زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کتاب «بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» رونمایی شد

کتاب «بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» رونمایی شد

author avatar
8 Sep 2024 - 17:26
کتاب «بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» رونمایی شد
author avatar
8 Sep 2024 - 17:26

ایبک (پژواک، ۱۸سنبله ۱۴۰۳):از کتاب «بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» که در آن ساحات مختلف تاریخی و باستانی مرکز و شش ولسوالی این ولایت به معرفی گرفته‌ شده، رونمایی گردید.

این اثر امروز طی همایشی در تالار ریاست اطلاعات و فرهنگ با حضور ده‌ها تن از فرهنگیان، نویسنده‌گان و مسؤولان رونمایی شد.

فتح‌الله وافی، نویسندۀ کتاب بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان در این مراسم گفت، سمنگان با سابقۀ طولانی که دارد متاسفانه چنین کتابی که بتواند به شکل واقعی که ساحات باستانی و تاریخی این ولایت را به معرفی بگیرد به چاب نرسیده بود که این کمبود وی را وادار ساخت تا چنین کتابی را تهیه نماید.

وافی افزود، این اثر در بیش از ۳۰۲ صفحه به‌شمول  پیش گفتار و نتیجه‌گیری یک هزار جلد به چاپ رسیده و این کتاب به مشوره و نظریات بخش مرکز تحقیقات بین‌المللی کوشانی و بخش مرکز تحقیقات باستان شناسی اکادمی علوم معاصر افغانستان به چاپ رسیده‌است.

محمدعالم نوابی، مسوول انجمن شعرا و نویسنده‌گان سمنگان با استقبال از رونمایی کتاب بناهای تاریخی و ساحات باستانی سمنگان گفت، رونمایی این کتاب می‌تواند ساحات باستانی این ولایت را برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی کند تا از آن دیدن نمایند.

جماالدین توفیق، شاعر و نویسنده سمنگان در این مراسم گفت: «جای بسا خوشی است که کتاب آقای وافی به چاپ رسیده و اینک رونمایی شده است، ولی نویسنده گان در این ولایت هستند که توان مالی ندارند تا دست نوشته‌های خود را به چاپ برسانند.»

او افزود، مقام ولایت سمنگان باید دست چنین نویسنده‌گان را که می‌توانند با دست نوشته‌های خود فخر بی‌آورند را بگیرد، تا باشد نوشته‌های آنان نیز در دسترس مردم قرار بگیرد.

بشیراحمد کریمی، استاد پوهنتون گفت، ولایت سمنگان با داشتن ده‌ها ساحۀ تاریخی و باستانی تاکنون چندان مورد توجۀ گردشگران قرار نگرفته، به دلیل این‌که آنان از ساحات کلیدی تاریخی و باستانی این ولایت معلومات کافی ندارند.

کریمی علاوه کرد، نشر این اثر می‌تواند تاثیر مثبت در زمینۀ گردشگری و افزایش معلومات مردم افعانستان داشته باشد.

از سویی‌هم، مولوی فیروزالدین منیب رئیس اطلاعات فرهنگ ولایت سمنگان در این مراسم گفت که این ریاست در نهایت تلاش می‌کند تا از نویسنده‌گان و شعرا این ولایت حمایت نماید.

منیب علاوه کرد: «برخی ساحات باستانی و تاریخی ولایت سمنگان که در معرض خطر از بین رفتن قرار دارد با مشوره وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تلاش می‌کنیم تا به‌زودی ترمیم بسازیم و چاپ و رونمایی این کتاب می‌تواند تاثر مثبت داشته باشد و از تمام‌ نویسنده گان این ولایت می‌خواهیم تا در قسمت معرفی این ولایت در نهایت تلاش نمایند.»

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر