵۳۹۰ تُن مواد کیمیاوی کشف و ضبط شده‌است.

معین‌ګل څمکنی، آگاه امور سیاسی به پژواک گفت، مواد مخدر یک موضوع بین‌المللی است و در حال حاضر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان موفق است.

وی می‌گوید، حکومت به جلوگیری از مواد مخدر متعهد است و میزان آن را به صفر کاهش داده‌است.

وی افزود: «در امارت قبلی هم ملا محمدعمر بر اساس فرمانی، میزان کشت مواد مخدر را به صفر رسانده بود، اما زمانی‌که جمهوریت حاکم شد سطح آن از حد زیاد شد، به این معنا است که جهان نیز موافق بود که این بته در خاک افغانستان کشت شود.»

وی می‌افزاید، افغان‌ها اراده‌یی برای کشت مواد مخدر ندارند.

عزیز معارج، یکی دیگر از آگاهان امور سیاسی به پژواک گفت، در حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر به گونۀ کامل از بین رفته و حتی تا حدی که افرادی که در قریه‌ها و مناطق دوردست زنده‌گی می‌کنند، نیز می‌گویند، در حال حاضر کشت مواد مخدر وجود ندارد.

وی می‌گوید، امارت اسلامی به تاریخ ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه پایتخت قطر با امریکا این وعده سپرده بود که مواد مخدر را در افغانستان ریشه‌کن خواهد کرد.

وی افزود، این امر از سوی وزارت امور خارجۀ امریکا، سازمان ملل متحد و روسیه نیز تایید شده که امارت اسلامی توانست تا میزان کشت مواد مخدر در افغانستان را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی میزان آن را به صفر برساند.

حامد رسولی که باشندۀ اصلی ولایت پروان است، به آژانس خبری پژواک گفت، سه سال قبل زمانی که پدر و مادر خود را از دست داد به مواد مخدر رو آورد.

وی می‌افزاید، از اینکه تداوی شده خرسند است و وعده می‌کند که دوباره به مواد مخدر رو نخواهد آورد و از همه جوانان می‎خواهد که به مواد مخدر آغشته نشوند.

در عین حال، سیدنذیر یک معتاد تداوی شده که اکنون در «مرکز فنی و حرفوی امید» مصروف آموزش خیاطی است می‌گوید، سه سال قبل در ترکیه معتاد شده‌ و اکنون چهار ماه از صحت‌یاب شدنش می‌گذرد.

وی از فراهم شدن زمینۀ آموزش خرسند است و می‎‏افزاید که روزانه دو یا سه جوره لباس می‌دوزد.

نذیر از جوانان می‌خواهد که از مواد مخدر خودداری کنند.

گفتنی است که پس از تحولات سیاسی در افغانستان، براساس فرمان رهبری امارت اسلامی به تاریخ ۱۴ ماه حمل سال ۱۴۰۱، کشت، قاچاق، استفاده، خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان منع قرار داده شد.

Views: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر