زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پژواک هفتۀ گذشته گزارشی از تلفات ناشی از رویدادهای جنایی و امنیتی در افغانستان را دریافت نکرده‌است

پژواک هفتۀ گذشته گزارشی از تلفات ناشی از رویدادهای جنایی و امنیتی در افغانستان را دریافت نکرده‌است

author avatar
28 Sep 2024 - 19:47
پژواک هفتۀ گذشته گزارشی از تلفات ناشی از رویدادهای جنایی و امنیتی در افغانستان را دریافت نکرده‌است
author avatar
28 Sep 2024 - 19:47

کابل (پژواک  ۷ میزان ۱۴۰۳): هفتۀ گذشته، برخی کشورها از وضعیت حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردند، ا.ا گفت، حقوق بشر در افغانستان محفوظ است، مسکو، چین، ایران و پاکستان بار دیگر تاکید کردند که هیچ بدیلی به جز گفتگو با ا.ا وجود ندارد، اما امریکا می‌گوید، ا.ا زمانی مشروعیت بین‌المللی را کسب کرده می‌تواند که به تعهدات خود عمل کند.

خبرهای مهم هفتۀ گذشته:

  • ا.ا: اشتراک کننده‌گان نشست سران مجمع عمومی م.م با در نظرداشت تصویر واقعی افغانستان موضع خود را اتخاذ کنند.
  • برخی کشورها از وضعیت حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
  • فطرت: حقوق بشر در افغانستان محفوظ است، با هیچ کس برخورد تبعیضی نمی‌شود.
  • وزیر امور خارجۀ ازبکستان از بی‌توجهی جهان به افغانستان انتقاد کرد.
  • مسکو، چین، ایران و پاکستان: هیچ بدیلی به جز گفتگوهای متقابل با مقامات افغان وجود ندارد.
  • واشنگتن به ا.ا: رفع محدودیت‌ها و مشروعیت وابسته به عملی شدن تعهدات است.
  • معاونیت اقتصادی: به سرمایه‌گذاری بیش از پنج میلیارد دالر در افغانستان تمایل نشان داده شده‌است.
  • هفتۀ گذشته، کمیسیون اروپا، قطر و هالند ۲۵۵ میلیون دالر کمک را برای افغانستان اعلام کردند.

تلفات:

هفتۀ گذشته، شش تن در رویدادهای مختلف چون ترافیکی، جاری شدن سیلاب، غرق شدن در آب و فروریختن معدن در ولایات میدان‌وردک، غزنی، لغمان، پروان و هرات جان باخته‎ و ۹۹ تن دیگر زخم برداشته بودند، اما پژواک به جز این ارقام، گزارشی از تلفات ناشی از رویدادهای دیگر را دریافت نکرده‌است.

این در حالی است که هفتۀ ماقبل، یک راننده در حملات پاکستان در خوست کشته شده بود، دو کودک در پی انفجار یک مرمی بجا مانده از گذشته در میدان‌وردک جان باخته‌اند و یک تن در پی منازعه در بدخشان با ضرب چاقو به قتل رسیده بود، افراد ناشناس یک تن را در کندهار با ضرب گلوله به قتل رسانده بودند، یک زن بیوه در ارزگان برادر خود را با ضرب گلوله کشته و جسد یک فرد ۳۹ ساله در بامیان یافت شده بود.

این در حالی است که قبل از تحول سیاسی در ماه اسد سال ۱۴۰۰ در کشور، هر هفته در جنگ‌ها صدها فرد ملکی و افراد جناح‌های درگیر کشته و زخمی می‌شدند.

هفتادونهمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد

هفتادونهمین نشست پنج روزۀ سران مجمع عمومی ملل به تاریخ سوم ماه میزان آغاز گردید.

در این نشست بیش از ۱۹۰ نمایندۀ جهان اشتراک دارند، اما نمایندۀ ا.ا در حالی به این نشست دعوت نشده‌است که در این نشست در مورد افغانستان، فلسطین، ایران، روسیه، اوکراین، سودان و برخی کشورهای دیگر گفتگو می‌شود.

مقامات امارت اسلامی افغانستان ابراز امیدواری کردند که اشتراک کننده‌گان نشست م.م  با در نظرداشت تصویر واقعی افغانستان مواضع خود را اتخاذ کنند.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر – که به نماینده‌گی دایمی سازمان ملل متحد نیز معرفی شده‌است و تاهنوز پذیرفته نشده‌است – در صفحۀ اکس خود نگاشته‌است: «با وجود حمایت مردم و حاکمیت بالای تمام کشور هیچ هیأتی ما به نشست عمومی سازمان ملل متحد دعوت نشده‌است، این چنین راهکرد هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه فاصله‌های بیشتر را ایجاد می‌کند.»

وزارت امور خارجۀ افغانستان ابراز امیدواری کرده‌است که اشتراک کننده‌گان نشست عمومی و سالانۀ سازمان ملل متحد با در نظرداشت تصویر واقعی افغانستان مواضع و تصامیم مثبت را اتخاذ کنند.

همچنان، ذبح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مورد نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته‌است، این یک نیاز است که جهان و کشورها با ا.ا تعامل مثبت داشته باشند و این تعامل راه حلی برای ملحوظات موجود را نیز پیدا کرده می‌تواند.

اظهارات برخی اشتراک‌کننده‌گان نشت سران مجمع عمومی م.م

لولوه الخاطر، وزیر دولت در امور همکاری‌های بین‌المللی قطر گفته‌است: «باید به حقوق بنیادی و آزادی‌های زنان، دختران و تمام افغان‌ها احترام گذاشته شود، حقوق آنان باید محفوظ باشد و عملی شود. چناچکه در هر جای باید به حقوق بشری احترام گذاشته شود، همانگونه باید مصون باشد و عملی شود.»

پینی‌واگ، وزیر امور خارجۀ استرالیا ادعا کرده‎است که وضع محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان جلو پیشرفت این کشور را می‎گیرد و به آیندۀ افغانستان ضرر می‎رساند.

سرمنشی ملل متحد نیز گفته‌است که حقوق زنان و دختران در افغانستان نقض شده‌است.

از سویی‌هم، لیندا توماس گرینفیلد نمایندۀ امریکا در سازمان ملل نیز اظهارات مشابه داشته و تأکید کرده‌است که جامعۀ جهانی باید برای تأمین حقوق زنان در افغانستان تلاش‌های بیشتری را انجام دهد.

براساس گزارش‌ها، کانادا، استرالیا، جرمنی و نیدرلیند گفته‌اند، در نظر دارند که در مورد تبعیض جنسیتی از امارت اسلامی به محکمۀ بین‌المللی عدالت شکایت کنند.

اما ملا حمدالله فطرف، معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان در صفحۀ اکس خود نگاشته‌است، متهم کردن امارت اسلامی به تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر از سوی برخی کشورها بی‌اساس است، حقوق بشر در افغانستان محفوظ است و با هیچ کس رفتار تبعیض‌آمیز صورت نمی‌گیرد.

وی نگاشته‌است: «متاسفانه تلاش جریان دارد تا براساس اظهارات چند زن فراری در برابر افغانستان پروپاگند شود و وضعیت را نادرست نشان دهد.»

اما، بختیار سعیدوف وزیر امور خارجۀ ازبکستان در هفتادونهمین نشت سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آن چه که کم‌کاری جهانیان در قبال افغانستان می‌داند انتقاد کرده و گفته‌است، افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر آسیای میانه است و ازبکستان نیز پالیسی فعال در برابر افغانستان دارد.

همچنان، نماینده‌گان مسکو، چین، ایران و پاکستان در حاشیۀ هفتادونهمین نشست عمومی سازمان ملل متحد نشستی داشته‌اند و وزارت امور خارجۀ روسیه می‌گوید که این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ بدیلی به جز گفتگوی متقابل با مقام‌های کنونی افغانستان وجود ندارد.

منبع افزوده‌است: «طرفین رویکردهای خود را در قبال حل‌وفصل افغانستان مقایسه کردند و تأکید کردند که هیچ بدیلی به جز گفتگوی متقابل محترمانه و روابط مشترک با مقام‌های فعلی افغانستان وجود ندارد.»

واشنگتن به ا.ا: مشروعیت و رفع تحریم‌ها وابسته به عملی شدن تعهدات است

هفتۀ گذشته، کارن ژان پيیر گفته‌ بود: «طالبان خواهان مشروعیت بین‌المللی و رفع محدودیت‌های وضع شده بالای آنان هستند، اما این همه بستگی دارد به این که آنان حداقل بر وعده‌های خود عمل کنند. افغانستان در بخش‌های مختلف بدون زنان نمی‌تواند که اقتصاد خود را به پای خود ایستاده کند، ما برای تعامل با طالبان خواهان تأمین حقوق زنان و دختران و رهایی اتباع امریکایی هستیم.»

این در حالی است که مقامات امارت اسلامی بارها گفته‌اند که به توافقنامۀ دوحه متعهد مانده‌اند و دو زندانی امریکایی در افغانستان را در بدل رهایی زندانیان افغان از گوانتینامو آزاد خواهند کرد.

ادعای پاکستان و واکنش ا.ا

بر اساس گزارش‌ها، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در سخنرانی خود در ۷۹مین نشست سازمان ملل یک بار دیگر ادعا کرده‌است که در خاک افغانستان گروه‌های مسلح حضور دارند و از آنجا علیه «کشورهای همسایه» حملات را انجام می‌دهند.

اما ملا حمدالله فطرت، معاون سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است: «ما از تمام سیاست‌های مثبت کشورهای همسایه حمایت و استقبال می‌کنیم، افغانستان علیه هیچ کشوری خطر و تهدید نیست، به فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان اجازه نمی‌دهیم و نه به کسی اجازه می‌دهیم که از خاک افغانستان به کشورهای دیگر تهدید متوجه کند.»

علاقمندی به سرمایه‌گذاری

هفتۀ گذشته، معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزاری افغانستان گفته بود که در جریان سال جاری میلادی ده‌ها کمپنی‌ خارجی و داخلی به سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد و ۳۴۸ میلیون دالر در سکتورهای مختلف علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

به گفتۀ منبع، زیرساخت‌ها، برق، مخابرات، حمل‌ونقل، زراعت، صنعت، معدن، صحت، تشبثات کوچک و متوسط، توسعۀ شهری و حکومتداری الکترونیکی از جمله بخش‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌افزاید که این کمپنی‌ها در بخش‌های مختلف در کشورهای شرقی، عربی، منطقه‌یی و همسایه پیشینۀ سرمایه‌گذاری دارد.

ادامۀ کمک‌ها

هفتۀ گذشته، هالند ۱۵ میلیون یورو کمک را برای صندوق کمک‌های بشری افغانستان اعلام کرد، قطر تعهد سپرده‌ که برای حمایت از زنان در افغانستان ۷۵ میلیون دالر به بخش‌های صحت و آموزش این کشور کمک خواهد کرد و کمیسیون اروپا بستۀ جدیدی از کمک ۱۴۶ میلیون یورویی را برای افغانستان اعلام کرد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر