زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مالکین فارم‌های گاوداری در هرات: موجودیت شیر خشک ارزان کاروبار ما را با چالش مواجه کرده‌است

مالکین فارم‌های گاوداری در هرات: موجودیت شیر خشک ارزان کاروبار ما را با چالش مواجه کرده‌است

author avatar
25 Aug 2024 - 13:44
مالکین فارم‌های گاوداری در هرات: موجودیت شیر خشک ارزان کاروبار ما را با چالش مواجه کرده‌است
author avatar
25 Aug 2024 - 13:44

هرات (پژواک، ۴ سنبله ۱۴۰۳): برخی از مالکین فارم‌های گاوداری در هرات می‌گویند که کاهش قیمت‌ها و موجودیت شیر خشک ارزان در بازارهای این ولایت، کاروبارشان را با سقوط مواجه کرده‌است.

شهر هرات با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم مناسب، ظرفیت‌های بالقوه‌یی در تولید شیر و محصولات لبنی را دارا می‌باشد، شماری از مالکین فارم‌های گاورداری در صحبت با خبرنگار آژآنس خبری پژواک گفته‌اند که علاوه بر دیگر مشکلات، عدم حمایت از این صنف نیز سبب کاهش فروشات شان شده و از سویی‌هم افزایش مصارفات گاوداران و کاهش قیمت شیر در بازار نیز فارم‌داران را متاثر ساخته‌است.

حکمت‌الله نبی‌زاده، یکی از فارم‌داران گاو به آژانس خبری پژواک گفت، نظر به زحماتی که گاوداران بابت تولید محصولات لبنی طبیعی در سطح این ولایت متقبل می‌شوند، نیاز است تا در این راستا حمایت شوند.

موصوف تصریح کرد که تولید روز افزون لبنیات از شیر خشک در هرات نیاز به کنترول و یک برنامه‌ریزی وسیع دارد که دولت باید در این راستا اقدام نماید.

 به ‌گفتۀ وی، با بارها مراجعه به ریاست زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت تا اکنون رسیده‌گی لازم به صدای فارم‌داران گاو صورت نگرفته‌است.

بصیراحمد محمدی، یک تن دیگر از فارم‌داران نیز می‌گوید، با وجودی‌که هر فارم‌دار از یک و نیم  الی چهار میلیون افغانی در  ایجاد فارم به امید مفاد سرمایه‌گذاری نموده‌اند اما با آن‌هم، تمامی سود فروش لبنیات را لبنیات فروشان داخل شهر داشته و گاوداران در این قسمت هیچ مفادی نمی‌کنند.

وی در مورد قیمت شیر علاوه کرد:«باید حداقل یک کیلو شیر به ۳۵ افغانی از گاودار خریداری و به ۴۰ افغانی به بازار عرضه شود، اما اکنون فی کیلو شیر از فارم‌دار به ۲۰ افغانی خریداری شده و به ۳۵ افغانی در بازار به فروش می‌رسد.»

با این همه، غلام محمد امیری رئیس اتحادیۀ گاوداران ولایت هرات با تایید نگرانی‌های فارم‌داران می‌گوید: «در سطح ولایت هرات قیمت یک کیلو شیر و یک بوتل آب معدنی به یک اندازه بوده و شیر مازاد به علت اینکه فروشات کم داریم سبب ضرر به گاوداران شده که این ضرر در عموم دولت و ملت را نیز شامل می‌شود.»

وی از مؤسسات همکار و ریاست زراعت این ولایت نیز تقاضا همکاری و توجه در بخش گاوداری دارد و می‌گوید که این صنعت باید در هرات رشد کند.

در عین حال، مولوی محمدنسیم سحر، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات می‌گوید که بخاطر کاهش واردات شیر خشک تعرفۀ گمرکی آن از ۵ به ۳۰ درصد افزایش داده شده‌است.

به گفتۀ وی، از هرات روزانه بین ۱۰ الی ۲۰ تُن شیر تازه به ولایات دیگر صادر می‌شود.

وی تصریح کرد که آنان بارها در صحبت با تاجران خواستار تولید شیر خشک در هرات شده‌اند؛ چون به غیر از لبینات فروشان، برخی دیگر از کسبه‌کاران نیز در سطح شهر وجود دارند که از شیر خشک در تولید برخی از تولیدات شان استفاده می‌کنند، اما تا حال به‌گونۀ عملی این اقدام آغاز نشده‌است.

موصوف ضمن پذیرش نگرانی فارم‌داران بابت قیمت شیر در این ولایت گفت که ادارۀ شان در تلاش است که یک قیمت خوب و مناسبی را تعیین نماید تا مالداران نیز متضرر نشوند.

با این همه، مولوی حیات‌الله مهاجر فراهی، معاون والی هرات می‌گوید، پالیسی اساسی امارت اسلامی این است که تولیدات داخلی باید افزایش یابد که علاوه بر مصرف داخلی باید محصولات تولیدی افغانستان به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

موصوف ضمن تایید نگرانی فارم‌داران گفت که ادارۀ محلی این ولایت با حمایت از تمامی اصناف در تفاهم با ادارات ذیربط در بخش تولیدات و مصرف لبنیات طبیعی نیز به‌گونۀ جدی تلاش می‌کنند تا محصولات حیوانی این ولایت در داخل و خارج کشور از بازار خوبی برخوردار شود.

براساس معلومات منابع مسؤول، در حال حاضر در ولایت هرات بیش از ۲۰۰ فارم گاوداری فعالیت دارند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر