زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتران: در زمان بارداری از استفادۀ خودسرانۀ دواها خودداری کنید

داکتران: در زمان بارداری از استفادۀ خودسرانۀ دواها خودداری کنید

کابل و قلعه‌نو (پژواک، ۲۷ اسد ۱۴۰۳): متخصصین نسایی ولادی می‌گویند که استفادۀ خودسرانه از دواها در زمان بارداری باعث سقط جنین، ولادت قبل از وقت و سوءشکل در نوزادان می‌گردد که زنان باید در این زمان هر نوع دوا را در مشوره با داکتر استفاده کنند.

به گفتۀ داکتران زمان بارداری ۹ ماه می‌باشد که سه ماه نخست به دلیل تشکیل اسکلیت جنین حساس و مهم است و باید مادر تحت مراقبت خاص قرار داشته باشد.

اما  داکتر هما نیک‌سیر، متخصص نسایی ولادی در شهر قلعۀ‌نو ولایت بادغیس به آژانس خبری پژواک گفت، مریضانی را دارد که به دلیل استفادۀ خودسرانۀ دواها در هنگام بارداری با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و حتی جنین شان سقط گردیده‌است.

وی افزود: «استفادۀ خودسرانه از دواها نزد مادران باردار مشکلات زیادی را از جمله عدم رشد جنین و ولادت‌های پیش از وقت را  به وجود آورده و حتی در برخی موارد منجر به سقط جنین می‌گردد.»

به گفتۀ وی، استفاده از دواها بدون تجویز داکتر سبب ایجاد نواقص اعضا نزد نوزاد گردیده، مشکلات روانی را به بار خواهد آورد.

در همین حال، داکتر سونیتا بهرام، معالج امراض نسایی ولادی «مرکزصحی شفاجو» در وزیر اکبرخان شهر کابل گفت، دورۀ حاملگی‌ که برای نُه ماه می‌باشد، به سه مرحله تقسيم می‌شود که  ۳۷  هفته را در بر می‌گیرد.

موصوف این دوره را مهم خوانده به مادران توصیه کرد، در کنار این‌که از مصرف خودسرانۀ دواها خودداری کنند، باید در دوران حاملگی روزانه به‌طورمنظم پیاده‌روی داشته و علاوه بر نوشیدن مایعات، به اندازۀ کافی از میوه‌ها، ترکاری و غذا‌های مقوی استفاده کنند.

او افزود: «کمردردی، درد‌های بطنی و درد‌های گرده از تکالیفی است که مادران در هنگام بارداری به آن مواجه می‌باشند، نوشیدن ۱۲ گیلاس آب در روز این مشکلات را تا حد زیاد برطرف می‌سازد.»

وی تصریح کرد، بیمارانی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند که از اثر استفادۀ خودسرانۀ دواها با مشکلات سقط جنین و خونریزی مواجه شده بودند.

دوافروشان در شهر قلعه‌نو: روزانه ده‌ها تن بدون نسخه نزد ما مراجعه می‌کنند

محمدیار، یک تن از دوافروشان در شهر قلعۀ‌نو مرکز ولایت بادغیس گفت، روزانه حدود ۲۵ تن برای اخذ دوا نزد او مراجعه می‌کنند که با خود نسخه نمی‌داشته باشند.

وی می‌افزاید که این افراد، دواهای مختلفی از جمله دواهای سردردی، فشار، معده و غیره را تقاضا می‌کنند.

 همچنان، سید امین‌الله یک تن دیگر از دوافروشان در شهر قلعه‌نو می‌گوید: «روزانه افراد زیادی  نزد ما مراجعه می‌کنند که با خود  نسخه نمی‌داشته باشند؛ آنان دواهای ضد درد، اسهال وغیره را تقاضا می‌کنند، اما من بدون نسخه به کسی دوا نمی‌فروشم؛ چون که هر دوا اثرات منفی و جانبی خود را دارد.

جهان‌شاه، یک تن از باشنده‌گان بادغیس است که برای اخذ دواها بدون نسخه به یکی از در ملتون‌ها در شهر قلعه نو مراجعه کرده می‌گوید که پول نداشت تا به داکتر مراجعه کند؛ زیرا داکتر فیس می‌گیرد.

مادرانی که در زمان بارداری از دواها به‌گونۀ خودسرانه استفاده کرده‌‌اند

بی‌بی گل ۴۵ ساله یک تن از مادرانی است که کودک هفت ساله‌اش با مشکل عصبی دچار است و می‌گوید، در زمان بارداری به‌طور خودسرانه از دواها استفاده می‌کرد و حالا کودکش مشکل ذهنی دارد.

وی افزود: «داکتران گفتن که دواها را خودسرانه استفاده می‌کردم، همان باعث شد که پسرم مشکل عقب مانده‌گی ذهنی داشته باشد، بسیار پیشمان استم که چرا از دواها به شکل خودسرانه استفاده می‌کردم.»

در همین حال، حلیمه یک تن دیگر از مادران در شهر قلعه‌نو است که به دلیل استفادۀ خودسرانۀ دواها در زمان بارداری دختر سو‌ءشکل را به دنیا آورده‌است.

 او افزود: «یک دست دخترکم کج است، داکتران گفتند که استفاده از داروها در زمان بارداری به شکل خودسرانه این مشکل را به بار آورده‌است.»

با این همه، مسؤولان در ریاست صحت عامۀ بادغیس، استفاده از داروها به شکل خودسرانه توسط برخی باشنده‌گان  این ولایت را تایید کرد.

داکتر عجب‌خان حمیدی، معاون ریاست صحت عامۀ بادغیس به آژانس خبری پژواک گفت، به دلیل مشکلات اقتصادی و پایین بودن سطح آگاهی مردم، برخی خانواده‌ها بدون مراجعه به داکتر از دواها‌ به شکل خودسرانه استفاده می‌کنند.

موصوف افزود که آنان توسط تیم‌های صحی در شفاخانۀ ولایتی قلعه‌نو به افراد به‌گونۀ دوامدار آگاهی‌ می‌دهند و به دوافروشان نیز دستور داد شده که نباید بدون نسخۀ داکتر به کسی دوا بدهند.

وی می‌افزاید که تیم‌های صحی این ریاست به‌گونۀ دوامدار از دوافروشان و کلینیک‌های مرکز و ولسوالی‌های این ولایت نظارت نموده و با افراد متخلف برخورد می‌کنند.

 باید گفت که این معضل از گذشته‌ها تاکنون در این ولایت وجود داشته و تاکنون پابرجاست.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر