زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شکایت برخی زنان تجارت‌پیشه در بامیان از نبود بازار فروش برای صنایع دستی شان

شکایت برخی زنان تجارت‌پیشه در بامیان از نبود بازار فروش برای صنایع دستی شان

author avatar
14 Sep 2024 - 14:39
شکایت برخی زنان تجارت‌پیشه در بامیان از نبود بازار فروش برای صنایع دستی شان
author avatar
14 Sep 2024 - 14:39

 بامیان(پژواک، ۲۴ سنبله ۱۴۰۳): برخی از زنان تجارت‌پیشه در ولایت بامیان از نبود بازار فروش برای تولیدات محلی و عدم حمایت نهادهای مربوطه شکایت داشته خواستار توجۀ حکومت در زمینه شدند.

آمنه اکبری، یکی از زنان تجارت‌پیشه در بامیان در صحبت با خبرنگار آژانس خبری پژواک می‌گوید که برای تولیدات محلی و صنایع دستی شان بازار مناسب وجود ندارد.

وی که بیش از چهار سال می‌شود در بازار شهر بامیان دکان فروش صنایع دستی دارد از نبود فروشات تولیدات محلی شکایت داشته می‌گوید، روز به‌روز وضعیت تولید و فروش صنایع دستی و تولیدات محلی در این ولایت رو به کاهش است.

این زن متشبث گفت: «تولیدات محلی برای باشنده‌گان محل نه جذابیت دارد و نه توان اقتصادی موجود است تا از اجناس تهیه شده استفاده نمایند و تا زمانی‌که بازار صنایع دستی در خارج از کشور و سایر ولایات افغانستان جستجو نشود، هیچ‌گونه تغییر و بهبود در وضعیت این صنعت در بامیان به وجود نخواهد آمد.»

سلما احمدی، مسؤول انجمن صنایع دستی ضحاک نیز در این ولایت از کم‌شدن فروشات صنایع دستی زنان شکایت داشته می‌گوید که صنعت گردشگری نقش اساسی در فروش تولیدات محلی دارد.

به گفتۀ وی، با مسدودشدن بند امیر به‌روی فامیل‌ها و زنان، تعداد علاقه‌مندان و گردشگران که از ولایات مختلف افغانستان به بامیان می‌آمدند، کاهش یافته و این امر روی فروشات صنایع دستی نیز تاثیرات منفی گذاشته‌است.

او علاوه کرد که میزان درآمد ماهانه از فروشات صنایع دستی در سال‌های گذشته به ۲۵ تا ۳۵ هزار افغانی می‌رسید، در حالی‌که فعلا درآمد ماهانه از این درک به ۱۰ تا ۱۵ هزار افغانی کاهش یافته‌است.

وی گفت: «در گذشته حدود ۳۰۰ زن در مرکز و ولسوالی‌ها تنها با من مصروف تهیۀ صنایع دستی که شامل برک‌دوزی، لباس‌های هزاره‌گی، گراف‌دوزی، نمد، گلیم، کفش‌های نمدی، بیک‌های دستی، کلاه، واسکت و شال می‌باشد، مصروف بودند از این طریق امرار معیشت می‌نمودند، اما فعلا اکثر آن‌ها به دلیل نبود فروشات بیکار شده‌اند.»

احمدی از ادارۀ محلی بامیان و نهادهای مربوطه خواست تا زمینۀ بازاریابی و فروشات برای تولیدات محلی بامیان را در بیرون از این ولایت جستجو نمایند.

همچنان، کارشناسان اقتصادی تولیدات محلی را برای بهبود اقتصاد باشنده‌گان محل قابل اهمیت می‌دانند.

اکبر فیضی، آگاه امور اقتصادی می‌گوید، از آنجایی ‌که بامیان یک ولایت صنعتی نبوده و از نگاه تجارت و ترانزیت نیز دوراست، تنها صنعت گردشگری در این ولایت قابل رشد و توسعه می‌باشد.

به گفتۀ وی، با فراهم‌شدن خدمات توریستی، اعمار و بازسازی راه‌های مواصلاتی و بهبود زیرساخت‌ها زمینۀ صنعتی شدن گردشگری فراهم می‌گردد و از این طریق یک عواید کلان ملی بدست خواهد آمد و با رشد صنعت گردشگری، صنایع دستی زنان مورد توجه بازدیدکننده‌گان قرار خواهد گرفت.

فیضی با اشاره به اهمیت این موضوع از مسؤولین محلی خواست تا با برگزاری نمایشگاه‌ها، اعمار بازارهای فروش تولیدات محلی، معرفی صنایع دستی بامیان در سطح کشور زمینۀ فروش صنایع دستی را فراهم نموده از دست اندرکاران این بخش بیشتر حمایت نمایند.

این درحالی ا‌ست که مولوی نورزی امین‌زاده، رئیس صنعت و تجارت ولایت بامیان قبلا به پژواک گفته بود که بیش از ۲۰ انجمن صنایع دستی و ده‌ها زن دیگر به‌صورت فردی در بخش تهیه و فروش تولیدات محلی در این ولایت مشغول فعالیت می‌باشند که معیشت تعداد زیادی از خانواده‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این طریق تامین می‌گردد.

به‌ گفتۀ‌ وی، ریاست صنعت و تجارت جهت حمایت از زنان شاغل سهولت‌هایی را ایجاد کرده که فراهم ساختن اخذ جوازکار، برگزاری نمایشگاه‌ها و هماهنگی مؤسسات جهت کمک مالی به انجمن‌ها شامل آن می‌باشد.

همچنان، رئیس صنعت و تجارت ولایت بامیان گفته‌است که در آینده نیز با برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی گردشگران داخلی و خارجی به بازارچه‌ها جهت خرید تولیدات محلی تلاش خواهند ورزید.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر