زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک جوان در خوست برای ده‌ها کودک نیازمند زمینۀ آموزش را فراهم کرده‌است

یک جوان در خوست برای ده‌ها کودک نیازمند زمینۀ آموزش را فراهم کرده‌است

author avatar
8 Sep 2024 - 19:44
یک جوان در خوست برای ده‌ها کودک نیازمند زمینۀ آموزش را فراهم کرده‌است
author avatar
8 Sep 2024 - 19:44

شهر خوست (پژواک، ۱۸ سنبله ۱۴۰۳): یک جوان در ولایت خوست برای ده‌ها کودک یتیم و بی‌بضاعت به‌شمول دختران زمینۀ آموزش را فراهم کرده‌است.

این کودکان یتیم اعضای خانواده‌های بیجاشدۀ داخلی از ولایات مختلف که در حال حاضر در منطقۀ فرار شمل مربوط مرکز خوست زنده‌گی می‌کنند، می‌باشند.

این جوان که عبدالمالک جوهر نام دارد به آژانس خبری پژواک گفت، حدود دو ماه می‌شود که برای این کودکان در خانۀ خود تحت آموزش قرار داده‌است.

وی می‌گوید: «این کودکانی هستند که در روز مصروف کارهای شاقه می‌باشند، حدود ۵۰ کودک همرای ما ثبت هستند که حدود نیمی آنان دختران اند؛ در اینجا برای شان آموزش‌های مختلف می‌دهیم، ما از الفبا شروع تا اسلامیات و نماز و چیزهایی که اولویت است، برای شان آموزش می‌دهیم.»

جوهر می‌گوید، به حیث یک جوان مسؤولیت دارد که دانش خود را به نسل آینده انتقال دهد تا جامعۀ شان از مشکلات موجود رهایی یابد، اما از اداره‌‌های دولتی و غیر دولتی می‌خواهد که در حد امکانات خود در این زمینه با وی همکاری کند.

وی می‌گوید: «این صنف را تا اکنون خود ما حمایت می‌کنیم، دوست‌ها کمک می‌کنند، از نزد آنان برای شان کمک مالی جمع‌آوری می‌کنیم و برای این کودکان کتاب و کتابچه می‌خریم، این کودکان تا اندازۀ فقیر هستند که پول اصلاح موهای خود را هم ندارند، بعضی اوقات خود ما موهای شان را اصلاح می‌کنیم؛ چون هموطنان ما هستند.»

در عین حال، شاگران این صنف نیز خرسند هستند که زمینۀ آموزش برای شان فراهم گردیده‌است.

احسان‌الله نُه ساله، یکی از دانش‌آموزان این صنف به پژواک گفت: «دو ماه می‌شود اینجا درس می‌خوانم، من نام خود و پدرم را به هر دو زبان پشتو و انگلیسی نوشته کرده می‌توانم، بسیار خوش هستم که این‌جا درس می‌خوانم.»

شکلای هشت ساله، یکی از دانش‌آموزان این صنف نیز می‌گوید که می‌خواهد در آینده داکتر شود.

وی افزود: «من این‌جا درس می‌خوانم، می‌خواهم داکتر شوم و ادب بیاموزم.»

در همین حال، باشنده‌گان محل هرچند این تلاش کوچک را نیز در زمینۀ آموزش‌ مفید می‌دانند، اما می‌گویند، صدها خانواده در این منطقه زنده‌گی می‌کنند و فرزندان شان بی‌تعلیم بزرگ می‌شوند.

محمدشریف، یکی از باشنده‌گان منطقه می‌گوید: «حتما، حتا یک حرف هم را که به کسی یاد می‌دهید، نیز یک تاثیر خوب دارد، پس ما از دولت و موسسات این خواهش را داریم که یک مکتب اینجا اعمار گردد، تا دختران خردسال و کودکان صاحب تعلیم شوند.»

از سویی‌هم، مسؤولین ریاست معارف می‌گویند که آن‌ها ۴۵۲ صنف محلی سوادآموزی در مرکز و ولسوالی‌ها دارند که در آن نزدیک به ۷ هزار تن به‌شمول دختران مصروف آموزش هستند.

آنان می‌گویند، در بقیه مناطق محروم از آموزش نیز پلان ایجاد این چنین صنوف محلی را دارند.

قاسم‌جان قاسمی، سخنگوی ریاست معارف خوست در این مورد به پژواک گفت: «ریاست معارف مناطق محروم از تعلیم را در تمام ولسوالی‌های خوست در نتیجۀ یک سروی بزرگ مشخص کرده‌است، آرزومندم که به زودترین فرصت تسهیلاتی در بخش تعلیم و تربیه در چوکات معارف به مناطق محروم فراهم شود.»

گفتنی است، امروز (هشتم سپـتمبر) روز جهانی سوادآموزی است و این روز از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون با شعارهای مختلف در جهان تجلیل می‌گردد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر