زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قمی: افغانستان همچنان به‌عنوان یک موضوع مهم در حوزۀ منطقه‌یی وجود دارد

قمی: افغانستان همچنان به‌عنوان یک موضوع مهم در حوزۀ منطقه‌یی وجود دارد

author avatar
13 Oct 2024 - 10:40
قمی: افغانستان همچنان به‌عنوان یک موضوع مهم در حوزۀ منطقه‌یی وجود دارد
author avatar
13 Oct 2024 - 10:40

کابل (پژواک، ۲۲ میزان ۱۴۰۳): سفیر و نمایندۀ ویژۀ ایران برای افغانستان می‌گوید که این کشور همچنان به‌عنوان یک موضوع مهم در حوزۀ منطقه‌یی وجود دارد.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نمایندۀ ویژۀ ایران برای افغانستان این سخنان را روز گذشته (شنبه) در گفتگو با آژانس خبری ایرنا در خصوص برگزاری نشست فارمت مسکو دربارۀ وضعیت و تحولات کشور بیان کرده‌است.

وی گفته‌است: «مسئلۀ مهمی که وجود دارد این است، باوجود تحولاتی که در عرصۀ بین‌المللی به خصوص مسئله فلسطین و لبنان رخ داده، موضوع افغانستان همچنان به عنوان یک موضوع مهم در حوزۀ منطقه‌یی وجود دارد.»

موصوف تصریح کرده که یکی از راه‌کارهای بیرون‌رفت از مشکلات و کمک به امارت اسلامی و مردم این کشور، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌یی و کشورهای همسایه‌است.

او افزوده‌است: «در حقیقت در اجلاس فارمت مسکو باز هم این کشورهای همسایه بودند که ضمن بررسی شرایط و تحولات برای این‌که چه‎گونه این همکاری‌ها را توسعه دهند، در قالب یک ابتکار منطقه‌یی دور هم جمع شدند تا در حوزۀ مقابله با تروریزم به افغانستان کمک شود و این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد که چه‎گونه می‌شود شرایط مقدماتی را برای آغاز بازسازی و سازنده‌گی این کشور انجام داد تا از سیل مهاجرت جلوگیری کرد.»

به گفتۀ قمی، یکی از موضوعاتی که در فارمت مسکو مطرح شد، توجه بر موضوع محیط زیست است و مسئلۀ محیط زیست به‎عنوان دغدغه‌یی در منطقه در این اجلاس مطرح شد.

قابل ذکر است که ششمین نشست مشورتی فارمت مسکو به تاریخ ۱۳ میزان سال روان با حضور نماینده‌گان ۱۰ کشور همسایه و منطقه از جمله چین، ایران و پاکستان برگزار شده بود.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان در آن نشست پیشنهاد کرده بود که به همکاری کشور میزبان و اعضای فارمت مسکو، این میکانیزم به یک روند همکاری میان افغانستان و منطقه مبدل شود.

وی افزوده بود که بعضی اوقات نماینده‌گان برخی کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد و یا در رسانه‌ها از وجود تهدیدات در خاک افغانستان اظهار نگرانی می‌کنند و این اظهارات کاملاً بی‌اساس می‌باشد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر